2017.10.12. 13:57
Termékbemutatók helyett állapotfelmérésre csábítanak – ne hagyjuk magunkat átverni!
Egészségi állapotfelmérés – ez a legújabb „fedőnév”. A termékbemutatók kora már lejárt, mostanában inkább ezzel csábítják az embereket vásárlásra.
– Azt hittem, megüt a guta, amikor a szüleim több mint félmilliós számlával érkeztek haza egy egészségügyi vizsgálatról… – mesélte egy olvasónk
– Nézze ezt a szerződést, ügyvéd is látta, azt mondja, semmit sem lehet tenni ellene… – mutatta papírjait S. Csaba, aki felháborodva kereste fel szerkesztőségünket.
– Telefonon ajánlották édesanyáméknak ezt az állapotfelmérést, s hiába mondogatták az ügyintézőnek, hogy ők rendszeresen járnak szűrővizsgálatokra, megpróbálták őket meggyőzni róla, hogy erre is szükség van.
– Végül részt vettek a felmérésen, ahol persze azonnal kiderült, hogy mindketten „szörnyű állapotban” vannak, és ha a szeretnének legalább néhány évet élni még, akkor csak egy méregdrága készülék segíthet.
– Nyilván nagyon megijedtek mindketten, belementek a vásárlásba, csak itthon kezdtek gondolkodni rajta, hogy mibe is csöppentek. Hiába járunk azonban ügyvédhez, hivatalokhoz, minden szabályosnak tűnik…
A fogyasztóvédelmet sokan és sokfelől keresték meg az utóbbi időszakban hasonló problémákkal, így országszerte több megyében is átfogó ellenőrzést rendeltek el a hasonló jellegű állapotfelmérésekkel kapcsolatban.
Amint a megyei kormányhivataltól megtudtuk, a Szolnoki Járási Hivatal Fogyasztóvédelmi Osztályához is egyre több jelzés érkezik az utóbbi időszakban, hogy különböző vállalkozások a vásárlók lakására szerveznek és tartanak árubemutatót, vagy egészségfelmérésnek álcázott vizsgálatra hívják őket, ahol valójában különféle termékeket kínálnak megvételre.
A tisztességtelen termékbemutatók visszaszorítása érdekében 2015-től folyamatos jogszabályi szigorítások léptek érvénybe a fogyasztóvédelem területén.
Ennek következményeként klasszikus, szervezett árubemutatók megtartásáról már nem érkezik jelzés, ahova szórólapos meghívókkal invitálták az ügyfeleket, ajándék ígéretével.
A hatóságot felkereső fogyasztók elmondása alapján újabban telefonon keresik fel őket, állapotfelmérésre történő meghívás címén. A felmérés valódi célja azonban sokszor az ügyfél termékvásárlásra ösztönzése.
A fogyasztóvédelmi osztályhoz beérkező panaszok jelentős része arra irányul, hogy a vásárlást követően elállási szándékukat nem fogadja el a vállalkozás, illetve a szerződéskötés során megtévesztő információt kaptak a termékről, ez befolyásolta a vásárlási döntésüket.
„A felmérés valódi célja az ügyfél termékvásárlásra ösztönzése…”
A fogyasztóvédelem rendszeresen keresi és ellenőrzi ezeket a vállalkozásokat, a megyénkben jelenleg két ilyen cégről van tudomása a hatóságnak. Felhívják ugyanakkor a fogyasztók figyelmét, hogy a vásárlás során járjanak el körültekintően, döntésüket fontolják meg.
Ha gyógyászati, vagy egészségmegőrző terméket szeretnének vásárolni, vásárlás előtt feltétlenül érdemes a kezelőorvos, közvetlen hozzátartozók, vagy akár a fogyasztóvédelmi hatóság véleményének kikérése is, hogy megbízható céggel, vállalkozással, termékkel állunk-e szemben.
Tisztességtelen a gyakorlat?
Fontos tudni, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések, továbbá a termékvásárláshoz kapcsolódó hitelszerződések vizsgálatára.
A fogyasztóvédelem a beérkező panaszok alapján a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatba ütköző magatartást, a forgalmazás körülményeit jogosult vizsgálni. Az előírások szerint a fogyasztókat akkor illeti meg az elállás, ha üzlethelyiségen kívül kötött vagy távollévők között kötött szerződésről beszélünk.
Ezekre az egészségügyi felmérésekre pedig rendszerint a vállalkozások telephelyén, üzletében kerül sor, így fontos tudni, hogy ilyenkor a tizennégy napos elállás lehetősége már nem illeti meg a vásárlót. Éppen ezért az ilyen jellegű vásárlások fokozott figyelmet, körültekintést igényelnek.
Szilvási Zsuzsa