Csónaképítés

2020.04.16. 14:00

Kézzel készül a horgászok álma Törökszentmiklóson

Áramvonalas test, stabilitás, strapabíróság, időtállóság – egyebek mellett ezek egy jó horgászcsónak ismérvei. Egy ilyen jármű elkészítése akár két hétig is eltarthat, és komoly szaktudást igényel. A törökszentmiklósi Kovács István asztalos- és Mészáros Tibor ácsmester szabadidejükben csónakokat építenek.

Molnár-Révész Erika

Mészáros Tibor ács- (balra) és Kovács István asztalosmester csónaképítéssel töltik a szabadidejüket

Fotó: Mészáros János

– Egy hasznos szabadidős elfoglaltságnak gondoltuk, körülbelül egy hónapja kezdtünk el ezzel foglalkozni – válaszolta arra a kérdésre Mészáros Tibor ácsmester, miért kezdtek el csónakokat építeni kollégájával, Kovács István asztalosmesterrel. Eddig két csónakot készítettek el.

– Nagyjából két hétig készül egy csónak, nyilván nem minden nap tudunk rajta dolgozni, és akkor is naponta kettő-öt óra hosszát. A vázszerkezet, vagyis a bordázat keményfából, azaz akácból készül, ahogy a végei és a motorfelfogató rész is. Maga a csónaktest, a burkolás pedig puhafából, lucfenyőből – ismertette a csónak alapanyagait.

Mészáros Tibor ács- (balra) és Kovács István asztalosmester csónaképítéssel töltik a szabadidejüket
Fotó: Mészáros János

A csónakok, amiket eddig készítettek, több mint öt méter hosszúak, száraz állapotukban közel százötven kilogrammot nyomnak.

– Az öt méter hosszú csónak elkészítéséhez fenyődeszkából harminc szálra volt szükség, melyek hat méter hosszúak és tizenkét centiméter szélesek. Akácfa padlóból kellett három méter hosszú, harminc centi széles, öt centi vastagságú darab – sorolta a felhasznált alapanyagokat Kovács István asztalosmester, aki csónaképítésben már nagy tapasztalattal rendelkezik.

– A csónaknál a bordák is hajlítottak, hiába keményfából készül, csak így lesz áramvonalas és kényelmes a csónak, így lesz jó a merülése, ehhez nagyon sok év tapasztalatára van szükség. Az sem mindegy, mivel festjük a csónakot, és az sem, milyen anyagokkal kezeljük. Nem minden festék és anyag alkalmas erre – hangsúlyozta a szakember. Hozzátette, bár nincsenek élesen elválasztva a feladatok, azért a csónaképítésnél is kiütközik az, hogy kinek mi a szakmája.

– Először kimunkáljuk az anyagokat, megcsináljuk a bordázatot keményfából, persze a vasmerevítőket meg kell rendelni. A finomabb munkákat én csinálom, mint asztalos, a durvább, testesebb feladatokat pedig Tibor végzi – avatott be István.

A mesterek olyan műgonddal igyekeznek elkészíteni a csónakokat, hogy azok – megfelelő karbantartás mellett – akár húsz-huszonöt év múlva is használhatóak legyenek. Megjegyezték, a horgászok azért kedvelik inkább a facsónakokat a fémmel szemben, mert jóval csendesebbek, így nem riasztják el a halakat.

A tesztelés hosszú és egyben fáradságos feladat

A csónak elkészítésével a munka nem ér véget, hiszen anyaga a nedvesség hatására még rengeteg változáson megy keresztül.

– Amikor a csónak elkészült, vízre kell tenni, akkor megszívja magát vízzel, és összedagad. Legalább nyolcórás feladat ez, hiszen ott kell lenni közben végig, és ellenőrizni a szivárgást. A vizet folyamatosan ki kell merni, addig, míg teljesen be nem dagad a faanyag – mondta a műveletről Mészáros Tibor ácsmester.

– Miután már nem szivárog a víz, a csónak készen áll a használatra. Emellett szerkezetileg is stabilnak kell lennie, hogy biztonságos legyen, és áramvonalasnak, hogy a folyóvízen könnyen tudjon haladni – összegzett Kovács István asztalosmester.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában