Hírek

2013.10.17. 14:33

Hogyan váltsunk biztosítót?

Egyre több helyen lehet összehasonlítani a különböző kötelező gépjármű-biztosításokat, sokan lemaradnak azonban a biztosítóváltásról. Ezeket a biztosításokat ugyanis jellemzően egy évben egyszer, a szerződésben meghatározott időpontban mondhatják fel az ügyfelek.

BAMA

A magyar gépjármű-tulajdonosoknak évente egyszer, biztosítási szerződésük évfordulóján nyílik lehetőségük arra, hogy új kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést kössenek, vagyis szolgáltatót váltsanak. A biztosítási évforduló előtt mintegy 50 nappal korábbi biztosítónk írásban értesít bennünket az új biztosítási évre fizetendő díjról. Ezt érdemes összehasonlítani a többi szolgáltató ajánlataival: az interneten több kalkulátor is működik, amelyekkel - a jármű, illetve saját adataink megadását követően - összehasonlíthatjuk az éppen élő ajánlatokat.

Ha úgy döntünk, hogy biztosítót váltunk, kgfb-szerződésünk felmondását levélben, faxon, vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott e-mailben igazolható módon kell eljuttatni a biztosítóhoz, a biztosítási évforduló előtt legkésőbb 30 nappal. Jelezni kell, hogy az üzenet tárgya a biztosítási szerződés felmondása (ezt nem kell megindokolni), meg kell adni a biztosítási kötvény számát, a jármű forgalmi rendszámát és néhány azonosító adatot.

A felmondásnál mindig ügyeljünk annak igazolhatóságára: így azt tértivevénnyel adjuk postára, és vegyük figyelembe a postai átfutási időt is. Faxon történő feladáskor pedig célszerű megőrizni a sikeres elküldést tanúsító visszaigazolást. A felmondást személyesen is átvetethetjük a biztosító legközelebbi ügyfélszolgálati irodájában. Ha alkusszal küldjük a felmondást, győződjünk meg arról, hogy az időben beérkezett. Az alkusz a felmondást - és az új ajánlat közvetítését is - csak az általunk küldött írásbeli megbízást követően intézheti. Vegyük figyelembe ennek átfutási idejét is.

A határidő után beérkezett, vagy a nem szabályosan megtett felmondást a biztosító nem fogadhatja el. Ekkor a jelenlegi biztosítónál - az új időszakra meghirdetett díjjal - hatályban marad a szerződés, és az új biztosítóval kötött szerződés nem lesz érvényes. Így legközelebb egy év múlva (a következő szerződéses évforduló alkalmával) válthatunk biztosítót.

A biztosítás díját - és a baleseti adót - határidőben kell megfizetni, akkor is, ha a biztosító nem küldött időben csekket (ha ez esetleg előfordul, belföldi postautalványon fizessük meg a díjat). A biztosító a befizetett összegből elsőként a baleseti adót vonja le, majd az esetlegesen felmerülő fedezetlenségi díjat és csak ezt követően a biztosítási díjat. Ezért, ha kevesebbet fizetettünk, a szerződés díjhátralékossá válik és megszűnhet. Ha nem fizetjük a díjat, a biztosító - az esedékességtől számított - 60 napos türelmi időt követően törli a szerződést, és a megszűnésről 15 napon belül értesítést küld.

Mit tehetünk, ha szerződésünk díjnemfizetés miatt szűnt meg?

„Ha egy szerződés díj nemfizetéssel szűnik meg, csak annál a biztosítónál köthető meg újra, amelynél az korábban megszűnt, sőt a szerződés újrakötésekor a fedezetlenségi díjat is meg kell fizetni” - nyilatkozta Busa Zoltán, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékfejlesztési és kockázatvállalási vezérigazgató-helyettese. A fedezetlenségi díj nem más, mint a díjfizetés hiányában kockázatviselés nélküli időtartamra (fedezetlenség időtartama) megállapított díj. Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a fedezetlenségi díjra is meg kell fizetni a baleseti adót.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!