2022.05.03. 06:50
A tanárok szerint is diákbarátnak bizonyult az idei középszintű irodalom érettségi
Hétfőn délelőtt kilenc órától országszerte megkezdődtek a magyar nyelv és irodalom érettségi vizsgák. A diákoknak emelt és középszinten is összesen 240 perc állt rendelkezésükre, melyből 100 pontot szerezhettek meg. A megyeszékhelyen több mint 1300 diák állt neki a magyar nyelv és irodalom érettségi megoldásának.
Fotó: Nagy Balázs
Két különböző feladatlapot kellett megoldaniuk a fiataloknak, melyből az elsőre 90 percet kaptak, ami egy 60 perces szövegértési és egy 30 perces szövegalkotási részből állt. Az utóbbinál kettő közül választhattak: érvelés vagy egy 120-200 szavas gyakorlati szövegműfaj elkészítés. Az idei magyar érettségi feladatokról a Dóra Krisztina, a Széchenyi István Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium magyar nyelv és irodalom tanára, illetve a Verseghy Ferenc Gimnázium magyar nyelv és- irodalom, valamint történelem szakos tanára, Szűcs Sándor nyilatkozott.
Középszinten egy klasszikus szerkezetű Szabó Magda novellát kaptak a diákok, melynek az elemzése nem okozhatott problémát – magyarázta Szűcs Sándor, irodalomtanár.A összehasonlító elemzésben pedig Janus Pannonius- és egy Juhász Gyula-verset kaptak, amelyről eldönthették, hogy a novellát elemzik, vagy pedig a két vers összehasonlításán dolgoznak. Szerencsés helyzetben voltak a fiatalok, hiszen tanóra keretében a két versből legalább az egyiket biztosan elemezte már mindenki, ezért úgy gondolom, hogy jó feladatsorral nézhettek szeme a végzős tanulók.
– folytatta.
A második feladatlap megoldására 150 percet kapnak az érettségizők, ahol szintén választani lehetett, hogy egy műértelmező szöveget kell megírni, amelynek 400-800 szóból kell állnia. Ez lehet egy mű értelmezése vagy két mű összehasonlító értelmezése.
A középszintű feladatsor idén is diákbarátnak bizonyult – kezdte mondanivalóját Dóra Krisztina magyar nyelv és irodalom tanár.
– A szövegértő feladatok kérdései nagyrészt visszakereshetőek voltak az írásból. Szabó Magda novellája is kifejezetten olvasható és értelmezhető volt az idei középszintű érettségiben, azonban nem a klasszikus novellaelemzési szempontok alapján kellett elemezni, ami megzavarhatta a tanulókat. Ugyanis gondot okozhatott a feladat értelmezése, hogy mit értünk pontosan "elbeszéléstechnikai eszköz" kifejezés alatt.
Kifejezetten örültem azonban az összehasonlító verselemzésnek, ugyanis olyan szöveggel is találkozott a vizsgázó, amit már a tanulmányai során megismert. Hiszen Janus Pannonius: Búcsú Váradtól és Juhász Gyula: Várad című versét kellett elemezni a tanult verselemzési szempontok alapján. Évek óta foglalkozom emelt szintű érettségire való felkészítéssel, így azt gondolom, hogy az idei feladatsor is kedvezőnek bizonyult. Öt évvel ezelőtt változott az érettségi, azóta a feladatlap nehézsége diákbarátabb lett, hiszen kevesebb műveltségi feladatot lelhetünk fel bennük. Idén kreatív írást is tartalmazott a feladatlap, mely eddig nem volt jellemző a emeltszinten, ezzel szemben Pilinszky János Örökkön örökké című versének az elemzése több fejtörést okozott a fiatalok számára.
A Verseghy Ferenc Gimnáziumban idén 9 tanuló tett emelt szintű magyar nyelv és irodalom érettségit.
Véleményem szerint az emelt szintű feladatsor középszintűvel ellentétben komoly kihívás elé állította még a legjobbakat is – folytatta mondanivalóját az irodalomtanár
– Három feladattípus köré rendeződik az emelt érettségi, hiszen az első rész egy megadott szöveg, mely a szövegértés köré épül, a második a műértelmező szövegalkotás, a harmadik pedig a reflektáló szöveg alkotás, ami az ars poeticákról szólt.
Zökkenőmentesen zajlott az érettségi a város iskoláiban
Probléma nélkül kezdődött el az írásbeli érettségi vizsga első napja a Szolnoki Szakképzési Centrumban Intézményeiben is. Magyar nyelv és irodalom érettségit a tizenegy szakképző intézményből tízben tettek a diákok. Reggel kilenc órakor összesen 672-en ültek be a padokba, közülük 662-en középszinten, míg tizen emelt szinten írták meg a rendelkezésre álló idő alatt a dolgozatukat. Az írásbeli érettségi vizsgák első napja rendkívüli esemény nélkül telt el, az Oktatási Hivatal által javasolt egészségvédelmi intézkedéseket mindenhol alkalmaztuk, betartottuk.
Megyei diákokat kérdeztünk, milyen érzésekkel távoztak a magyar érettségiről
ZSÖGÖN BALÁZS, SZOLNOK: Számomra igazán érthetőek voltak a feladatok, ezért úgy gondolom, hogy könnyű volt az idei irodalom érettségi. Érvelést és a novellaelemzést választottam az utolsó feladatokban, amiknek megoldása szintén nem okozott gondot. Az előző évek érettségijeiből készültem, és úgy érzem az utóbbi évek feladatsoraihoz képest egyszerűbb kérdéseket kaptunk.
![](https://cdn.szoljon.hu/2022/05/F0_J0Do95Gl859mtnt8ChQB_sV3lasttE7WSjh4k8b4/fit/1200/1801/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2QwOTljZDEzOTlkNTQwMGZiMTUxNTAyZTVkMDg3NzM0.jpg)
SZABÓ PATRIK PÉTER, TÓSZEG: Azt beszéltük osztálytársammal, hogy valamilyen furcsa oknál fogva egyikünk sem izgult az irodalom érettségi előtt, ez az érzés mindvégig jelen volt a feladatlap kitöltése közben is. Összességében egy sikeres vizsgára számítok, hiszen jó feladványokat kaptunk, ezért azt gondolom, hogy a továbbtanulási pontszámokat is erősíteni fogja ez az érettségi.
![Szabó Patrik Péter
Fotó: Nagy Balázs](https://cdn.szoljon.hu/2022/05/BeR7hp4lt6k2S9mSmWjWpOj0NZHgxo39w3gNYeiGdQQ/fit/1200/1801/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2E3M2E0NTkxZGU1OTQ4ZWM5YjUxZjllN2Q0MDc3YzQx.jpg)
STEIN DÓRA, TÓSZEG: Kis bevezetést kaptunk az érettségibe, mert úgy érzem, hogy a többi tantárgy sokkal nehezebb lesz, mint a magyar nyelv és irodalom. A feladatsor első része szerintem jól sikerült, a második fele okozott kis nehézséget, de azt gondolom, hogy jó eredménnyel zártam ezt a feladatsort, hiszen könnyűnek mondható feladványokat tartalmazott.
![](https://cdn.szoljon.hu/2022/05/xuEepAPMKdCikbE7gquiC6iUQkWi68-GNcp5v0U323k/fit/1200/1801/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzYxM2YwNWViZTAxNzQ5YjBiNzZiZmRlOGVjYjRlYTQ4.jpg)