Közélet

2011.03.09. 09:50

Nem hitt a szemének, mikor meglátta ezt a számlát

Négyszázhatvanezer forint. Ennyit követel az Emfesz gázszolgáltató egy szolnoki családtól, szerintük jogtalanul. Valószínűleg adminisztrációs hiba történhetett, a fogyasztóvédő szakemberek ezért azt javasolják, próbálják tisztázni a szolgáltatóval.

Rimóczi Ágnes

Fotó:

— Majdnem kiesett a számlalevél a kezemből, amikor megláttam, mennyi a végösszege — mondja Budainé Szilvia, miközben mutatja is a szóban forgó dokumentumot.

Nem csoda, hogy meglepődött, és felháborodott a 460 ezer forintos végösszegen a családanya, aki nem a postára sietett, hogy befizesse a számlát, hanem próbált utánajárni, mitől rúgott ilyen magasra az összeg.

— Korábban nem volt semmi problémánk, több mint egy éve áttértünk az Emfeszhez, minden hónapban bediktáltuk az óraállást, aszerint fizettünk. Január 19-én, miután felfüggesztették a cég működését, lefényképezték a gázórát és leolvasták az állást — a elolvasást a Tigáz végezte — meséli Szilvia, aki nem gondolta, hogy a probléma ebből fakad majd.
— Én is feljegyeztem az állást, amit a leolvasó rögzített, ez 3854 köbméter volt. Ezzel szemben a nemsokára érkező csekken 7588 (!) köbméter szerepelt. Gondolom, senki sem csodálkozik, hogy alaposan meglepődtünk — mesélte.

Azon még inkább, hogy a számla szerint 460 ezer forintot kellett volna befizetniük. Problémájukkal keresték a szolgáltatót, akit nem értek el.

A fogyasztóvédelmi hatóság azt javasolja, hogy az érintett fogyasztó első körben a szolgáltatóval próbáljon egyeztetni és tisztázni az ügy körülményeit.

— Célszerű írásban megtenni az észrevételeket, melyre a szolgáltatónak válaszolnia kell — mondta el az esettel kapcsolatban dr. Boieru Ildikó. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének vezetője kiemelte: amennyiben a fogyasztó nem ért egyet a válasszal, illetve a tett intézkedéssel, vagy nem kap választ, illetve a szolgáltató nem intézkedik, forduljon a felügyelőséghez.
— Tudomásunk van arról, hogy az Emfeszt Kft.-nél számlázási problémák keletkeztek. Ennek okai bizonyára arra vezethetők vissza, hogy a szolgáltató engedélyét január 13-ával felfüggesztették, az ezt megelőző időszak még fel nem dolgozott adatairól a szolgáltató végszámlát állít ki és ezt elküldi a fogyasztóknak — jelezte dr. Boieru Ildikó.

A fogyasztóvédelmi felügyelőség vezetője elmondta, hogy január 13-ától az Emfesz volt ügyfelei részére az új, kijelölt szolgáltató is készít számlát. Az új szolgáltatás megkezdése és az óra leolvasása közötti időszakra becsült számlát állítanak ki.

— Előfordulhat tehát, hogy fogyasztók egyszerre három számlát kapnak ebben az időszakban vagy az előző fogyasztási időszakokhoz és számlákhoz viszonyítottan aránytalanul nagyobb összegű számla érkezik — tette hozzá a szakember.

A konkrét esettel kapcsolatban természetesen megkerestük az Emfesz Kft.-t, ahonnan azonban lapzártáig nem érkezett válasz. A szolgáltató honlapján olvasható tájékoztatás szerint „az Emfesz minden, a számlákkal és az elszámolásokkal kapcsolatosan előforduló felhasználói észrevételt a lehető legrövidebb időn belül érdemben kivizsgál és ezt követően a felhasználókat személyre szólóan tájékoztatja a szükséges tudnivalókról.” Egy tegnap délutáni tájékoztatóban a szolgáltató arra kéri ügyfeleit, hogy észrevételeiket írásban tegyék meg, melyeket minden esetben kivizsgálnak.

A szolnoki család esetében remélhetőleg valóban csak adminisztrációs hibáról van szó...

Hogyan kaphatja vissza a túlfizetését?

Túlfizetését szeretné visszakapni egy kunmadarasi hölgy az Emfesz Kft.-től, ám egyelőre nem sikerült elintéznie a problémát. — Tavaly januárban tértünk át az Emfesz szolgáltatóhoz, nem is volt semmi baj, minden hónapban az átalány szerint fizettünk. A leolvasásánál kiderült, kevesebb gázt fogyasztottunk, mint amennyit kifizettünk — mesélte L. Józsefné. A nyugdíjas hölgy próbálta elérni a szolgáltatót telefonon — miután a Magyar Energia Hivatal (MEH) felfüggesztette az Emfesz Kft. működési engedélyét —, ám többszöri próbálkozásra sem sikerült. — Harmincezer forint körüli túlfizetésünk van, amit szeretnénk visszakapni. A Főgáz, amely átvett minket, nem tud segíteni. Ott azt mondták, hogy azt az Emfesz-szel kell elintéznünk — tette hozzá a hölgy.

Érdemes a kunmadarasi hölgynek is írásban jeleznie problémáját a szolgáltatónak. Ha nem kap választ, vagy az intézkedéssel nem elégedett, keresse fel az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőséget.

Rimóczi Ágnes -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!