Hírek

2008.12.19. 07:00

Olcsóbb lett az ünnepi menü

A nagy áruházláncok szinte kivétel nélkül megkezdték karácsonyi élelmiszer-akcióikat. A diszkontok még kitartanak régi áraik mellett, így több ezer forintos különbség is kijöhet, ha nem jól választunk boltot.

Boda Veronika

[caption id="" align="aligncenter" width="460"] Ha az ár a legfontosabb a karácsonyi bevásárláskor – és a hatalmas tömeg nem szempont –, akkor egyértelműen a hipermarketekbe érdemes betérnünk. FOTÓ: DARNAY KATALIN
[/caption]Talán soha nem volt még akkora eltérés a boltok áraiban, mint idén karácsony előtt. A hipermarketek már rendre megkezdték a karácsonyi akciózást, a kisebb boltok mintha kevésbé figyelnének a vásárlók jogos igényeire. Így több mint ezer forintos különbséggel is bevásárolhatunk – az általunk felsorolt karácsonyi élelmiszerek esetében –, ha nem jól választunk boltot.
 
Ha tehát az ár a legfontosabb a karácsonyi bevásárláskor – és a hatalmas tömeg nem szempont –, akkor egyértelműen a hipermarketekbe érdemes betérnünk. A vizsgált három hipermarket közül a Tesco kínálata bizonyult a legolcsóbbnak, a tavalyi áraknál ráadásul átlagosan 8,5 százalékkal olcsóbban adják termékeiket. Az Auchan is hasonló árszintcsökkenést produkált, és tulajdonképpen a Cora sem mutatott fel kevésbé versenyképes árakat, hiszen több termékét szintén olcsóbban kínálja, mint tavaly. A jellegzetes karácsonyi cikkek közül a hipermarketekben idén olcsóbb lett a pulykamellfilé és a hal is. A legtöbbet a Tesco engedett az élő ponty árából: tavaly 599 forint volt egy kiló rántanivaló, idén csak 495. Savanyú káposztát viszont a Corában lehet a legolcsóbban kapni, az Auchan pedig a 99 forintos kilós félbarna kenyerével nyerheti meg az árversenyt.

Kalóriaszámlálásban gyengék vagyunk

Európában a magyarok töltik a legtöbb időt azzal, hogy egy-egy élelmiszer közül kiválasszák azt, amit végül megvesznek – derült ki a Corvinus Egyetem felméréséből. A legtöbben azonban még mindig nem az alapanyagokat nézik, hanem azt, hogy a termék mennyibe kerül. Kiderült: a két- három éve bevezetett INBÉ számokat (Irányadó Napi Beviteli Érték) a magyarok 19 százaléka nézi meg. Az európai átlag ezzel szemben 18 százalék. A magyar nők és a francia férfiak pedig a legtájékozatlanabbak abban, hogy mennyi a számukra ajánlott napi kalóriabevitel, és hogy például egy gyereknek vagy egy felnőtt férfinak kell-e több kalóriát fogyasztania.

A kisebb diszkontboltok közül a Penny Market bizonyult a legolcsóbbnak, viszont a bejglikészítés idejében diót például nem lehet kapni. A hipermarketek vonalzóval húzott és terméknévvel ellátott soraival szemben a legnagyobb rendezetlenség a CBA üzleteiben található, ár, minőség és választék szempontjából sem tartoznak az élmezőnybe. Az InterSpar – bár az összes vizsgált üzlet közül a legdrágább –, kétségkívül kiváló minőségű áruval csábítja vásárlóit. A cég viszont – úgy tűnik – még nem ismerte fel az ügyetlenebb kezű vásárlókban rejlő üzleti lehetőségeket: diós és mákos bejglije ugyanis kétszerese az egyéb boltokban kaphatóaknak, viszont nincs kiszáradva vagy berepedezve a teteje. Az azonban minden áruházra jellemző, hogy az előző évek gyakorlatához képest nem segítik a vásárlót azzal, hogy a karácsonyi sütés-főzés alapvető élelmiszereit az orra alá dugják. A mák és a dió az év közben szokásos, elhagyatott helyén található.

Választék szempontjából egyértelműen a hipermarketek vezetnek a méretüknél fogva eleve hátrányosabb helyzetben lévő diszkontüzletekkel szemben. Ha hanyagolni tudjuk a sarki kisbolt eladójának érdeklődését arról, hogy mi finomat is főzünk a kosarunkba pakolt élelmiszerekből, úgy tűnik, akkor is a nagyobb élelmiszerboltokat érdemes felkeresni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!