Hírek

2006.12.02. 08:02

Emblémás ajándékdömping

„Ne legyen túl drága” – a cégek többségénél még mindig ez a legfontosabb megrendelői igény, amikor azt próbálják kitalálni, mit is adjanak dolgozóiknak, partnereiknek karácsonyi ajándékként.

Dián Tamás - Tibay Gábor

„Ne legyen túl drága” – a cégek többségénél még mindig ez a legfontosabb megrendelői igény, amikor azt próbálják kitalálni, mit is adjanak dolgozóiknak, partnereiknek karácsonyi ajándékként.

Első hallásra ez talán szűkmarkúságnak is tűnhet, ám ha figyelembe vesszük, hogy címzettek százairól van szó, máris több százezres tételt jelenthetnek a legkisebb ajándéktárgyak is. A menedzsment éppen ezért nem mindig a praktikum, sokkal inkább a vállalati összetartás erősítése jegyében lepi meg dolgozóit – állítja Simmel Zsuzsanna, az ajándéktárgyak forgalmazására specializálódott More Kft. vezetője. Mint mondta, a cégek többsége eleinte keresi az eredeti, ötletes ajándékokat, később viszont a legtöbben a hagyományos választéknál maradnak.

A kreatív megoldásokat kedvelő vállalatok körében ugyanakkor népszerűek a különböző fából, fémből készült logikai játékok is. A legkedveltebbek azonban még mindig azok az ajándéktárgyak, amelyekre fel lehet vinni a cég logóját. Így továbbra is hódítanak a határidőnaplók, az asztali naptárak, a nyakkendők, a kulcstartók, a tollak. A naptárakat, határidő naplókat és egyéb papírárut katalógusból is rendelhetik a vállalkozások, a beszállítók ilyenkor a feliratok elhelyezését is vállalják, melyekért természetesen külön kell fizetni.

Bár a gesztus méltánylandó, mégsem árulkodnak jó ízlésről a céges emblémával ellátott karácsonyi ajándékok – figyelmeztet Görög Ibolya protokollszakértő. Mint mondta, ha mégis ragaszkodik ehhez a vállalat, úgy illő, hogy a feliratot kevésbé látható helyen, vagy eltávolítható címkén tüntessék fel az ajándékon. Egy cég feliratát viselő határidőnaplót valószínűleg egyetlen partner sem fog használni. Az efféle megoldás egyébként is már-már a sértéssel egyenlő, hiszen ezzel közvetett módon azt várja el a cég a megajándékozottól, hogy reklámozza a vállalkozást – tette hozzá.

Görög Ibolya szerint illetlenség a testtel érintkező ajándékkal, mint például parfümmel és fehérneművel meglepni az üzlettársakat.
Ha magyar cég külföldi partnert lep meg, akkor ajánlott Magyarországra jellemző figyelmességgel kedveskedni. Az ajándékot futárszolgálattal célszerű célba juttatni. Ennek több előnye is van: egyrészt a figyelmesség időben és sérülésmentesen eljut a címzetthez, másrészt a futárpostázás is a személyes törődést jelző gesztus.

Ha közalkalmazottat kívánunk megajándékozni, nem árt előre tájékozódni arról, hogy elfogadhat-e ajándékot, és ha igen, milyen értékhatárig. Ezt szinte minden állami hivatalban eltérő módon szabályozzák. Görög Ibolya szerint ezzel elkerülhetőek az ajándék visszaküldésénvel járó kellemetlenségek.

Egyre elterjedtebb az a gyakorlat, amely szerencsésen ötvözi az eleganciát a nagyvonalúsággal. Néhány éve egy távközlési vállalat a partnereit mindössze egy kockányi csokoládéval lepte meg, melynek csomagolására azt írták: az ajándékra szánt összeget jótékony célra fordították. Nem csak az édesség, a jó példa is ragadós volt: a csokit ugyan helyettesítheti egy szép képeslap is, ám a lényeg, hogy mind több cég köti össze a szinte kötelező üzleti gesztust az ünnepek szellemiségéhez méltó társadalmi felelősségvállalással.

Nemes egyszerűséggel az minősül üzleti ajándéknak, amit annak szánnak – mondta el érdeklődésünkre Ruszin Zsolt, Magyar Könyvelők Országos Egyesülete fővárosi szervezetének elnöke. Az üzleti ajándék tízezer forint egyedi értékig adómentes. Afölötti érték esetén 54 százalék személyi jövedelemadót és 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetni.

A tízezer forint alatti ajándékokból sem adhatnak korlátlan mennyiséget adómentesen a cégek. Létezik ugyanis egy éves keret, ami úgy jön ki, hogy a dolgozók létszámát meg kell szorozni ötezer forinttal. Ha ezt az értékhatárt átlépi a cég, akkor az után az összeg után adózik, amennyivel meghaladja a keretet.

Ezek is érdekelhetik