JÁSZKUNSÁG

2017.10.12. 13:57

Termékbemutatók helyett állapotfelmérésre csábítanak – ne hagyjuk magunkat átverni!

Egészségi állapotfelmérés – ez a legújabb „fedőnév”. A termékbemutatók kora már lejárt, mostanában inkább ezzel csábítják az embereket vásárlásra.

– Azt hittem, megüt a guta, amikor a szüleim több mint félmilliós számlával érkeztek haza egy egészségügyi vizsgálatról… – mesélte egy olvasónk

– Nézze ezt a szerződést, ügyvéd is látta, azt mondja, semmit sem lehet tenni ellene… – mutatta papírjait S. Csaba, aki felháborodva kereste fel szerkesztőségünket.

– Telefonon ajánlották édesanyáméknak ezt az állapotfelmérést, s hiába mondogatták az ügyintézőnek, hogy ők rendszeresen járnak szűrővizsgálatokra, megpróbálták őket meggyőzni róla, hogy erre is szükség van.

– Végül részt vettek a felmérésen, ahol persze azonnal kiderült, hogy mindketten „szörnyű állapotban” vannak, és ha a szeretnének legalább néhány évet élni még, akkor csak egy méregdrága készülék segíthet.

– Nyilván nagyon megijedtek mindketten, belementek a vásárlásba, csak itthon kezdtek gondolkodni rajta, hogy mibe is csöppentek. Hiába járunk azonban ügyvédhez, hivatalokhoz, minden szabályosnak tűnik…

A fogyasztóvédelmet sokan és sokfelől keresték meg az utóbbi időszakban hasonló problémákkal, így országszerte több megyében is átfogó ellenőrzést rendeltek el a hasonló jellegű állapotfelmérésekkel kapcsolatban.

Amint a megyei kormányhivataltól megtudtuk, a Szolnoki Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályához is egyre több jelzés érkezik az utóbbi időszakban, hogy különböző vállalkozások a vásárlók lakására szerveznek és tartanak árubemutatót, vagy egészségfelmérésnek álcázott vizsgálatra hívják őket, ahol valójában különféle termékeket kínálnak megvételre.

A tisztességtelen termékbemutatók visszaszorítása érdekében 2015-től folyamatos jogszabályi szigorítások léptek érvénybe a fogyasztóvédelem területén.

Ennek következményeként klasszikus, szervezett árubemutatók megtartásáról már nem érkezik jelzés, ahova szórólapos meghívókkal invitálták az ügyfeleket, ajándék ígéretével.

Forrás: Shutterstock

A hatóságot felkereső fogyasztók elmondása alapján újabban telefonon keresik fel őket, állapotfelmérésre történő meghívás címén. A felmérés valódi célja azonban sokszor az ügyfél termékvásárlásra ösztönzése.

A fogyasztóvédelmi osztályhoz beérkező panaszok jelentős része arra irányul, hogy a vásárlást követően elállási szándékukat nem fogadja el a vállalkozás, illetve a szerződéskötés során megtévesztő információt kaptak a termékről, ez befolyásolta a vásárlási döntésüket.

„A felmérés valódi célja az ügyfél termékvásárlásra ösztönzése…”

A fogyasztóvédelem rendszeresen keresi és ellenőrzi ezeket a vállalkozásokat, a megyénkben jelenleg két ilyen cégről van tudomása a hatóságnak. Felhívják ugyanakkor a fogyasztók figyelmét, hogy a vásárlás során járjanak el körültekintően, döntésüket fontolják meg.

Ha gyógyászati, vagy egészségmegőrző terméket szeretnének vásárolni, vásárlás előtt feltétlenül érdemes a kezelőorvos, közvetlen hozzátartozók, vagy akár a fogyasztóvédelmi hatóság véleményének kikérése is, hogy megbízható céggel, vállalkozással, termékkel állunk-e szemben.

Tisztességtelen a gyakorlat?

Fontos tudni, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések, továbbá a termékvásárláshoz kapcsolódó hitelszerződések vizsgálatára.

A fogyasztóvédelem a beérkező panaszok alapján a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatba ütköző magatartást, a forgalmazás körülményeit jogosult vizsgálni. Az előírások szerint a fogyasztókat akkor illeti meg az elállás, ha üzlethelyiségen kívül kötött vagy távollévők között kötött szerződésről beszélünk.

Ezekre az egészségügyi felmérésekre pedig rendszerint a vállalkozások telephelyén, üzletében kerül sor, így fontos tudni, hogy ilyenkor a tizennégy napos elállás lehetősége már nem illeti meg a vásárlót. Éppen ezért az ilyen jellegű vásárlások fokozott figyelmet, körültekintést igényelnek.

Szilvási Zsuzsa

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!