Jászkunság/Dél-Pest

2017.11.17. 11:25

Már most sorban állás van a térség gumiszervizeiben – készülnek a zord időre

Az első szállingózó hó, az első reggeli mínuszok jócskán felpörgetik majd a gumiszerelő műhelyek forgalmát megyénkben is. Nem ajánlott azonban megvárni a fagyokat, ugyanis már plusz hét fok környékén célszerű lecserélni a nyári abroncsokat télire.

Szerdán a közlekedési felügyelőség szakemberei díjmentesen ellenőrizték a járműveket egy mobil műszaki vizsgálóállomás segítségével

Fotó: Mészáros János

Ugyan még csak november közepe van, de az időjárás-előrejelzések szerint igencsak időszerűvé vált a téli gumi felszerelése mindazoknak, akik azt eddig elmulasztották.

Szerencsére azonban az emberek többsége előrelátó, ugyanis a megyebeli autószervizek zömének már most megnövekedett a forgalma. Célszerű előre bejelentkezni a gumiszervizekbe, ha nem akarunk órákat várni arra, hogy sorra kerüljünk.

Pest megye déli szegletében is javában zajlik a járművek téliesítése, ottjártunkkor ugyanis számos gumiszerviz üzemelt telt házzal, s olyan környékbeli műhellyel is találkoztunk, ahol kisebb sor várakozott a gumicserére.

– Az elmúlt évekhez képest jóval többen érkeznek hozzánk, mindenki kezdi belátni, hogy a téli gumik felszerelése igenis hasznos. Ha már csak egyszer nem csúszunk neki a másiknak, már megtérült az ára… – sandított a „cseregumihegyek” felé Surin Attila, az egyik törteli gumiszerviz ügyvezetője, aki szerint nem véletlen, hogy Ausztriával ellentétben, Magyarországon ez idáig nem tették kötelezővé a járművek téli gumival való felszerelését.

– Úgy gondolom, az ország természeti adottságai miatt nem alakult ki ez a gyakorlat. Döntően síkvidéki ország vagyunk, de azokon a hazai helyeken, ahol hegyvidékek jellemzők, meg is követelik az olyan eszközök használatát, mint a téli gumi vagy a hólánc – mondta el honlapunknak a cégvezető.

– A rendszeres, állandó ügyfélkörünk felett tíz százalékkal többen keresnek fel minket… – magyarázták a szomszéd műhelyben is, ahova szintén folyamatosan futottak be a járművek.

A megyei rendőr-főkapitányság is felhívta a gépjárművezetők figyelmét a megváltozott időjárási és útviszonyokra, mely megfelelően felkészített járművet és a nyári vezetéstől gyakran eltérő, óvatosabb vezetéstechnikát kíván a gépkocsivezetőktől.

– Ez azt jelenti, hogy kerüljük a hirtelen fékhasználatot, sebességünket óvatosan csökkentve közlekedjünk, és óvakodjunk a váratlan és gyors irányváltoztatástól. Szintén fontos, hogy mindig tartsunk nagyobb követési távolságot – sorolta a hasznos tanácsokat Szabó Zita, megyei rendőrségi szóvivő.

– A tél közeledtével reggelente egyre gyakrabban tapasztalható, hogy a szabad ég alatt parkoló autók ablakai párásak vagy jegesek. Soha ne induljunk el úgy, hogy csak egy kis helyen töröljük le az ablaküveget, hiszen így a megnövelt holtterekkel saját magunkat akadályozzuk a szabad kilátásban. Ilyenkor természetesen a visszapillantó tükrök se maradjanak ki.

– Előfordulhat, hogy nem vesszük észre a párás ablak mögött érkező másik járművet vagy gyalogost, és egy pillanat alatt megtörténhet a baj, amit néhány perces törölgetéssel meg lehetett volna előzni.

A szóvivő arra is felhívta a figyelmet, hogy a biztonságos közlekedés érdekében a járművünket is fel kell készíteni a megváltozott időjárásra.

– Célszerű alaposan átvizsgáltatni gépkocsink műszaki állapotát, ráadásul ilyenkor számos akciót is hirdetnek, ezeket érdemes kihasználni. Szerda délután például a rendőrség a közlekedési felügyelőséggel közösen, díjmentesen vizsgálta át a járműveket – ezt már Bana Béla, a Magyar Autóklub helyi szervezetének elnöke mondta honlapunknak.

Szerdán a közlekedési felügyelőség szakemberei díjmentesen ellenőrizték a járműveket egy mobil műszaki vizsgálóállomás segítségével
Fotós: Mészáros János

 

– Legfontosabb a futómű, a gumiabroncs és a fékberendezés ellenőrzése. Ez utóbbinak nagy jelentősége van, különösen a téli időszakban, de a lengéscsillapító, mely elsősorban a jármű stabilitását szolgálja, szintén lényeges. Emellett a világító berendezéseket is érdemes sűrűbben ellenőrizni, ugyanis korábban sötétedik, így többet vezetünk szürkületben.

– Télen, a mínuszokban az akkumulátor is nagy próbatételnek van kitéve, ugyanis nem szereti a hideget. A járművezetőknek pedig óriási bosszúságot tud okozni, amikor reggel emiatt nem indul az autó. Éppen ezért az akkumulátort is vizsgáltassuk meg.

– Az ablakmosó folyadékot cseréljük ki téli fagyálló folyadékra, és a motor hűtőfolyadékának fagyálló képességét is célszerű megméretni – hangsúlyozta a szakember, aki szerint a téli időszakban célszerű bekészíteni az autóba a láthatósági mellényt, jégkaparót, jégoldót, ha valaki hosszabb útra indul, hóláncot és esetleg egy hólapátot is, mely a parkoló autó kimentéséhez nyújthat segítséget, ha esetleg a hókotrók betemetik.

És végül, de nem utolsósorban az egyik legfontosabb, az abroncsok állapota. Már plusz hét fok környékén célszerű lecserélni a nyári gumit télire, mely legalább 1,6 milliméteres bordázatmélységgel kell, hogy rendelkezzen, legalábbis a jogszabály és a KRESZ szerint.

Egy téli gumi esetén azonban a négy milliméteres mélység a legbiztonságosabb, szóval, ez alá már ne menjünk. Fontos az abroncsok életkora is, ugyanis a gumik az évek múlásával jelentős mértékben elvesztik tapadási képességüket.

Hogy segítsék a megfelelő abroncs kiválasztását, a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu idén is tesztelte a téli gumikat. Tizenkilenc szettet vizsgáltak meg a szakemberek télies hidegben, egy és három Celsius-fok közötti hőmérsékletértékeken, köztük ötféle új, négy évszakos típus, valamint egy új és egy használt nyári garnitúra is szerepelt a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében, derült ki a Használtautó.hu közleményéből.

– A mérések idén is igazolták azt a fontos tanulságot, hogy míg száraz és nedves aszfalton még hidegben is elviselhető teljesítményt nyújtanak a nyári abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett a téli gumit semmi sem képes helyettesíteni – összegezte a teszt eredményét Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

– Míg a legjobb téli gumikkal felszerelt autó féktávolsága jeges úton 40 km/óráról lefékezve 21 méter alatt marad, ugyanaz a jármű nyári gumival 37 métert tesz meg a megállásig.

Munkatársainktól

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!