Jászkunság

2023.01.18. 12:00

Vigyük a nyugtát, ha cserélni szeretnénk!

Az ünnepi vásárlási láz véget ért, mégis sokan térnek be a különböző üzletekbe. Vannak, akik még a karácsonyi ajándékokat cserélik ki, sokakat viszont már az év eleji kedvezmények csábítanak. Mindkét esetben legyünk nagyon alaposak!

Rimóczi Ágnes

Forrás: Illusztráció

Fotó: Lang Róbert

Kiderült, hogy mégsem tetszik a karácsonyi ajándékba kapott pulóver, vagy két ugyanolyan gofrisütő „bújt" meg a fa alatt? Bizony ilyen esetek elfordulhattak az elmúlt időszakban. Mit tehetünk azokkal a holmikkal, melyek nem tetszenek vagy nincsen rá szükségünk?

A fogyasztóvédelmi szakemberek szerint nem mindegy, hogy hibás vagy csupán „nem tetszik" egy-egy termék. 

– Amennyiben hibás az ajándékba kapott termék, a fogyasztóvédelmi jogszabályokban rögzített jogainkat – így kellékszavatosság, termékszavatosság, jótállás – tudjuk érvényesíteni – mondták el érdeklődésünkre a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal illetékesei. 

– Azzal az indokkal, hogy nem tetszik a megajándékozottnak a termék, hagyományos üzletben történt vásárlásnál nem lehet cserét vagy pénzvisszafizetést kérni, webáruház esetén viszont a termék átvételétől számított tizennégy napon belül indokolás nélküli elállási jog illeti meg a fogyasztót. Azonban üzletpolitikából adódóan számos vállalkozásnál – a pozitív vásárlói vélemény érdekében – működik a karácsonyi ajándék visszaváltása, amelyre általában tizenöt vagy harminc napot szoktak biztosítani a kereskedők – tették hozzá.

Mint megtudtuk, utóbbi esetekben – mivel a megvásárolt termék egyébként hibátlan – nem szavatossági vagy jótállási jogunkat érvényesítjük, hanem a kereskedő jóindulatát élvezzük. Ilyenkor a kereskedőn múlik az, hogy foglalkozik-e az ilyen, úgynevezett „megbánt vásárlással”. Amennyiben a vállalkozás előzetesen jelezte, hogy lehetőséget ad a hibátlan termék visszavételére, az erről szóló tájékoztatást érdemes írásban is elkérni. Ezekben az esetekben többféle megoldást szoktak a fogyasztóknak biztosítani, például visszafizetik a pénzt, utalványt adnak, vagy egy azonnal cserélik a terméket.

– Egy azonban biztos: akár a hibás, akár a hibátlan termékkel kapcsolatban szeretnénk igényt érvényesíteni, nagyon fontos, hogy vigyük magunkkal a vásárlást igazoló nyugtát. Kötelező jótállás alá eső fogyasztási cikkeknél a jótállási jegy legyen nálunk. Fontos, hogy igyekezzünk rövid határidőn belül jelezni az igényünket a kereskedőnél – emelték ki a kormányhivatal illetékesei.

Akció: a régi ár is legyen feltüntetve a címkén!

Akciós termékek vásárlása esetében érdemes kiemelt figyelmet fordítani arra, hogy az adott termék eredeti ára is legyen feltüntetve, ne csak a termék akciós ára, hiszen ez – amellett, hogy jogszabályi előírás – jelentős szempont a vásárlási döntés kialakítása során. A kasszánál is érdemes figyelni, hogy a terméket valóban a kiírt akciós áron számítják-e fel. Fokozott elővigyázatossággal kell kezelni a megkülönböztető színű címkéket, amelyen csak a termék jelenlegi ára látható, a korábbi ára nem. Kifogás esetén először azt az üzletet keresse meg a fogyasztó, ahol a terméket vásárolta. Amennyiben ez nem vezet megoldáshoz, érdemes a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársaihoz vagy az egyéni fogyasztói jogvita peren kívüli rendezése céljából (pl. a vételár visszatérítése ügyében) békéltető testülethez fordulni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában