Kultúra

1970.01.01. 00:00

Opera és balett a filmvásznon

Szeptemberben indul a TISZApART Moziban a Royal Opera House élő közvetítésekből álló mozis évada, az ediggieknél még színesebb és izgalmasabb opera- és balettelőadásokkal.

Szarvák Emese

Macbeth May 2011

Fotó: Clive Barda


Szomorú tény, hogy manapság egyre kevesebben ismerik e két műfajt igazán, illetve kevés az ezeket népszerűsítő program. Szerencsére a TISZApART Mozi szívügyének tekinti ezt a művészeti ágat is, ennek köszönhető, hogy helyben nézhetünk meg világszínvonalú opera- és balettelőadásokat, amire a közelben sehol máshol nincs lehetőség.
Fügedi Andrásné – saját bevallása szerint – talán egészen a kezdetektől részt vesz a közvetítéseken, ha teheti, egyik előadást sem hagyja ki, őt kérdeztük, miért is érdemes látogatni ezeket a mozis alkalmakat.


– Azért is szeretem, mert bár igaz, hogy az élő előadás varázsát semmi sem pótolhatja, viszont egy jó közvetítés is annyi mindent hozzáadhat a műsorhoz! Egy jó adásrendező például el tud kapni olyan pillanatokat – mondjuk a szereplők egy-egy arckifejezését –, amit mi így közelről látunk, viszont élőben a helyszínen nagyon közel kellene ahhoz ülnünk a színpadhoz, hogy ugyanezt az élményt megkapjuk. A mozi technikai adottságai viszont annyira kiválóak, hogy azt érzi az ember, mintha ott ülne a nézők között. Ráadásul nagyon jó hangulatban telnek ezek az előadások!

Közben – ugyanúgy, mint a színházban – van szünet, amikor megiszogatunk egy kávét, üdítőt, vagy – hogy megadjuk a módját – néha még egy pohár pezsgőt is. És igen, arra is volt példa, nem is egyszer, hogy úgy beleéltük magunkat, annyira magával ragadott minket a műsor, hogy bizony, a moziban is felhangzott a taps az előadás végén. És ez borzasztóan kellemes érzés! Hogy az ember el tudja felejteni, bár moziban van, nem egy filmet néz, hanem olyan, mint egy helyszíni, élő élmény.



Fügedi Andrásnétól azt is megtudtuk, bár az elején ezek a közvetítések kevés nézői létszámmal indultak, évről évre egyre nagyobb az érdeklődés, mindig egy kicsivel többen vannak.
– Próbálunk minél több embert mi is értesíteni, ajánlani egy-egy jó előadást, de nagyon jó lenne, ha még többen lennénk, főleg, ha több fiatal jönne. Úgy látom, nagyon nehéz elérni a teljes célközönséget, sokfelé húz a világ a kulturális kínálat szempontjából, és ez vonatkozik a fiatalokra is. Máig leginkább szájhagyomány útján terjed ezeknek a közvetítéseknek a híre, én is többször hívtam már nagyobb társaságot egy-egy alkalomra. Előfordult olyan, hogy 19 jegyet vettem egy előadásra, ha jól emlékszem, pontosan az első olyan alkalomra, ami élő közvetítés volt a moszkvai Vörös térről.
A következő évad programjában helyet kaptak közkedvelt klasszikusok, világhíres táncosokkal és operacsillagokkal, de négy új rendezés is látható lesz majd.
– Nagyon jó aránnyal válogatják össze a régi, bevált, kedvelt opera- és balettdarabokat, illetve a kevésbé ismert, új darabokat, a sok nagy név mellett teret adnak a fiataloknak is, ami szerintem nagyon fontos – mondja Fügedi Andrásné.

Az évadnyitó előadás Mozart daljátéka, A varázsfuvola lesz szeptember 22-én, amit Puccini tragédiája, a Bohémélet követ október 6-án, majd október 27-én Christopher Wheeldon balettje, az Alice csodaországban. December 8-án már-már hagyományos módon Peter Wright A diótörő című balettelőadásának örülhetnek a nézők. 2018. első közvetítése január 18-án a Verdi Rigolettója lesz, amit február 9-én Puccini Toscája, majd március 2-án Christopher Wheeldon Téli rege című balettje követ. Március 9-én Bizet Carmen című operáját láthatjuk, amit március 30-án szintén egy balett, Wayne McGregor és Christopher Wheeldon darabja, A nyugtalanság kora vált. Április 6-án Verdi Macbeth című operája következik, majd Kenneth MacMillan Manon balettje május 11-én. Az évad záró előadása pedig a rég várt A hattyúk tava június 15-én.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!