Videókkal

2021.11.19. 11:28

Hordógurítással avatták fel az új Szapáry Gyula hidat Tiszapüspökin

Cikkünkben az új Szapáry Gyula híd építésének fontosabb szakaszait gyűjtöttük össze.

Szoljon.hu

Hagyományos hordógurítással avatták fel a napokban az M4-es gyorsforgalmi úton épülő új Szapáry Gyula hidat, Tiszapüspöki térségében. A létesítmény a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésével és az alvállalkozó A-Híd Zrt. közreműködésével valósul meg az M4-es Szolnokot elkerülő szakaszán.

Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagja örömét fejezte ki, hogy egy hónapon belül a második hordót guríthatják át a Tisza felett.

Két Tisza-híd megépülése ilyen rövid időn belül országos szinten is jelentős, hiszen a magyar hídépítés történetében rég volt példa ilyenre

– mondta.

Cikkünkben igyekeztünk keretbe foglalni az új Szapáry-híd megépülésének történetét, kiemelve a legfontosabb állomásokat.

A munkaterület átadása

Az északi elkerülő munkaterületének átadása 2019 júliusában történt meg. Ezzel kapcsolatosan Povázsai Pál, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. projekt-irodavezetője tartott sajtótájékoztatót, melyben többek között elmondta, hogy a megvalósítás a gyomtalanítással kezdődik, majd a földmunkák következnek. Ezt követően a mérnök jóváhagyja a kiviteli terveket, ami alapján elkezdődhet a munka. A műtárgyak alapozását és építését, valamint a hídgerendák beemelését az új Tisza-híd acélszerkezetének stabilizálása követi.

2019-ben vette kezdetét az évekig abbamaradt új Tisza-híd építése Tiszapüspöki határában
Fotó: Mészáros János

Kiemelte, az építkezés során elengedhetetlen lesz odafigyelni a Tisza áradására és szeszélyességére, valamint az esetlegesen felmerülő egyéb problémákat is meg kell tudni oldani.

Sajtóbejárást tartottak az épülő hídnál

Tavaly októberben sajtóbejárást tartottak a helyszínen, ahol a jelenlévők élőben tekinthették meg a híd szerkezetének betolási folyamatát. A munkálatok kapcsán Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője osztott meg részleteket. A Tisza-híd szerkezetének műszaki paramétereivel kapcsolatban elhangzott, az acélmunkákon nyolcvanan dolgoznak, ehhez jönnek hozzá azok a szakemberek, akik a betonozási feladatokat végzik. A 756 méter hosszú szerkezet 17 tolási fázissal kerül majd a helyére. Az egyes tolások hozzávetőlegesen 50 méter hosszúságúak. Egy óra alatt pedig átlagosan mintegy 10 métert mozog a komplexum.

A szakemberek úgy számolnak, hogy a teljes hídszerkezet 2021 áprilisának végén ér át a túloldalra. Ezután következhetnek az utómunkálatok, így például a hídszegélyek kialakítása is.

Szavazást írtak ki a híd elnevezése kapcsán

Januárban aztán az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedéspolitikáért Felelős Államtitkársága és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat előzetes egyeztetése alapján a szakminisztérium a jászkunsági lakosság és a helyi szakmai szervezetektől várt javaslatot a híd elnevezésére. A javaslatokat január 31-ig lehetett benyújtani.

Már csak két tolási fázis van hátra

Hírportálunkon idén áprilisban adtunk hírt arról, hogy az új híd jobboldali pályaszerkezete a tolási fázis során elérte az utolsó támasztó pillért. Az átjáró ezen oldalán ennek köszönhetően már csak két tolási fázis volt hátra, hogy a hídszerkezet végleges helyére kerüljön. A tolás előfeltételeként a végleges szerkezet 758 méteres hosszából már 704,2 méter tartószerkezetet hegesztettek össze. Az utolsó illesztések elvégzése után a Tisza nyugati partján megszüntették az acélszerkezeti szerelőterületet, majd ezen a szakaszon megindult az útépítés.

Elérte végleges helyét a hídszerkezet

Két hónappal később, júniusban aztán az egész híd pályaszerkezete elérte a tervezett helyét. Ezt követte a híd magassági és alaprajzi beállítása, továbbá az acél hídszegélyek szerelése, melyek további 717 tonna súllyal növelték meg a 8329 tonna összsúlyú szerkezetet. Ezen túlmenően további acélszerkezeti elemeket építettek be, ezáltal a híd súlya közel 9500 tonna lett. A Szolnok felőli oldalon az elbontott szerelőterület helyén 6 méter magasságú úttöltést építettek ki.

Megtekintették a híd építését

Július elején Boldog István térségi országgyűlési képviselő Szajol polgármesterével, Szöllősi Józseffel, valamint Bander Józseffel, Tiszapüspöki településvezetőjével együtt megtekintette az épülő hidat.

Balról: Szöllősi József, Szajol Polgármestere, mellette pedig Boldog István térségi országgyűlési képviselő és Bander József, Tiszapüspöki polgármestere
Fotó: Mészáros János

Nevet kapott az új híd

Július közepére megszületett a döntés az új Tisza-híd elnevezése kapcsán. A lakosság szavazatai, továbbá a megye ismert történész szakemberei, a főépítész és a megyei közgyűlés elnöke alkotta zsűri javaslatai alapján a választás végül a Szapáry Gyula híd elnevezésre esett.

Fotó: Magyar Építők

Az új Szapáry Gyula hidat várhatóan majd az M4-es autóút Abony-Törökszentmiklós szakaszának befejezését követően, 2022 tavaszán vehetik használatba az autósok.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában