2021.11.19. 11:28
Hordógurítással avatták fel az új Szapáry Gyula hidat Tiszapüspökin
Cikkünkben az új Szapáry Gyula híd építésének fontosabb szakaszait gyűjtöttük össze.
Hagyományos hordógurítással avatták fel a napokban az M4-es gyorsforgalmi úton épülő új Szapáry Gyula hidat, Tiszapüspöki térségében. A létesítmény a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével és az alvállalkozó A-Híd Zrt. közreműködésével valósul meg az M4-es Szolnokot elkerülő szakaszán.
Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagja örömét fejezte ki, hogy egy hónapon belül a második hordót guríthatják át a Tisza felett.
Két Tisza-híd megépülése ilyen rövid időn belül országos szinten is jelentős, hiszen a magyar hídépítés történetében rég volt példa ilyenre
– mondta.
Cikkünkben igyekeztünk keretbe foglalni az új Szapáry-híd megépülésének történetét, kiemelve a legfontosabb állomásokat.
A munkaterület átadása
Az északi elkerülő munkaterületének átadása 2019 júliusában történt meg. Ezzel kapcsolatosan Povázsai Pál, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projekt-irodavezetője tartott sajtótájékoztatót, melyben többek között elmondta, hogy a megvalósítás a gyomtalanítással kezdődik, majd a földmunkák következnek. Ezt követően a mérnök jóváhagyja a kiviteli terveket, ami alapján elkezdődhet a munka. A műtárgyak alapozását és építését, valamint a hídgerendák beemelését az új Tisza-híd acélszerkezetének stabilizálása követi.
Kiemelte, az építkezés során elengedhetetlen lesz odafigyelni a Tisza áradására és szeszélyességére, valamint az esetlegesen felmerülő egyéb problémákat is meg kell tudni oldani.
Sajtóbejárást tartottak az épülő hídnál
Tavaly októberben sajtóbejárást tartottak a helyszínen, ahol a jelenlévők élőben tekinthették meg a híd szerkezetének betolási folyamatát. A munkálatok kapcsán Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője osztott meg részleteket. A Tisza-híd szerkezetének műszaki paramétereivel kapcsolatban elhangzott, az acélmunkákon nyolcvanan dolgoznak, ehhez jönnek hozzá azok a szakemberek, akik a betonozási feladatokat végzik. A 756 méter hosszú szerkezet 17 tolási fázissal kerül majd a helyére. Az egyes tolások hozzávetőlegesen 50 méter hosszúságúak. Egy óra alatt pedig átlagosan mintegy 10 métert mozog a komplexum.
A szakemberek úgy számolnak, hogy a teljes hídszerkezet 2021 áprilisának végén ér át a túloldalra. Ezután következhetnek az utómunkálatok, így például a hídszegélyek kialakítása is.
Szavazást írtak ki a híd elnevezése kapcsán
Januárban aztán az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkársága és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat előzetes egyeztetése alapján a szakminisztérium a jászkunsági lakosság és a helyi szakmai szervezetektől várt javaslatot a híd elnevezésére. A javaslatokat január 31-ig lehetett benyújtani.
Már csak két tolási fázis van hátra
Hírportálunkon idén áprilisban adtunk hírt arról, hogy az új híd jobboldali pályaszerkezete a tolási fázis során elérte az utolsó támasztó pillért. Az átjáró ezen oldalán ennek köszönhetően már csak két tolási fázis volt hátra, hogy a hídszerkezet végleges helyére kerüljön. A tolás előfeltételeként a végleges szerkezet 758 méteres hosszából már 704,2 méter tartószerkezetet hegesztettek össze. Az utolsó illesztések elvégzése után a Tisza nyugati partján megszüntették az acélszerkezeti szerelőterületet, majd ezen a szakaszon megindult az útépítés.
Elérte végleges helyét a hídszerkezet
Két hónappal később, júniusban aztán az egész híd pályaszerkezete elérte a tervezett helyét. Ezt követte a híd magassági és alaprajzi beállítása, továbbá az acél hídszegélyek szerelése, melyek további 717 tonna súllyal növelték meg a 8329 tonna összsúlyú szerkezetet. Ezen túlmenően további acélszerkezeti elemeket építettek be, ezáltal a híd súlya közel 9500 tonna lett. A Szolnok felőli oldalon az elbontott szerelőterület helyén 6 méter magasságú úttöltést építettek ki.
Megtekintették a híd építését
Július elején Boldog István térségi országgyűlési képviselő Szajol polgármesterével, Szöllősi Józseffel, valamint Bander Józseffel, Tiszapüspöki településvezetőjével együtt megtekintette az épülő hidat.
Nevet kapott az új híd
Július közepére megszületett a döntés az új Tisza-híd elnevezése kapcsán. A lakosság szavazatai, továbbá a megye ismert történész szakemberei, a főépítész és a megyei közgyűlés elnöke alkotta zsűri javaslatai alapján a választás végül a Szapáry Gyula híd elnevezésre esett.
Az új Szapáry Gyula hidat várhatóan majd az M4-es autóút Abony-Törökszentmiklós szakaszának befejezését követően, 2022 tavaszán vehetik használatba az autósok.