Közélet

2008.11.22. 08:07

Európa leghosszabb gyaloghídja épül meg Szolnokon

Európa leghosszabb gyalogos hídját feszítik ki a Tisza szolnoki szakasza fölé. Az átkelőnek 2010. szeptember 30-ig el kell készülnie. Akárcsak a pályázati projekt két másik elemének, a nagyméretű műfüves labdarúgó-pálya megépítésének és a Verseghy gimnázium felújításának.

Mészáros Géza

Verseghy Ferenc Gimnázium, tiszaligeti sportpálya, tiszai gyalogos híd. A csütörtöki kormánydöntés értelmében jelentős Európai uniós támogatáshoz jut a megyeszékhely. A „Szolnok a Tisza fővárosa” városrehabilitációs pályázatának az említett három beruházás lesz a leglátványosabb eleme. Az uniós támogatás azonban további jelentős befektetésekkel is jár, melyek összértéke 5,5 milliárd forint.

Közösen lobbiznak városukért a különböző színű pártkatonák

Példaértékű az a kialakult gyakorlat, ahogyan Szalay Ferenc polgármester úrral időszakosan megbeszéléseket tartunk különböző témákban — vélekedett az MSZP-s államtitkár, Iváncsik Imre. — Nem titok, hogy ennél a pályázati projektnél is megkért, lobbizzak a megyeszékhely és annak lakói érdekében. Korábban a Stadler cégcsoport Szolnokra letelepülésében tudtam a kapcsolataimat hasznosítani, de vannak még olyan szolnoki pályázatok, amelyek sikeréért a jelenlegi városvezetéssel közösen lépünk fel az érdekérvényesítés területén — tette hozzá az államtitkár.

— Nagy siker a megyeszékhely számára a „Szolnok a Tisza fővárosa” egyedi pályázat támogatása — mondta Hegmanné Nemes Sára alpolgármestert. — A kormánydöntés értelmében ezáltal a belvárosi rehabilitációs tervünket tudjuk megvalósítani. Ennek köszönhetően megépül a Szapáry út és a tiszaligeti strand között Európa leghosszabb, több mint 200 méteres gyaloghídja. A hídfők környékének átalakítása és rendbetétele ugyancsak a program része. A gyaloghíd terveinek engedélyezése elkezdődött. Mivel közlekedési átkelőről van szó, sok szakhatósági engedélyt kell beszereznünk. A Verseghy Gimnázium külső felújítása, a ligeti sporttelepen egy műfüves pálya építése és a kiszolgáló épületek felújítása is szerepel a programban. Mindezt tökéletesen kiegészíti, hogy hamarosan megerősítik a tiszai töltés városközpontot védő részét. Így a vízirendőrségtől a Tisza-hídig újjáépül, szélesebb lesz a sétány.

— A rehabilitációs terveinkre mintegy négymilliárd forintos keretet hagyott jóvá az Észak-alföldi Régió. Ez több részből áll, első a most megnyert terület. A második a szandaszőlősi rehabilitáció, erre már beadtuk a pályázatunkat. Hatszáz millió forintos beruházáshoz kérünk támogatást, ebben szerepel a művelődési ház teljes felújítása, fedett piac építése, Szandaszőlős központi területének rekonstrukciója, valamint a környező utak rendbetétele. A harmadik a Széchenyi városrészt érintő projekt, itt a pályázat előkészítésénél tartunk. Mindegyik átfogó programba be kell vonnunk a magántőkét is. A befektető cég nem részesül közvetlenül a pályázati pénzből, de vállalja, hogy a városi fejlesztésekhez igazodva kezdi meg a saját beruházását. A belvárosi rehabilitáció esetében ez a magántőke a Damjanich uszoda helyén épülő szálloda és strand fejlesztése. Szandaszőlősön is adott a vállalkozói kör, mely beruházna, a Széchenyin pedig erről még tárgyalásokat folytat az önkormányzat. Feltétel volt, hogy a fejlesztéseket egy Városfejlesztő Zrt. koordinálja, ezt nemrégen meg is alakította a szolnoki közgyűlés — tette hozzá Hegmanné Nemes Sára. Megtudtuk azt is, hogy a most elnyert támogatáshoz szükséges önerőre, amely mintegy 600 millió forintot tesz ki, a kötvénykibocsátás fedezetül szolgál.

S ha már a Városfejlesztő Zrt-t az alpolgármester megemlítette, megkérdeztük annak ügyvezetőjét a beruházások megindításának körülményeiről. Csatári István, aki egyben a megyei Gazdaságfejlesztő Kht. vezetője is, elmondta, a városrehabilitáció összköltsége kétmilliárd 27 millió 750 ezer forint. Ebből az uniós támogatás 1,420 milliárd, amelyhez utófinanszírozással jut az önkormányzat. Az előzetes költségeket a kötvénykibocsátásból származó bevételekből viseli a város.

— A gyalogos híd és a hozzátartozó két hídfő közbeszerzési eljárás előtti becsült költsége meghaladja az egymilliárd forintot. A maradék pénzösszegből épül meg a tiszaligeti stadionban lévő fekete salakos pálya helyén a nagyméretű műfüves pálya, valamint újul meg a Verseghy Gimnázium homlokzata és nyílászárói. A műfüves pálya beruházásának része a B-épület magastető-ráépítése, illetve a stadion területén a bejáratnál álló nyilvános illemhelyek és jegypénztárak rekonstrukciója is. Aki a részleteket és a látványterveket is szeretné megismerni, az megtekintheti a www.tiszafovarosa.hu honlapot. Itt megtalálhatók az erre a projektre vonatkozó információk, valamint más megvalósítandó beruházások is. Ehhez kapcsolódik, hogy várhatóan még az idén a Kossuth téren megkezdi működését egy ügyfélszolgálati iroda is, amely az aktuális városfejlesztésekről tájékoztatja az érdeklődőket — hangsúlyozta Csatári István.

— Nem lehet vitás, hogy mennyire fontos lesz az intézmény számára a gyalogos híd megléte — adott választ kérdéseinkre dr. Székely Péter, a Szolnoki Főiskola rektora. — A hamarosan átadásra kerülő campus épületei a Tisza két oldalán helyezkedik el. Az oktatási központ, a sportcsarnok és a tanszálloda a Tiszaligetben, a kollégium és a könyvtár pedig a városi oldalon, a Mártírok úton. Ez a híd egységgé formálja a campust, megkönnyíti hallgatóinknak az átjárhatóságot. A buszozások helyett átsétálhatnak egyik épületből a másikba. A város számára is rendkívül hasznos lesz a gyalogos híd. Mivel a leendő oktatási központunk nyitott létesítmény lesz, bárki más vendég részére kulturális-, sport- és konferenciarendezvények színhelye is lesz egyben, ezért a gyönyörű gyaloghíd alkalmas lesz arra, hogy egy nagy kerülő helyett a városlakók átsétáljanak a tiszaligeti campushoz, s részesei legyenek a főiskola épületében szervezett eseményeknek — fejtette ki álláspontját a rektor.

-->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!