2018.04.28. 11:29
A digitalizáció miatt a megyei iskolákban is új szakmákat kell majd oktatni
Alapvető változásokra van szükség a szakképzés területén is ahhoz, hogy az ország megfelelő válaszokat adhasson a digitalizácó jelentette kihívásokra. Erre mutattak rá szakemberek, vállalatvezetők az elmúlt héten Jászberényben tartott gazdasági konferencián. Kérdés, hogy az átalakulásra hogyan tudnak felkészülni a szakképző intézmények.
A robottechnikát már az iskolapadban megismerhetik a berényi diákok, egyre többet tudhatnak meg az új eszközökről.
Fotó: Banka Csaba
Számos kutató, vállalatvezető, gazdasági szakember figyelmeztet arra, hogy a digitalizáció hatására a ma ismert szakmák jelentős része egyszerűen eltűnik a következő szűk másfél évtizedben.
Vannak, akik megkérdőjelezik az átalakulás mértékét, de hogy gyökeres változás küszöbén állunk a munkaerőpiacon is, arról nemigen folyik vita.
– Amikor a rendszerváltás éveiben az Electrolux megvásárolta a jászberényi hűtőgépgyárat, döntöttünk arról, hogy feladjuk az önálló erősáramú szakképzést, és a munkaerőpiac igényei alapján bevezettük az automatikai, illetve a rendszerinformatikus képzést – mutatott rá Szabó László, a jászberényi Katolikus Középiskola Liska József középiskolai tagintézményének igazgatója.
Kifejtette, az elkövetkezőkben is a munkáltatók jelzéseit figyelembe véve szeretnék meghatározni képzéseiket. Fejlesztéseiket aszerint tervezik, hogy a vállalkozások milyen készségekkel, képességekkel rendelkező szakemberekre számítanak.
– Az általános iskolából kikerülő diákok pályaválasztásakor azonban nem feltétlenül a későbbi elhelyezkedés lehetősége a fő szempont – jegyezte meg Szabó László.
– A középiskola-választáskor sok esetben bizonyos divatot követnek a fiatalok. Azt tapasztaljuk, hogy elindult egy lassú folyamat, amelynek részeként – leginkább a szülők – érzékelik, hogy túl kell lépni a hagyományos szakmák világán, és hosszabb távon kell gondolkodni.
– A legújabb technológiák elsajátítására minden lehetőség adott. Ugyanakkor azok a kétkezi szakmák, amelyeket döntően elsajátíthatnak középiskolánkban a diákok, még jó ideig nehezen lesznek kiválthatók a robottechnikával – vélekedett Tamás Zoltán, a Klapka György Szakgimnázium és Szakközépiskola igazgatója.
Hozzátette: szakmai és technikai hátterük megvan ahhoz, hogy az új szakmák megjelenésével képesek legyenek a váltásra.
Az alapkészségek sincsenek meg
Tamás Zoltán, a Klapka György Szakgimnázium és Szakközépiskola igazgatója elmondta, intézményük számára is gond a mostani helyzet.
Tanműhelyeikben ott vannak a legkorszerűbb gépek, ám sok az olyan fiatal, akik a középiskolába lépve sem rendelkeznek az alapvető írás, olvasás, számolás készségével. A robotika lehetőségeinek megragadása számukra elérhetetlennek tűnik.
– A munkaerőpiac változása ilyen esetekben még nagyobb kihívást jelent majd – jegyezte meg az iskolaigazgató.