Mélyszegény gyerekek oktatása Karcagon

2017.09.29. 06:55

Olyan családból is érkeznek gyerekek a karcagi suliba, ahol a nagyszülők írni sem tudnak

A Szent Pál Marista Általános Iskola diákjainak többsége nagyon szegény, sokgyermekes családból érkezik. Többségük halmozottan hátrányos helyzetű, szociálisan is rászoruló, akiknek sokszor az iskolába járási kötelezettségét is meg kell tanítani.

Olyan családból is érkeznek gyerekek a karcagi suliba, ahol a nagyszülők írni sem tudnak

– Hetedik éve működteti a Szent Pál Marista Általános Iskolát a Mária Iskolatestvérek szerzetesrend. Magyarországon az első marista iskola 1909-ben Orsován alakult meg. 2010 óta mi, testvérek és a világiak közösen végezzük Karcagon a munkánkat a gyermekek körében – mondja Tristany De Juan Pablo Adolfo, a ­Mária Iskolatestvérek szerzetesrend magyarországi képviselője.

– A Mária Iskolatestvérek fő missziója a gyermekek és a fiatalok nevelése, különösképpen a legszegényebbeké, és azoké, aki körülményeikből adódóan hátrányt szenvednek.

„A nevelés nem korlátozódik kizárólag az iskolai oktatásra, éppen olyan fontossággal bír az iskola falain kívül is”

– folytatta a rend képviselője.

A Mária Iskolatestvérek öt éve elindították Karcagon a Nyitott Ház Tanodát azzal a céllal, hogy segítsék azokat, akik számára önmagában sem a család, sem az iskola nem tud megfelelő feltételeket biztosítani a sikeres iskolai előrehaladáshoz, a továbbtanuláshoz.

A gyerekek legtöbbje mélyszegény családból érkezik, előfordul, hogy a nagyszülők írni­ sem tudnak, így otthonról nem kapnak a tanuláshoz segítséget. A tanodások többségében a Szent Pál Marista Általános Iskola felsősei, de középiskolásokkal is foglalkoznak délutánonként. Szeptemberben megvolt a bemeneti, év végén egy kimeneti tudásfelmérés lesz.

– Aki jobban teljesít, jutalmul nyári ottalvós táborban is részt vehet, de ennek feltétele az is, hogy év közben ne maradjon ki a tanodából, ne hiányozzon az iskolából – árulja el Pau tetsvér, akitől megtudtuk, a tanodás középiskolásaik is megállják helyüket.

Többen szereztek az elmúlt tanévben is szakmunkás-bizonyítványt és kaptak állást gyakorlati helyükön. Most van egy fiú, aki az érettségijére készül.

Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock

A középiskoláknál rendszeresen érdeklődnek diákjaik után, s akit kell, azt korrepetálják, hogy ne maradjon ki. Ha valaki nem jár iskolába, ahhoz kimennek családlátogatásra. Ha a szülő miatt nem jár, próbálnak rá hatni, hogy engedje gyermekét tanulni, hogy nála jobban boldogulhasson.

A felzárkóztatásért dolgoznak

– A Tanoda programban a délutáni, tanórán kívüli tevékenység része a tanulás, a felzárkóztatás, a korrepetálás, egyénre szabottan foglalkozunk a gyerekekkel, emellett szocializálódó, integrációs játékokat és egészségügyi programokat is szervezünk részükre a mentorokkal.

– A tantermeket a diákok maguk dekorálják, van számítástechnikai és kézműves terem is, ahol agyagoznak, gyöngyöt fűznek, rajzolnak, szabnak, varrnak. Itt készülnek a hatalmas bábok a téltemető felvonulásra és iskolai előadásokhoz is a jelmezek – sorolja Pau testvér.

Daróczi Erzsébet

Borítókép: Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!