Jászkunság

2019.11.25. 07:00

Az egyenlő bánásmód mindenkit megillet

Tíz éve működik az Egyenlő Bánásmód Hatóság referensi hálózata. A megyei és járási helyszíneken azok kaphatnak segítséget, akiket valamiféle védett tulajdonságuk miatt diszkrimináció ér. A hátrányos megkülönböztetést törvény tiltja hazánkban.

Czakó Nóra

Megyénkben már tíz éve dr. Kormányos Nóra ügyvédnő várja a panaszosokat

Fotó: Gémesi Balázs

Nem, bőrszín, fogyatékosság, vallási meggyőződés, családi állapot, szexuális irányultság, életkor, vagyoni helyzet – többek között ezeket a tulajdonságokat védi a törvény a diszkriminációval szemben. Az országos hatáskörrel rendelkező Egyenlő Bánásmód Hatóság (EBH) fő feladata a diszkriminációs ügyekben benyújtott panaszok kivizsgálása. Eljárást kezdeményezni lehet az ügyfélkapun keresztül, postán feladott levélben, de akár személyesen is. Hiszen minden megyében működik egyenlőbánásmód-referensi ügyfélszolgálat, amely ingyenesen vehető igénybe.

Szűkebb hazánkban már tíz éve dr. Kormányos Nóra várja a panaszosokat. Hetente egyszer, általában hétfőn tart fogadóórát a szolnoki megyeházán, havonta egyszer pedig más megyei település járási hivatalában, hogy azokhoz az ügyfelekhez is közelebb kerüljön, akik nem tudnak elutazni a megyeszékhelyre. Dr. Kormányos Nóra elérhetősége és az ügyfélfogadás pontos ideje megtalálható a hatóság honlapján, ahol a számos jogeset mellett a hatóság eljárásához kapcsolódó jogszabályok, kiadványok, videók és hangoskönyvek is találhatóak.

Megyénkben már tíz éve dr. Kormányos Nóra ügyvédnő várja a panaszosokat
Fotó: Gémesi Balázs

A referensek fő feladata a szakszerű tájékoztatás és segítségnyújtás a kérelem elkészítéséhez, benyújtásához. Emellett részt vesznek különféle helyi rendezvényeken is, hogy népszerűsítsék a hatóságot, de felkérésre előadásokat is tartanak. Azt szeretnék tudatosítani az emberekben, hogy a diszkrimináció jogellenes, senkit sem lehet hátrányosan megkülönböztetni a védett tulajdonságai miatt. Ha azonban mégis ez történik, van jogorvoslat, merjünk panaszt tenni a hatóságnál.

– Éves szinten általában nyolcvan-száz ügyfél fordul hozzám – válaszolta kérdésünkre dr. Kormányos Nóra.

– Védett tulajdonság szerint leginkább a fogyatékosság és az egészségi állapot miatt éri hátrány az ügyfeleket. Terület szerint pedig a leggyakoribb a szolgáltatások igénybevételével összefüggő diszkrimináció, valamint az oktatás és a foglalkoztatás területén történő hátrányos megkülönböztetés. Az utóbbihoz tartozik például, ha valakit azért küldenek el a munkahelyéről a próbaidő alatt, mert kiderül, hogy várandós. Az oktatás területén elkövetett diszkrimináció pedig azért gyakori az utóbbi időben, mert sok gyermek szenved valamilyen ételérzékenységben. Ha például egy iskola nem kínál speciális menüt a lisztérzékeny gyermekeknek, az diszkriminációs problémákat vethet fel. De ide tartozik az is, amikor egy oktatási intézmény nem akar sajátos nevelési igényű gyermeket felvenni vagy nem biztosítja számára a szakértő által meghatározott fejlesztéseket – sorolta a referens, aki konkrét eseteket is említett.

Egy anyuka például azzal a panasszal fordult a hatósághoz, hogy az iskola honlapján csak a normál menüt tartalmazó étlapot tették közzé, a speciális étrendet nem. Így a szülő nem tudta kiszámolni, hogy diabéteszes gyermeke mennyi cukrot vitt be egy adott iskolai napon a szervezetébe, pedig ehhez kellett igazítaniuk a gyermek otthoni étkezését.

– Idén történt, hogy egy kisújszállási mozgássérült férfi panaszt nyújtott be egy helyi bevásárlóközpont ellen, mert a pénztárnál nem fért el a kerekesszékével. Ebben az ügyben az ügyfél visszavonta a kérelmet, az eredményt mégis sikerként könyvelhetjük el. A bevásárlóközpont ugyanis, miután értesült a hatóságtól a bejelentéséről, egyeztetett az ügyféllel, és kiszélesítette a kasszasort. Korábban hiába jelezte az áruházvezetőnek a problémát a panaszos, nem foglalkozott a bejelentéssel az áruház, de az EBH bevonásával megoldódott az ügy. A közelmúltban egy oktatási központot panaszoltak látássérültek, akik esti gimnáziumban szerettek volna tanulni. Az intézményben azonban azt mondták, hogy ne is adják be a felvételi kérelmet, mert szóba se jöhet, hogy látássérülteket oktassanak. Ráadásul a vakvezető kutyát sem engedték be a tanítási órákra – idézte fel dr. Kormányos Nóra.

Országos kampányt indítottak

Nemrég országos kommunikációs kampányt indított az Egyenlő Bánásmód Hatóság. „A 100% ember – Élj vele bátran!” szlogen azt erősíti, hogy minden ember teljes, száz százalékig ember, a hozzánk kapcsolódó emberi méltóság nem korlátozható. A szlogen második fele pedig arra utal, hogy bátran éljünk a védett tulajdonságunkkal, mert vele együtt vagyunk száz százalék emberek, és tudatosan éljünk a jogorvoslattal, mert az egyenlő bánásmód mindenkit megillet.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában