Bulvár

2016.01.20. 07:19

Síró diákok, elkeseredett szülők a „lehetetlen” felvételi miatt

Vélhetően igen sokan élnek mostanság a lehetőséggel, hogy bepillantsanak a szombaton írt központi középiskolai felvételi kijavított feladatlapjaiba. Erre csak ezen a napon van lehetőségük a diákoknak és a szülőknek egyaránt.

Szoljon.hu

Idén  különösen számít minden egyes „megtalált” pont, ugyanis többek szerint az elmúlt tíz év legnehezebb feladatsorát kapták a gyerekek magyar nyelvből és főleg matematikából, az eredmények is ezt tükrözik.

– Ötvenből 23 pontom lett matekból – meséli Fruzsina, aki a szolnoki Széchenyi István Gimnáziumban szeretne szeptembertől továbbtanulni. – Sokkal jobb eredményre számítottam, hiszen négyes-ötös voltam ebből a tárgyból. De a feladatok rendkívül nehezek voltak, az egyiket el se tudtam kezdeni. A magyar jó lett, 40 pontos. Ám nagy kérdés, elég lesz-e így az összpontszámom, hogy bejussak a gimibe – veti fel a diáklány.
Szabó Tibor szerint, akinek lánya szintén most felvételizett, a matematikai feladatsorok komoly logikai tudást igényeltek.

– Sajnálom a gyerekeket, hogy ilyen nehéz feladatokkal „lepték meg” őket. Egy 14 éves diák ezek láttán könnyen leblokkolhat, ami aztán nyolc év munkáját teheti tönkre. Lányom magántanárhoz is járt, az eredménye mégsem lett fényes – fűzi hozzá az édesapa.

– Az egyik feladatot kétismeretlenes egyenlettel lehetett megoldani, amit nem tanultak a gyerekek általános iskolában – magyarázza Hajnal Éva nyugdíjas pedagógus, aki a mostani felvételire számos diákot készített fel. – Az első hét feladat megoldható, törtek, mértékátváltás, grafikon szerepelt közöttük.

Hajnal Éva hozzátette, ő legszívesebben eltörölné a felvételit, amivel tönkreteszik a gyerekek egész decemberét, hisz mindenki erre készül, de az sem szerencsés, ha a fiatalokat még a tanárok, szülők is riogatják, mi lesz, ha nem írja meg jól a felvételit.

– Márpedig ez most többekkel előfordulhatott... A tavalyi matek érettségihez hasonlóan az idei középiskolai felvételi is eltért a megszokottól, aminek igazából senki nem érti a célját... – ingatja fejét a pedagógus.

– Amikor elmentünk a fiamért a felvételi után nem arra számítottunk, hogy a gyerekek könnyes szemmel jönnek ki a teremből – meséli András, akinek fia az egyik szolnoki gimnáziumba felvételizett. – Amikor megkérdeztük, milyen volt, csak annyit mondott, hogy nagyon nehéz, de ha lett volna még 15-20 perce a feladatokra, talán jobban sikerül. Beszélgettünk utána más szülőkkel, hallottunk ezt-azt. Például, hogy sok helyen 25-30 pontot értek csak el az 50-ből, volt olyan iskola, ahol csak ketten teljesítettek 40 pont felett. 

A férfi hozzátette, véleménye szerint ez talán egy tudatos lépés volt, amivel megpróbálják szelektálni a fiatalokat, reagálva a jelenlegi munkaerőpiaci helyzetre, ahol sok a diplomás, de kevés a szakképzett munkás.

A központi középiskolai felvételit írt diákok és azok szülei a felvételit lebonyolító iskolák által megadott időpontban megtekinthetik a kijavított feladatsort. Általában minden tizedik felvételit írt gyerek átnézi a lapot, erre megvan a lehetősége. Ha jogos az észrevétele, még a pontszám is módosulhat.

A matematika példák okoztak nehézséget a szolnoki Varga Katalin Gimnáziumba jelentkező 147 fiatalnak is. Mint Molnár László igazgató elmondta, a magyar a tavalyihoz hasonló nehézségű volt, a matematikában azonban az utolsó feladat kifogott a diákokon.

– Nem volt könnyű a feladatsor, három teremből is jelezték, hogy sírva fakadtak a gyerekek. A tizedik feladat 7 pontot ért, de ezzel egy diáknak sem sikerült megbirkóznia. A javítást végzők véleménye megoszlik, de a többség úgy véli, figyelembe kellett volna venni az életkori sajátosságokat, hiszen a felvételin 14 éves gyerekeknek kell stresszhelyzetben teljesíteniük, így mindenképpen jó lett volna pár könnyebb feladat. A rendelkezésre álló 45 perc is rövid volt, kapkodniuk kellett. A másik álláspont szerint – ők vannak kisebbségben – mindenkinek egyformán nehéz volt a feladat, a felvételinek pedig az a szerepe, hogy teljesítmény alapján szórja a diákokat. Most szórta. Az 50 pontból 41 pontot szerzett a legjobban teljesítő két diák, de 10-12 gyerek írt 10 pont alatti dolgozatot, még olyan is volt, aki csak 4 pontot tudott elérni. Bár a legtöbb feladat önmagában nem tűnik olyan nehéznek, de más, hogy ha valaki kényelmesen, egyesével oldja meg a példákat, mint ha szorítja az időkorlát, itt ráadásul nagy volt a tét is.
Molnár László azt is felvetette, érdemes lenne kipróbálni, a középiskolás diákok hogyan boldogulnak a feladatsorral.

Ezek is érdekelhetik