Mélyszegény gyerekek oktatása Karcagon

2017.09.29. 06:55

Olyan családból is érkeznek gyerekek a karcagi suliba, ahol a nagyszülők írni sem tudnak

A Szent Pál Marista Általános Iskola diákjainak többsége nagyon szegény, sokgyermekes családból érkezik. Többségük halmozottan hátrányos helyzetű, szociálisan is rászoruló, akiknek sokszor az iskolába járási kötelezettségét is meg kell tanítani.

– Hetedik éve működteti a Szent Pál Marista Általános Iskolát a Mária Iskolatestvérek szerzetesrend. Magyarországon az első marista iskola 1909-ben Orsován alakult meg. 2010 óta mi, testvérek és a világiak közösen végezzük Karcagon a munkánkat a gyermekek körében – mondja Tristany De Juan Pablo Adolfo, a ­Mária Iskolatestvérek szerzetesrend magyarországi képviselője.

– A Mária Iskolatestvérek fő missziója a gyermekek és a fiatalok nevelése, különösképpen a legszegényebbeké, és azoké, aki körülményeikből adódóan hátrányt szenvednek.

„A nevelés nem korlátozódik kizárólag az iskolai oktatásra, éppen olyan fontossággal bír az iskola falain kívül is”

– folytatta a rend képviselője.

A Mária Iskolatestvérek öt éve elindították Karcagon a Nyitott Ház Tanodát azzal a céllal, hogy segítsék azokat, akik számára önmagában sem a család, sem az iskola nem tud megfelelő feltételeket biztosítani a sikeres iskolai előrehaladáshoz, a továbbtanuláshoz.

A gyerekek legtöbbje mélyszegény családból érkezik, előfordul, hogy a nagyszülők írni­ sem tudnak, így otthonról nem kapnak a tanuláshoz segítséget. A tanodások többségében a Szent Pál Marista Általános Iskola felsősei, de középiskolásokkal is foglalkoznak délutánonként. Szeptemberben megvolt a bemeneti, év végén egy kimeneti tudásfelmérés lesz.

– Aki jobban teljesít, jutalmul nyári ottalvós táborban is részt vehet, de ennek feltétele az is, hogy év közben ne maradjon ki a tanodából, ne hiányozzon az iskolából – árulja el Pau tetsvér, akitől megtudtuk, a tanodás középiskolásaik is megállják helyüket.

Többen szereztek az elmúlt tanévben is szakmunkás-bizonyítványt és kaptak állást gyakorlati helyükön. Most van egy fiú, aki az érettségijére készül.

Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock

A középiskoláknál rendszeresen érdeklődnek diákjaik után, s akit kell, azt korrepetálják, hogy ne maradjon ki. Ha valaki nem jár iskolába, ahhoz kimennek családlátogatásra. Ha a szülő miatt nem jár, próbálnak rá hatni, hogy engedje gyermekét tanulni, hogy nála jobban boldogulhasson.

A felzárkóztatásért dolgoznak

– A Tanoda programban a délutáni, tanórán kívüli tevékenység része a tanulás, a felzárkóztatás, a korrepetálás, egyénre szabottan foglalkozunk a gyerekekkel, emellett szocializálódó, integrációs játékokat és egészségügyi programokat is szervezünk részükre a mentorokkal.

– A tantermeket a diákok maguk dekorálják, van számítástechnikai és kézműves terem is, ahol agyagoznak, gyöngyöt fűznek, rajzolnak, szabnak, varrnak. Itt készülnek a hatalmas bábok a téltemető felvonulásra és iskolai előadásokhoz is a jelmezek – sorolja Pau testvér.

Daróczi Erzsébet

Borítókép: Illusztráció

Forrás: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!