Fejlesztés

2022.02.26. 06:30

A Jászkunságban már tíz MÁV-START automata áll az utasok rendelkezésére

A MÁV-START újabb jegy- és bérletkiadó automatái álltak forgalomba, így mindösszesen már százat telepítettek a vasúttársaság szakemberei tavaly év vége óta. Ennek köszönhetően évente tízmilliónál is több utas juthat az eddigieknél kényelmesebben menetjegyhez, illetve bérlethez. Megyénkben tíz automata található, ebből hét a szolnoki vasútállomáson.

Czakó Nóra

Fotó: MW archív

A telepítés nemrég befejezett szakaszában újabb 54 új automatát helyezett üzembe a vasúttársaság: 24-et a Budapest-Esztergom, 27-et a Budapest-Vác-Szob vasútvonalon, hármat pedig a Budapest–Veresegyház–Vác vonalon, ahol február végéig további 12 új automata áll majd az utasok rendelkezésére. Több megyeszékhelyen, így Székesfehérváron hat, Szolnokon hét, Szegeden pedig három készüléket adtak át.

A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától megtudtuk, hogy a szolnoki vasútállomáson jelenleg található hét jegykiadó automata közül négynél készpénzzel és bankkártyával is lehet fizetni, három pedig csak bankkártyát fogad el. Megyénkben még a törökszentmiklósi, kisújszállási és a karcagi állomáson található egy-egy csak bankkártyás automata.

Tavaly novemberben kezdődött meg az új jegykiadó automaták tömeges telepítése – fejtette ki lapunknak a kommunikációs igazgatóság. – Nyárra a budapesti főpályaudvarokon, az elővárosi állomásokon, valamint megállóhelyeken 375 új berendezés fogja biztosítani az utasok gyors, kényelmes jegyvásárlását. Ezekből 275 kártyás és készpénzes, míg száz kizárólag bankkártyás fizetésre lesz alkalmas. A fejlesztésnek köszönhetően a készülékek száma több mint háromszorosára emelkedik. Az új berendezések üzembeállítását megelőzően a meglévő 170 automata is megújult. Tavaly június 30-áig karbantartást követően mindegyik frissült a MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett jegyértékesítő (JÉ) szoftverrel. Az elővárosból leszerelt eszközök új helyszínekre, jellemzően a nagy utasforgalmú vidéki állomásokra és megyeszékhelyekre, valamint a balatoni vonalakra és utasforgalmi próbaüzemben Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő TramTrain vonalára kerültek. A korszerűsítés mellett a forgalmas állomásokon a sorban állás kiváltása a cél, de a vasúti szolgáltatás hatékonyságát is kedvezően befolyásolja, ha minden utas már megváltott jeggyel száll vonatra. Az új automaták a korábbiaknál strapabíróbbak, korszerűbbek, rongálásbiztosak, antigraffiti-bevonattal rendelkeznek és időjárásállóak is.

Hozzátették, az automatákból értékesített jegyek száma folyamatos növekedési tendenciát mutat, ami az újonnan üzembe helyezett berendezések számának növekedésével várhatóan felgyorsul. Tavaly már a jegyek 12,5 százalékát jegykiadó automatákból, 29,3 százalékát online (webes felületen vagy a MÁV applikáción keresztül), 47,9 százalékát pedig jegypénztárban vették az utasok. Az érintésmentes vásárlás térnyerése jól kimutatható a MÁV-Volán-csoportnál is, 2021-ben az utasok majdnem egyharmada váltotta meg jegyét az új ELVIRA felületén, vagy a vasúti és Volánbusz termékeket is tartalmazó MÁV applikáción keresztül. A vasúttársaság kommunikációs igazgatósága lapunk kérdésére elmondta, tavaly a szolnoki vasútállomáson vásárolt jegyek 84 százalékát a pénztárban, 16 százalékát az automatából vették meg az utasok.

Mivel az online értékesítés nem helyhez kötött, annak részesedését azon jegyek és bérletek tekintetében tudjuk vizsgálni, amelyeken a feltüntetett viszonylat kiinduló állomása Szolnok. Ezeknek a jegyeknek több mint negyedét vásárolták az utasok valamelyik online csatornán keresztül – állt a vasúttársaság válaszában.

A Volánbuszra is kiterjesztik az új rendszert

A vasúttársaság az első automatákat 2002-ben állította forgalomba, a jelenlegiek első példányait 2013-ban. Az első technológiailag is megújított JÉ-s automaták tavaly októberben jelentek meg, melyekhez az új típusok most csatlakoznak.

A MÁV-START értékesítésének összes csatornáját kiszolgáló JÉ-ből az indulása óta több mint 240 millió díjterméket értékesítettek, több mint bruttó 184 milliárd forint értékben, amely jól mutatja a rendszer súlyát és szerepét a hazai közlekedésben. Tavaly pedig megkezdődött a JÉ rendszer kiterjesztése a Volánbuszra is, így az utasok egységes felületen, egyszerűbben tudják megváltani menetjegyeiket és bérleteiket, legyen szó akár buszos, akár vasúti közlekedésről.

Hozzátették, az automatákból értékesített jegyek száma folyamatos növekedési tendenciát mutat, ami az újonnan üzembe helyezett berendezések számának növekedésével várhatóan felgyorsul. Tavaly már a jegyek 12,5 százalékát jegykiadó automatákból, 29,3 százalékát online (webes felületen vagy a MÁV applikáción keresztül), 47,9 százalékát pedig jegypénztárban vették az utasok. Az érintésmentes vásárlás térnyerése jól kimutatható a MÁV-Volán-csoportnál is, 2021-ben az utasok majdnem egyharmada váltotta meg jegyét az új ELVIRA felületén, vagy a vasúti és Volánbusz termékeket is tartalmazó MÁV applikáción keresztül. A vasúttársaság kommunikációs igazgatósága lapunk kérdésére elmondta, tavaly a szolnoki vasútállomáson vásárolt jegyek 84 százalékát a pénztárban, 16 százalékát az automatából vették meg az utasok.

Mivel az online értékesítés nem helyhez kötött, annak részesedését azon jegyek és bérletek tekintetében tudjuk vizsgálni, amelyeken a feltüntetett viszonylat kiinduló állomása Szolnok. Ezeknek a jegyeknek több mint negyedét vásárolták az utasok valamelyik online csatornán keresztül – állt a vasúttársaság válaszában.

A Volánbuszra is kiterjesztik az új rendszert

A vasúttársaság az első automatákat 2002-ben állította forgalomba, a jelenlegiek első példányait 2013-ban. Az első technológiailag is megújított JÉ-s automaták tavaly októberben jelentek meg, melyekhez az új típusok most csatlakoznak.

A MÁV-START értékesítésének összes csatornáját kiszolgáló JÉ-ből az indulása óta több mint 240 millió díjterméket értékesítettek, több mint bruttó 184 milliárd forint értékben, amely jól mutatja a rendszer súlyát és szerepét a hazai közlekedésben. Tavaly pedig megkezdődött a JÉ rendszer kiterjesztése a Volánbuszra is, így az utasok egységes felületen, egyszerűbben tudják megváltani menetjegyeiket és bérleteiket, legyen szó akár buszos, akár vasúti közlekedésről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában