JÁSZKUNSÁG

2017.10.09. 06:59

Így készítse fel autóját a hidegebb hónapokra

A nyárra könnyű felkészíteni szeretett autónkat, na de mi a helyzet az ónos esővel, a lefagyott utakkal vagy a friss hóval? Utánajártunk.

Képünk illlusztráció.

Forrás: Shutterstock

Sokan, sokszor legyintenek rá, hisz mi baj lehet abból, ha a nyári gumit még egy-két hónapig az autónkon hagyjuk, de mindenhol szabályosan, lassan közlekedünk? Nagy, nagy baj!

Rengeteg – akár tragikus végkimenetelű – baleset oka írható ezen legyintések számlájára, melyek egy kis odafigyeléssel és kellő időt rászánva elkerülhetőek lettek volna.

Mi tüzetesen utánajártunk, hogyan csökkenthetjük az elmaradt ellenőrzések okozta balesetek, hirtelen kiadások esélyét a lehető legkisebbre.

Mint laikusak, betértünk egy Szolnok belvárosában található márkaszervízbe, hogy tudásuk legjavával segítsenek nekünk felkészíteni személyautónkat a hidegebb hónapokra.

– Magyarországon ugyan nem kötelező például a téliabroncs használata, de itt a szervízben minden betérőnek nyomatékosan javasoljuk a cserét, mert a nyári gumikon lévő, téli időjárási viszonyokhoz nem megfelelő profilmélység és minta nem is tud megfelelő tapadást biztosítani a gépjárművek számára – kezdte a márkaszervízben dolgozó György, aki az a „nem ma kezdte” típusú, sokat tapasztalt szaki a városban.

Előfordulhat, hogy hóláncra is szükségünk lehet. Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock

– Amikor tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed a hőmérséklet télen, ideje lecserélni a nyári gumikat. Egy-egy gumicsere alkalmával azt is ellenőrizzük, hogy a profilmélység nem csökkent-e a törvényben megszabott határérték, 1,6 miliméter alá. Egyébként az ideális profilmélység körülbelül 4-5 miliméter.

– Szolnokon a kerékcsere átlagosan 500-1000 forint kerekenként, a gumicsere pedig 1500-2000 forint, szintén kerekenként. Aki pedig tud kereket cserélni, tíz perc alatt megvan az egésszel – folytatta.

Képünk illlusztráció.
Forrás: Shutterstock

György elmondta, hogy fagyálló használata is elengedhetetlen, hiszen ha nem öntjük az oldatot a hűtővízhez, az megfagy és nem képes hűteni az autó motorját, ez pedig akár végleges meghibásodáshoz is vezethet.

Kérdésünkre, mivel védhetjük meg autónk karosszériáját a kemény fagyok elől, egyértelműen rávágta:

– Alvázvédelem. Ez a legtöbbször fekete anyag az autó alvázára és kerékjárataiba kenve megvédi autónkat a hó, sár, eső, jég vagy só okozta károk és a korrózió ellen.

– Ezt sokszor elfelejtik a gépjárműtulajdonosok, pedig érdemes kétévente megismételni a folyamatot, ha nem akarunk Frédi és Béni módjára, lábbal hajtós járgányt vezetni.

A hirtelen nagy mennyiségű hó lehullására is egyszerűen felkészülhetünk, ha a csomagtartóban mindig ott lapulnak a hóláncok.

– A láncokat mindig a meghajtott kerekekre szereljük fel, és ami nagyon fontos, hogy hóláccal a KRESZ szabályai szerint tilos 50 km/h-nál többel hajtani, mert balesetveszélyes.

Amikor arról kérdeztük a szakembert, az ónos eső ellen mit tanácsol, egy pillanat hezitálás után ezt az egyszerű, jól érthető választ adta:

„Ónos esőben ne vezessünk!”

– Persze csak akkor, ha van rá mód. Az ónos eső még gyalogosan közlekedve is nagyon veszélyes, nemhogy a több száz kilós vagy tonnás autónkkal lavírozva. Erre az élő példa a feleségem, aki egy helyben való álldogálás közben is képes hanyatt esni a tükörjégen. Na, ő nem ül autóba, ha ónos eső esik! Igaz, olyankor utcára sem megy.

– Ha pedig mindenképpen elkerülhetetlen, hogy ónos esőben vezessünk, akkor csökkentsük extrém módon a jármű sebességét, húzódjunk az út széléhez és a féket lehetőleg ne használjuk, mert szinte biztosan megcsúszást és egy esetleges balesetet eredményez majd. Ezért érdemes inkább a motorfékre hagyatkozni.

Van még egy dolog, amiről kiderült, hogy nem árt, ha az autóban van, ez pedig az esőtálca. Az esőtálcát a szőnyegek helyére szokás tenni, mert a cipőnkkel behordott hó és só a szőnyegben, vagy akár a kárpitban is kárt tehet. Ráadásul tisztán tartni is sokkal könnyebb, hiszen gumiból gyártják.

Gyuri egy szuper plusz tanáccsal is ellátott bennünket: télen mindig tartsunk magunknál jégoldó sprayt. Ez a kicsi kiszerelésben is kapható oldat a megfagyott zárakba fújva szépen kioldja a jeget a kulcslyukakból, így könnyítve meg az autóba jutást. A szélvédőre fújva pedig másodpercekre rövidíti az egyébként hosszú percekig is eltartható jégeltávolítást, kaparást.

A fagyálló ablakmosó folyadéknak ugyan kulcsfontosságú szerepe van a szélvédő jégtelenítésében, viszont abban az esetben, ha a lapátok és a fúvókák már befagytak, nem sok hasznát vesszük. Ilyenkor csak kapjuk elő a szórófejes jégoldónkat és a problémát már meg is oldottuk!

Azt pedig, hogy legalább egy kaparófejnek mindig legyen helye az autóban, már mondani sem kell.

B. Zs.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!