JÁSZBERÉNY

2017.11.14. 06:56

Több száz éves titokra derített fényt az orgonaművész

Nápoly zenei sokszínűsége, évezredes hagyományai, a város harmóniája az első pillanatban magával ragadta Réz Lóránt orgonaművészt, zeneszerzőt. Az Eszterházy Károly Egyetem Jászberényi Campusának adjunktusát egy évtizedes kapcsolat köti már Campania központjához, ahol fényt derített egy több száz éves titokra.

Réz Lóránt legutóbb Jászberényben, a Fészek Műhely színpadán is felidézte a titkos kódba rejtett gregorián dallamokat

Fotó: Banka Csaba

– Tíz évvel ezelőtt jártam először Nápolyban, egy orgonaversenyen – emlékezett vissza a napokban Réz Lóránt, amikor az egyik berényi fellépése előtt beszélgettünk.

– A verseny előtt néhány napot Nápolyban töltöttem. Az első pillanattól úgy éreztem, mintha hazaértem volna, megéreztem a város máshoz nem hasonlítható hangulatát. Később jöttem arra rá, hogy hatással volt rám a város harmóniája, amit a négy őselem – a Vezúvval a tűz, a tengerrel a víz, a termékeny föld és a dús levegő – együttes jelenléte ad – mondta.

A művész számára meghatározó élményt jelentett, hogy Nápoly hosszú évszázadokon át volt a zene fővárosa. Itt mutatták be az első operát, a magas színvonalú zenei kultúra korszakról korszakra jellemző a városra, a mai napig hatalmas tisztelet övezi az énekeseket és a zeneszerzőket.

– Részletesen kezdtem foglalkozni a nápolyi zenével, intenzíven tanultam az olasz nyelvet, rendszeresen jártam az olasz intézetbe, kapcsolatba kerültem kutatókkal, történészekkel – idézte fel Réz Lóránt a kezdeteket.

– Vincenzo De Pasquale művészettörténész kért fel egy fantasztikus feladatra, hogy próbáljam megtalálni a nápolyi Gesú Nuovo templom homlokzati gyémántmetszésű piramisainak arámi és görög szimbólumai olvasási kulcsát.

– Kiderült, hogy ezek az érdekes hieroglifaszerű jelek zenei hangmagasságokat jelölnek. Sikerült rálelnem arra a kulcsra, amivel gyönyörű gregorián dallamokat tudtam lejegyezni a falról.

–Ezekből a dallamokból írtam egy tíztételes művet (L’ Enigma del Gesú Nuovo – Harmoniae Universales), ami valóban az univerzum harmóniáját foglalja magában, minden tétel egy-egy égitest és a hozzá kapcsolódó szféra zenéje – tudhattuk meg az alkotótól.

A mű nápolyi ősbemutatója 2011-ben volt, de a művész számára csak ezt követően derült ki, hogy rendkívül szoros kapcsolódás fedezhető fel az elrejtett hangok és Dante Isteni színjátékának harmadik, Paradicsomról szóló könyvével.

– Hátborzongató érzés volt, amikor az Isteni színjáték olvasása közben felismertem, hogy ugyanazt a motívumot találtam meg a templom falán is – mondta Réz Lóránt.

Réz Lóránt legutóbb Jászberényben, a Fészek Műhely színpadán is felidézte a titkos kódba rejtett gregorián dallamokat
Fotós: Banka Csaba

 

– Olasz kutatók is próbálkoztak korábban a kódok megfejtésével, de Vincenzo De Pasquale szerint kifejezetten egy magyar művésznek, egy magyar kutatónak kellett hozzálátnia a munkához, mert úgy vélte, a jelrendszer megfejtéséhez a nyelvünkből eredeztethető, más európai népektől eltérő gondolkodásmódra volt szükség.

Lehetséges jó megoldás

Az persze továbbra is kérdés Réz Lóránt szerint, hogy a nápolyi templom falán található írásjelekből kiolvasható zenében az alkotó valóban Dante Alighieri csodálatos művét rejtette volna el. – Úgy vélem azonban – tette hozzá az orgonaművész –, hogy megoldásom az egyik jó megfejtést jelentheti, egy sajátos megközelítése a dolognak. Több jó megoldás is létezhet, de úgy érzem, megfejtésem nagyon közel jár az igazsághoz.

Banka Csaba

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!