Közélet

2009.03.05. 18:00

Kiderült: 2200 forintba került a 990-ért hirdetett ing

Bosszantó, ha egy terméken nem látható az ára. Még dühítőbb, ha az akciós ár helyett az eredetit fizettetik ki velünk. Többek között ilyen és ezekhez hasonló eseteket is vizsgáltak a megyei fogyasztóvédők az elmúlt hetekben.

Rimóczi Ágnes

„Minden férfiing 990 forinttól”. Így hirdették (ami egyben árkiírás is volt) egy ruházati boltban a termékeket, ezzel szemben a  megyei fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai által az üzletben talált ingek közül kettőezerkettőszáz forintba került a legolcsóbb. Többek között ezt is kifogásolták a szakemberek az év elején végzett ellenőrzési akciójukban, mely elsősorban az eladási ár és az egységár feltüntetésére irányult.

— Ez alapvetően  tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül — hangsúlyozta dr. Boieru Ildikó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megyei kirendeltségvezetője kiemelte, mint a fenti példa is mutatja, a hatóság munkatársai  az ellenőrzés során odafigyeltek a becsalogató reklámokra, melyek sokszor sajnos nem valósak.

— Összesen mintegy 73 ellenőrzést végeztünk a megye területén, úgy a kisebb kereskedelmi forgalmat bonyolító egységekben, mint az áruházláncok üzleteiben is — tájékoztatott dr. Boieru Ildikó. Elmondta, mintegy ötvenöt esetben — a vizsgálat alá vont egységek 75,3 százalékában — tártak fel hiányosságokat.
— Szankció alkalmazására 48 esetben került sor, továbbá határozattal köteleztük a jogsértést elkövetőket a jogszabályi rendelkezések betartására — hangsúlyozta a szakember.

Dr. Boieru Ildikó kiemelte, hogy a leggyakoribb problémák között szerepelt például az eladási ár hiánya, illetve beazonosíthatatlansága.
— Akadtak hiányosságok a betétdíjak feltüntetésében is. Jogsértő például a száz forint plusz üveg (100 Ft+ü.) árfeltüntetés. Ennek helyesen száz forint plusz húsz forint üvegkén (100Ft+20 Ft ü.) kellene szerepelnie — mondta a kirendeltségvezető. A szakember kiemelte, ez azért fontos, mert a fogyasztónak minden esetben pontos és egyértelmű tájékoztatást kell kapnia az általa fizetendő árról.

— Sok esetben hiányzott az egységár feltüntetése (Ft/kg, liter, stb.). Ez ahhoz szükséges, hogy a fogyasztó össze tudja hasonlítani a különböző kiszerelésű áruk közül árban melyik a számára (leg)kedvezőbb. Akciós termékek forgalmazását is vizsgáltuk, melyek kapcsán problémaként jelentkezett, hogy nem minden esetben volt ténylegesen olcsóbb az akciósként hirdetett áru mint az akció előtt. A probléma forrása az volt, hogy elfelejtették levenni az akciót jelző táblát, miután annak időtartama lejárt — beszélt a tapasztalatokról a megyei fogyasztóvédelmi kirendeltségvezető.

Az árak feltüntetésére irányuló vizsgálat mellett az elmúlt időszakban a gazdasági reklámokat is ellenőrizték a fogyasztóvédelmi szakemberek.
— Valószínűleg mindannyian naponta kapunk szórlapokat, reklámújságokat. Olykor kéretlen prospektusok is érkeznek a postaládánkba. Az elmúlt hetekben ezeket is ellenőriztük — mondta el dr. Boieru Ildikó.

A szakemberek vizsgálták, hogy ne legyenek megtévesztőek, valamint a jogszabályoknak megfeleljenek a reklámok (erre különös figyelmet kell fordítani, mióta változott a reklámtörvény). A fogyasztóknak ugyanis joguk vann ahhoz, hogy pontosan tájékoztassák őket. Hétköznapi nyelven szólva, hogy ne csapják be őket.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!