szolnokon járt

2020.10.28. 11:30

Igazi mélyszegénységben nőtt fel Szurovecz Kitti, az ismert írónő

Tíz éve jelent meg Szurovecz Kitti első könyve, Smink nélkül címmel. Idén pedig új borítóval és alaposan átdolgozva, Lilla titka címmel került nyomdába ugyanez a regény. Ennek apropóján látogatott nemrég a szolnoki Hild Viktor Könyvtárba az egyébként újságíróként is tevékeny­kedő, országosan ismert írónő férjével, Kiszel Péterrel, aki a moderátor szerepét töltötte be az író-olvasó találkozón.

Czakó Nóra

A Lilla titka az írónő bemutatkozó regényének átdolgozott, új borítóval ellátott kiadása

Fotó: Pintér Márta

– Miért döntött úgy, hogy ismét kiadja az első könyvét?

– Amikor először megjelent, még nem voltam széles körben ismert szerző, így csak ötszáz példány fogyott el belőle, holott ötezer készült. A megmaradt köteteket a kiadó bezúzatta, ezért akkor gondolatban el is ástam magam, mint regényíró. Majd hónapokkal később újságíróként találkoztam az Alkonyat-filmek egyik sztárjával, Robert Pattinsonnal. Az a személyi kultusz, ami körülvette, átlendített az alkotói válságon, a története megihletett, és ennek eredménye lett a Gyémántfiú című regényem.

– Ezt további könyvek követték, és az elmúlt években többen is érdeklődtek, hol lehetne beszerezni azt a régi, kevesek által olvasott „Smink nélkül”-t. A férjem is unszolt, hogy ki kellene adni, aztán mikor tavasszal, a kijárási korlátozás idején elvesztettem a munkáim jelentős részét, és lett jó sok szabadidőm, rábukkantam a gépemen a régi kéziratra. Alaposan átdolgoztam, és mivel a koronavírus-járvány miatt a kiadóm sem a szokott módon működött, végül a magánkiadás mellett döntöttem.

– Hogyan született ez a regény, és miről szól?

– Tizenhat éve dolgozom újságíróként, és az egyik országos női heti magazinba írok cikkeket a sztár- és művészvilágról. Szeretek velük dolgozni, hiszen nagyon bonyolult, összetett, érdekes, hatalmas lelkű, érzékeny emberek. Sokszor nemcsak azt mesélik el nekem, ami az interjú szempontjából fontos, hanem picit a pszichológusok és a barátjuk is vagyok. A történeteik megihlettek. Ennek eredménye volt az első regényem, a „Smink nélkül” – mára „Lilla titka”. A könyv a sztárok életébe enged bepillantást, és persze kiderül, hogy a csillogás mögött emberek vannak, akik nagyon is földi problémákkal küzdenek. A történetben minden szereplőt valós személy ihletett, akikkel annak idején újságíróként találkoztam. Nagyon sok sorstöredék hagyja ott a nyomát a lelkemen egy-egy interjú után, és ezt sokszor nehéz feldolgozni. Ehhez nyújt segítséget az írás.

– Biztosan szerzett felejthetetlen emlékeket újságíróként.

– Igen, nem is egyet. Például volt olyan, hogy valaki úgy érezte az interjú során, túl jó az összhang, és ragaszkodott hozzá, hogy este a lakásomon, személyesen egyeztessünk. Amikor megkértem a férjemet, hogy nyissa ki az ajtót, ott állt a férfi borral, virággal és a kinyomtatott szöveggel, mert nyilvánvalóan azt gondolta, hogy a kapcsolatunknak lesz folytatása. Egy másik eset: tél van, állok valahol Baranyában a fagyos földön, és akkor a fotós azt mondja, hogy „Hoppá! A riportalanynak fehér a zoknija, nem néz ki jól a fekete nadrággal. Kitti, kapd le a zoknid, cseréljetek!” Ilyen is van.

– A legszélsőségesebb eset, ami valaha munka közben történt velem: meghalt a riportalanyom. Egy idős művész volt. Az utolsó percekben megkért, menjünk át a másik szobába, mert meg szeretne mutatni egy fényképet. Levette a fotót a falról, leült a kanapéra, megnézte utoljára a családját, majd örökre eltávozott. Pedig csak egy átlagos munkanapnak indult az a májusi csütörtök…

– Első ifjúsági regénye a „Gyémántfiú” trilógia. Eredetileg is háromrészesre tervezte?

– Egyik regényemet sem terveztem többrészesre, de nagy divat volt akkoriban a sorozat. Ráadásul rengeteg példányban kelt el az első rész, így természetes igény mutatkozott a kiadó részéről, hogy legyen folytatása. Olyan lelkes voltam, hogy fél év alatt megírtam. Az Ünnepi Könyvhétre jelent meg a trilógia második része, a Borostyánkönny. A Vörösmarty tér egyik oldalán volt a kiadóm standja, a másikon pedig a híres Gerbeaud Cukrászda. Olyan sokan jöttek hozzám dedikáltatni, hogy a cukrászdáig állt a sor, és a rendőrök számonkérték a kiadót, hogy miért nem jelentették be a tömegrendezvényt. A sikerre való tekintettel harmadik részt is kért a kiadóm. Egyébiránt a legtöbb könyvemben ott a folytatás lehetősége, hiszen szeretem a függővégeket.

– Ezután következett a Fényemberek című könyv. Ehhez honnan jött az ötlet?

– Huszonévesen készítettem egy riportsorozatot emberekkel, akik túlélték a klinikai halál állapotát. Egyöntetűen mesélték, hogy „odaát” egy szeretetet és békét árasztó fénylénnyel találkoztak, aki magához hívta őket, majd azt mondta, még dolguk van a földi létben, és nem mehetnek vele. Ez megihletett, így lett az első fantasy regényem hőse a Fényember. Különleges történet ez, hiszen a morzsáit már korábban elszórtam a „Gyémántfiú”-ban, hiszen annak szereplői ezt a filmet forgatják. Aztán jöttek az olvasói levelek, hogy ez mennyire jó téma, és megérdemelne egy regényt. Mivel előtte sohasem írtam fantasyt, kíváncsi voltam, hogy ebben a műfajban mit tudok letenni az asztalra, így született meg a „Fényemberek”.

– Az ifjúsági regények után történt egy éles váltás, hiszen az utolsó négy könyve már lélektani regény.

– Három év alatt írtam meg a két trilógiát, és utána egy időre elfogyott a mondanivalóm, két évig nem írtam könyvet. Aztán egy önismereti tréningen kiderült, tele vagyok a gyerekkoromból és egy korábbi párkapcsolatomból fakadóan feldolgozatlan traumákkal. A pszichológus azt tanácsolta, írjak erről terápiás jelleggel. Korábban öt évig éltem bántalmazó kapcsolatban, és ennek a lenyomata a Hópelyhek a válladon című regényem. A könyv küldetése, hogy általa felismerjük, ha bántalmazó kapcsolatban élünk, és álljunk ki magunkért. Sok olyan történet van benne, ami valójában velem esett meg.

– A volt párom mindenbe belekötött, semmi sem tetszett neki, bármit is tettem. Azért maradtam túl sokáig vele, mert az egyetlen viszonyítási alapom az apám volt, aki szintén testben-lélekben ütött-vert. Az ilyen emberek módszeresen leépítik az áldozatuk önértékelését, a szociális kapcsolatait, így azok úgy érzik, nincs menekvés. Én az exem esetében az első pofon után ébredtem rá, hogy nincs tovább, ennek a helyzetnek véget kell vetni. Ha vele maradtam volna, most nem lennék író, mert azt sem engedte, hogy történeteket szőjek.

– Ezt követte A sokszívű című regény.

– Igen, és ehhez a Poliamoria Magyarország társaságnál végeztem kutatómunkát. Ez a szó egyébiránt etikus többszerelműséget jelent. Érdekelt, hogy mi motiválja őket. Amikor együtt beszélgettünk erről, a szerelmi sokszögek szereplői általában azt mondták, hogy ez nagyon jó, és a helyzetnek csakis előnyei vannak, de amikor egyik-másikkal egyedül maradtam, kiderült, hogy azért van féltékenység, intrika és feszültség is ezekben a helyzetekben. Arra következtettem: nagyon nehéz lehet úgy egyszerre több párkapcsolatban helytállni, hogy annak egyik szereplője se sérüljön.

– Utána jött a „A kisemmizett angyal”.

– Komoly történet, de a borítójának vicces története van. Fél pár fülbevaló van rajta egy pocsolyában, amiben tükröződik egy VIII. kerületi lakóház. Egész nyáron vártuk az esőt, hogy elkészíthessük ezt a fotót, de nem jött. Végül azt találtuk ki, hogy mivel a férjem a Füvészkert főkertésze, majd ő traktorral odaáll, a kanalában visz vizet, amit beleborít a képhez éppen megfelelő kátyúba. A gond csak az volt, hogy mire a fotós megnyomta a gombot a gépen, a víz eltűnt a csatornában. Eközben az összes ott lakó kiállt az ablakba, és bámulta, vajon mit csinálunk, és mivel abban a házban volt már lövöldözés is, kicsit aggódtunk az életünkért.

– A könyv egyébiránt a VIII. kerületi prostitúcióban érintett kiskorúakról szól: hogyan kerülnek bele ebbe a borzalmas rendszerbe, és miért nem tudnak kikecmeregni belőle. Az volt a tervem ezzel a könyvvel, hogy hátha elér olyanokhoz is, akik tehetnek valamit ez ellen, de nem történt semmi. „A kisemmizett angyal” a legszomorúbb regényem. Ennek az írása viselt meg a legjobban. A történet végén azonban próbáltam mutatni egy alternatív kiutat ebből a rendszerből.

A Lilla titka az írónő bemutatkozó regényének átdolgozott, új borítóval ellátott kiadása
Fotó: Pintér Márta

– Legújabb lélektani regénye „Az egyetlen ismerős arc”. Erről mit kell tudni?

– Ez egy szerelmi történet, ami egy rövid távú memóriazavarral küzdő lányról és egy narcisztikus férfiról szól. Érdekessége, hogy örök emléket állítottam benne az amerikai utunknak. Tavaly ugyanis megvalósult a legnagyobb álmom. Tizenhárom évesen, amikor elolvastam Jackie Collins Amerikai sztár című könyvét, elhatároztam, hogyha nagy leszek és egyszer megengedhetem magamnak, végigjárom a regény helyszíneit. A könyv elején a főszereplő éhezett, fázott, de a végén lett szerelme, családja, hollywoodi villája. Gyermekkoromban én is igazi mélyszegénységben éltem, de ez a könyv reményt adott a reménytelenségben, és elindított a saját utamon. Elképesztő, mi mindenre képes egy jól megírt, motiváló történet, ha megfelelő pillanatban kerül a kezünkbe.

– Teremtett mókás helyzeteket az, hogy ennyire ismert?

– Engem csak egy réteg ismer: ők az olvasóim, és ennél nagyobb ismertségre nem is vágyom. Egyszer az egyik elektronikai áruházban, amikor az ott dolgozó srác írta a garanciajegyet, kérdezte a nevemet. Mondtam, hogy Szurovecz Kitti, erre ő gyorsan rávágta: „Van egy ilyen írónő is” – majd folytatta az írást. Eszébe sem jutott, hogy én vagyok. Pécsett viszont ennek az ellenkezője történt. Oda újságíróként, Kamarás Ivánnal és egy fotóssal érkeztem. Betértünk a hajdani iskolájába is, ahol a takarító néniről kiderült, hogy hatalmas rajongóm, és nem Ivánt ismerte fel, hanem engem. Nagyon mókás jelenet volt! Szeretem a helyzetkomikumot, és előszeretettel használom a regényeimben is.

– Van olyan történet, amit egyszer mindenképpen szeretne megírni?

– Igen, a sajátom: mi adott erőt ahhoz, hogy a mélyszegénységben töltött gyermekkortól eljussak oda, ahol ma tartok. Elkezdtem írni, de még annyira fáj, hogy mindig elakadok, viszont elhatároztam, hogy mire negyvenéves leszek, befejezem. Szeretném általa motiválni azokat a gyerekeket és felnőtteket, akik most vannak abban a rettenetes helyzetben, mint én annak idején.

Névjegy

Név: Szurovecz Kitti

Született: Gyomaendrőd, 1984.

Foglalkozása: író, újságíró.

Regényei: Smink nélkül, Gyémántfiú trilógia, Fényemberek trilógia, Hópelyhek a válladon, A sokszívű, A kisemmizett angyal, Az egyetlen ismerős arc, Lilla titka.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában