2021.01.11. 11:30
Autónkat is fel kell készíteni a hidegre
Térségünkbe is megérkezett a tél, kopogós mínuszokkal. A baleset-megelőzési bizottság számos jó tanáccsal látja el a közlekedőket, melyek közül talán a legfontosabb, hogy az út és látási viszonyoknak megfelelően válasszuk meg a vezetési módot. Nem elég az évszaknak megfelelő gumi és az autó téliesítése, a sofőrök részéről is nagyobb odafigyelést igényel a havas, jeges útszakasz.
A szolnoki Sprint Autósiskola vezetője, Vadas Attila szerint a téli időszakban gyakrabban fordul elő az utakon, hogy a vezetők hibáznak. Fokozottan kell fi gyelni, így korrigálhatjuk egymás tévedéseit
Fotó: Nagy Balázs
A meteorológiai előrejelzések szerint a napokban havazás várható, mely másfajta közlekedési körülményeket teremt. A balesetek elkerülésének érdekében ehhez kell alkalmazkodni. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a biztonságos közlekedés egyik legfontosabb eleme az évszaknak megfelelő, jó állapotú gumiabroncs.
Fontos, hogy megfelelő abronccsal autózzunk
– A gumik nevükből adódóan is jelzik, hogy mikor használhatóak. A nyáriak télen megkeményednek és elvesztik tapadásukat. Az abroncsok állapotára nagy hangsúlyt kell fektetni, hiszen mindössze négy tenyérnyi felületen kell megtartaniuk a másfél tonnás járművet. Az autót általában is fel kell készíteni a télre, mínuszokra – magyarázta Kézér Zoltán, a zagyvarékasi Kézér Autószerviz és Műszaki Vizsgáztató Állomás vezetője.
A fékek, a téli ablakmosó folyadék mellett az ablaktörlők állapota is átnézendő a legnagyobb hidegek előtt. A szervizvezető szerint ilyenkor akkumulátorproblémák is sűrűbben fordulnak elő.
A mínuszokban könnyen befagynak a zárak
– A hőmérséklet csökkenésével a kapacitás is csökken, nem, vagy nehezebben indul az autó – mondta. Hozzátette: a mínuszokban könnyen befagynak a zárak, ezt megelőzve jégmentesítővel kell befújni azokat, az ajtó és a karosszéria közötti gumiprofilokat szilikonnal érdemes kezelni.
A szakember szerint télen kevesebbet foglalkozunk a légszűrővel, pedig szükséges lenne. A légkondicionáló berendezések a mostani autóknál télen-nyáron használatban vannak. Mivel a rendszer kivonja a párát a levegőből, jól mentesíti az utasteret, javítva a levegő minőségét.
– Szürke, ködös, borongós, csapadékos időben nyeli a fényt a környezet, a megfelelő világításnak nagy jelentősége van. Látni és látszani egyaránt fontos – részletezte a télre való felkészülés mozzanatait az autószerelő.
Természetesen azonban nemcsak az autót kell felkészíteni, hanem másfajta vezetési módot is igényel a téli időjárás.
Ilyenkor sokkal finomabb pedálkezelés szükséges
– A tanulóvezetőimnek mindig azt szoktam mondani, hogy beszéljen az autó, időben lépjünk a fékpedálra, hogy jelezzük a mögöttünk közlekedőknek a lassítási szándékunkat. Ilyenkor a rosszabb látási viszonyok miatt kifejezetten ügyelni kell erre – mondta Vadas Attila. A szolnoki Sprint Autósiskola vezetője hozzátette, megteremtik a lehetőséget, ha az időjárás úgy alakul, a tanulók biztonságos körülmények között kipróbálhassák, milyen, ha csúszik az út. Ilyenkor ugyanis finomabb pedálkezelés szükséges.
Az oktató szerint télen a szokottnál is nagyobb odafigyelést igényel a vezetés, hiszen többször fordul elő az az eset, hogy más hibáját is korrigálni kell.
A megyei rendőrség is óvatosságra int
A kerékpározás mellőzésére hívta fel a figyelmet közleményében a megyei baleset-megelőzési bizottság.
– Kerékpárral különösen veszélyes a havas, jeges út, elég egy kis fékezés, egy hirtelen mozdulat, és megvan a baj. Szükség esetén gyalog vagy tömegközlekedéssel induljunk útnak! – kérte Bálint F. Levente megyei rendőrségi sajtóreferens.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy indulás előtt a sofőrök tisztítsák meg az autóikat a hótól, hogy a kilátás minden irányban szabad legyen. Vezetés közben ugyanis nem csak előre kell figyelni.
– A téli időszak jellemző baleseti okai a pályaelhagyás és a nem megfelelő követési távolság megtartása. A hibákból – a hirtelen gyorsítás és fékezésből vagy az útkanyarulat nagy sebességű megközelítéséből – hamar baj származhat – fejtette ki a sajtóreferens.