Közélet

2008.12.19. 18:02

Jön a karácsony: élénkülő kereskedelem

Címkék#Nagy János

A megyei piacok fa, hal-és húsárusainál érezhető, hogy jövő héten már karácsony. A szokásosnál nagyobb forgalmat bonyolítottak az üzletek, hiszen a többség nem akarja az utolsó pillanatra hagyni az ünnepi kellékek beszerzését.

D. E.—K. V.—N. I.

— A karácsonyfát már megvettem a múlt héten, de még nem díszítettük fel. Az udvaron várja, hogy karácsonyi köntösbe öltöztessük — kezdi a mezőtúri Cs. Nagy János.

Az internetes rendelés esetén is érvényesek a vásárlói jogok

Általában az internetes kereskedelemben is azonos jogok illetnek meg minket, mint hagyományos vásárlás során. Egy-egy termék esetében ugyanazokkal a szavatossági és jótállási jogokkal élhetünk. Elsősorban belföldi vásárlás esetén tehetünk panaszt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH). Az Európai Fogyasztói Központ magyarországi hivatalát abban az esetben keressük meg, ha az Európai Unió valamely országának webáruházából rendeltünk. Akár e-mailben, akár postán, akár telefonon bármilyen panaszos ügyben rendelkezésünkre állnak, honlapjukról reklamációs űrlap is letölthető. A hivatal weboldalán elérhető egy vásárlási tanácsadó, ahol még a vásárlást megelőzően ellenőrizhető az adott cég megbízhatósága.

A hatvanas férfi elmondta, minden évben pulyka és halászlé a menü az ünnepi asztalon. A halra nincsen gondja, mert szívesen horgászik, így maga kapja botvégre a szükséges mennyiséget.

— A pulykahúst érdemes időben megrendelni, mert tavaly mikor én mentem, már elfogytak bizonyos részei a szárnyasnak. Az ajándékokat a nejem intézi, december elejére általában már mindenkinek megveszi a csomagokat — meséli Cs. Nagy János.

A szolnoki piacon szép számmal vártak sorukra az emberek a tiszasülyi Tiszahalker Kft. halszaküzlete előtt. Ottjártunkkor mindenki lázasan dolgozott, pucolták a halakat, kiszolgálták a vevőket. Varga Ferenc halász, az üzletbe szánt halakat neveli, de ilyenkor besegít az üzletben is. Érdeklődésünkre elmondta, legfőképpen szeletben viszik a pikkelyeseket. A ponty, a harcsa és a kárász a legkedveltebb. Már érződik a karácsony közeledte a megnövekedett forgalmon. Másfél hét alatt jön össze az éves bevételük egynegyede. — Tavaly ilyenkor több vásárlónk volt. Szerintem a kevés pénz és a bevásárlóközpontok lehetnek ennek okai — panaszolja a tiszasülyi Varga Ferenc.

A halaktól a fák felé haladva megkérdeztünk egy házaspárt, mit esznek karácsonykor? Lesz-e halászlé?

— Szinte minden évben halászlét főzünk és azt eszünk karácsonykor. Fát nem vásárolunk, mert amióta felnőttek a gyerekek, csak műfenyőt állítunk és azt díszítjük fel — mondja Agócs Lászlóné.
A karácsonyfaárusok egy percre sem pihenhetnek meg. Folyamatosan érkeznek a vevők, akik aprólékosan és tüzetesen szemügyre veszik a fákat mielőtt megvennék.
A szolnoki Kalmár Piroska, aki egy tíz hónapos kislány édesanyja, minden évben ezüstfenyőt vásárol. Idén is amellett döntött, de töveset visz haza.
Az ünnepi asztalra náluk is halászlé kerül, már meg is vették hozzá a süllőt.

— Szaloncukrot még ezután vásárolunk, de nem egy fajtát. Mindenből egy keveset. Az ajándékvásárlással félig-meddig vagyunk készen — meséli Piroska.

A fiatal hölgy azt is elmondta, karácsony első napját a szülőkkel töltik, aztán mennek a nagyszülőkhöz, majd a barátokhoz.
A jászkiséri Rácz Ibolya és családja általában töltött káposztát eszik és rántott húst karácsonykor. — Ezeken kívül egy kis libamáj sem maradhat el a testvérem miatt. Az édes sütemények helyett mi inkább a sósakat kedveljük — meséli Ibolya. Mindig élő fenyőfát vesznek, abból is a lucfenyőt. Ibolya azt is elmondta, nem érti, hogy az emberek miért vesznek műanyagot, hiszen annak teljesen más a hangulata. — Szaloncukorból körülbelül minden fajtát vásárolunk. Szinte mindenkinek másmilyen ízlik. Tavaly karácsonykor közel harmincan vettünk részt a szentesti vacsorán, szóval ez volt az ajándék is egyben — fűzi hozzá Rácz Ibolya.

A jászberényi Sós Béláné és családja karácsonykor a szüleinél lesz, ezért csak pogácsát, tiramisut és mézes zserbót készítenek. — Szentesete viszont elmaradhatatlan a halászlé és a hal otthon. Műfenyőfánk van, így már nem kell a fenyőfa vásárlással foglalkoznunk. A szaloncukorból kókuszosat, karamellásat és zseléset szoktunk vásárolni — mondja a jászberényi asszony.

A karcagi Kovácsné Kiss Julianna szerdáig dolgozik, így az utolsó napra hagy minden bevásárlást. A fenyőfát is aznap reggel veszi majd meg. — Ezüstöt vagy normandot keresek, az biztos lesz még. Az ünnepi menüből a halászlét a férjem készíti majd el, ehhez már megrendelte az élő halat. A töltött káposzta és a beigli az édesanyám reszortja, míg a gesztenyés pulyka az enyém — meséli Julianna. Szaloncukor csak jelképesen lesz a fára téve, inkább színes gömbökkel díszítik fel. Úgy gondolja, hogy tíz-tizenkét ezer forintból megúszhatja az ünnepi ebédet.
A kínai üzletekben vásárlóknak nem kell félniük. A hibás, vagy nem jó árukat ugyanúgy becserélik, mint más üzletekben. Persze három napon belül a blokkal együtt.

A szolnoki karácsonyi faluban rosszul jár az, aki karácsonyra vásárol és nem jó a méret, vagy nem tetszik az ajándék. Cserére csak december 24-ig van lehetőség. Igaz, egyes cégek felajánlják, hogy üzletükben becserélhetik az ünnepek után.

-->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!