2018.08.12. 07:00
Egyelőre senki sem panaszkodott a külföldi nyaralások miatt
Aki nem szeretné egy külföldi nyaralás során takaros apartman helyett bizarr tömegszálláson találni magát, vagy a fehér homokos tengerparti öbölről a helyszínen megtudni, hogy a helyiek oda engedik a szennyvizet, annak érdemes megfogadni néhány praktikus tanácsot.
Ha külföldi utazást tervezünk, fontos, hogy tisztában legyünk a jogainkkal
Forrás: Shutterstock
Az elmúlt években nem érkezett külföldi utazással, szálláshellyel, annak színvonalával és az ott nyújtott szolgáltatással kapcsolatos panaszbejelentés a megyei fogyasztóvédelemhez – tudtuk meg a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivataltól.
Ennek ellenére nem árt résen lenni. A hatóság azt javasolja a nyaralni indulóknak, hogy amennyiben utazásukat, szállásukat magyarországi székhellyel rendelkező utazási irodán keresztül szervezik, célszerű előzetesen meggyőződni a szerződő partner kilétéről, megbízhatóságáról.
De vajon hogyan tehetjük ezt meg? A megyei kormányhivatal első körben azt tanácsolja, hogy nézzük át a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal által vezetett nyilvántartást.
Ez tartalmazza az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozók, a vagyoni biztosíték szolgáltatására szerződött hitelintézetek, illetve biztosítók és az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységtől jogerősen egy évre eltiltott vállalkozásokat. A listát a nyilvántartó hatóság folyamatosan frissíti, és bárki számára elérhető a hivatal honlapján.
Mindemellett érdemes figyelni a különböző híradásokat, újságcikkeket, és sokszor hasznos tanácsokat kaphatunk a különböző internetes felületeken elérhető fórumokról és az azokhoz fűzött hozzászólásokból is. Természetesen utóbbiból csak a fontosabb és tárgyilagos információkat ajánlott megfontolni.
Ha az utazásunkat nem hazai vállalkozáson keresztül szeretnénk bonyolítani, akkor hasznos lehet az az információ is, hogy az Európai Unió valamennyi tagállamában – így Magyarországon is –, valamint Izlandon és Norvégiában működnek a nemzeti Európai Fogyasztói Központok, amelyek együtt alkotják az Európai Fogyasztói Központok Hálózatát.
A Magyarországon működő Európai Fogyasztói Központhoz külföldi utazásunk alkalmával a határon túl igénybe vett szolgáltatásokkal, valamint vásárlásokkal kapcsolatban tudunk segítségért fordulni.
A központ segít eligazodni abban is, hogy mely unión kívüli külföldi vállalkozással szemben, mely fórumokhoz tudunk jogorvoslatért folyamodni. Egyébként az Európai Fogyasztói Központ honlapján hasznos tudnivalókat is találunk többek között a légi utasok jogairól, és a külföldi autóbérléshez szükséges információkról.
Ezenfelül azt is megtudhatjuk, hogy utazási szerződések hibás teljesítése esetén hol és milyen módon tehetünk panaszt.