Jászkunság

2017.12.08. 07:00

Vannak közös hagyományaink a szkítákkal, de ez nem jelenti azt, hogy közünk van egymáshoz

A szolnoki Damjanich János Múzeumban jelen­leg egy, Kovács Péter régész által, részben saját feltárásainak anyagából is rendezett vaskori, szkíta-kelta kiállítás látható.

Rokonainkat, őseinket nem a szkíták között kell keresnünk – mondja dr. Madaras László régész

Fotó: Mészáros János

A szkíta emlékek nemzeti identitásunk számos, évszázadok óta vitatott kérdését is újra a közfigyelem elé hozták. Ezekről kérdeztük dr. Madaras László régészt, aki évtizedek óta kutatja a népvándorlás korának régészeti hagyatékát.

– Néha – talán kicsit tréfásan – olyan tudós ember, mint Móra Ferenc is magyarosan szittyáknak nevez bennünket. Van ennek a rokonságnak vagy származástudatnak bármi alapja?

– A magyar krónikákban valóban létezik Szkítia kifejezés, de ezenkívül sok egyéb, a sztyeppén általánosan elterjedt kifejezés is van még bennük. Először is két dolgot kellene tisztázni: kik voltak a szkíták, és a mi magyarjaink találkozhattak-e velük?

– A magyar történelemben a szittya és a szkíta azonos fogalom lenne, pedig nem az. A szkítákat Héro­dotosz, a történetírás atyja a görög városállamokkal együtt említi, ráadásul többfélét is felsorol belőlük.

– Róluk egyáltalán nem tudjuk, hogy van-e valami közük a magyarsághoz, ellenben azt igen, hogy nagyon mély nyomot hagytak a sztyeppe történetében.

– Annyira mély nyomot, hogy utánuk a szkíta szó jelentette a lovas nomádot. Amikor a magyarok szkíta kapcsolatáról beszélünk, akkor nem másról van szó, mint a magyarok lovas ­nomád múltjáról.

– Hogyan vált ilyen széles körben népszerűvé mégis a rokonságtudat?

– Ehhez tudni kell, hogy a magyar nemesség Werbőczy Hármaskönyvének kiadásakor, a 16. század elején határozta meg önmagát. Méghozzá egy kurucos, nomád, adót nem fizető, ellenálló társaság képét rajzolta meg önmagáról, s ehhez kerestek az akkori történészek hasonló elődöket vagy ­rokonságot.

– Ilyenek voltak például a hunok, ugyanis először nem szittya-magyar, hanem hun-magyar rokonságról volt szó. Ha a szittya-magyar rokonságot lefordítjuk arra, hogy hun-magyar rokonság, máris helyben vagyunk.

Rokonainkat, őseinket nem a szkíták között kell keresnünk – mondja dr. Madaras László régész
Fotós: Mészáros János

– Azt nagyon szeretném hangoztatni régészként is, hogy például azoknak a szkítáknak, akiknek a kitűnő kiállítását most itt láthatjuk, a leletanyag alapján sincs semmi köze a magyarsághoz.

– A régi magyar történettudományban Werbőczy alapján elterjedt az, hogy mi, nemesek különbek vagyunk, van egy saját származástudatunk.

– Ekkor megtalálják Anonymust, s rögtön testet ölt egy egész nemesi csillogó szkíta-szittya hagyomány, aminek valójában semmi rokonsági alapja nincs. Mint említettem, a szittya a krónikákban nem jelent egyebet, mint keleti lovas nomád török típusú népet, vagyis a hunokat.

– Mit mond erről a tárgyi valóság, a régészet?

– A krónikáinkban szinte mindennapossá válik a hun-magyar rokonság, az Attila-hagyomány a mai magyar való­ságba is beépült. Tápiószentmártonban, Fegyverneken Attila-­domb van, amik gyógyító helyeknek számítanak, létezik egy olyan Attila-­kultusz, ami része a mai magyar közgondolkodásnak, de hangsúlyozom, nem a tudományos valóságnak.

– A régészet mást mond arról, hogy találkozhattak-e Attila hunjai a magyarokkal. A leletanyag alapján úgy szól a történet, hogy Attila halála után, a 450-es évek végére Attila fiai kiszorultak a Kárpát-medencéből, s utána népek sora, germánok, vagyis longobárdok, gepidák, avarok váltották itt egymást a magyarok megérkezéséig.

– Erről hiteles régészeti leletek sora beszél. A magyarok legjobb esetben a hunok maradékaival találkozhattak valahol, de erre nincs kézzelfogható bizonyíték.

– Óriási népbeli, kulturális szakadék tátong köztük és a magyarok között, s a szkítákra visszatérve, bár a leletanyag tanúsága szerint ők is éltek a Kárpát-medencében, a magyarok feltűnése idején már a sztyeppéken sem esik róluk szó.

– Akkor mi lehetett az az összekötő kapocs, ami miatt mégis számon tartjuk őket?

– A sztyeppe évezredek alatt összegyűlt hagyományrendszere, amiben vannak közös elemek. A szarvas például a szkítáknál és a magyaroknál is szent állatként szerepel.

– Vannak közös hagyományaink, de ez nem jelenti azt, hogy közünk van egymáshoz, csupán közös gyökerekről szól. A lovas nomád életmódnak megvolt a maga rendje, aminél ugyanaz a terület, az életmód, a gazdasági rend, de a népek teljesen mások.

– A sztyeppei nomadizmus kulturális egység, de nem jelent azonos népet, csak azonos hagyományrendszert, viseletrendszert, de ugyanakkor nem ugyanazokkal a tárgyakkal. Mindenkinek van öve, csak nem ugyanaz lóg az övön.

– Ha megyek a sztyeppén és tüzet akarok gyújtani, mi kell hozzá? Tapló, kova és vas. De hogy az miképpen áll össze, már népenként változó. A népek folytonosságát nem lehet kimondani, ahhoz kellett egy nemesi szemléletű történetírás, amelyik talált ehhez egy jó krónikát.

Kovács Péter régész a szkíta tárgyakkal
Fotós: Mészáros János

– Akkor honnan vette Anonymus az egész szkíta vagy annak tekintett hun históriát?

– Anonymus francia, olasz kolostorokban pallérozódhatott, ezt pontosan nem tudjuk, de rengeteg könyvből dolgozott. Azokból vette a szkítákat, s magyarként ismerte a hazai főnemesi hagyományrendszert.

– Ezeket ötvözte egymással, meg az általa ismert helynevekkel. Valójában egy korai, máig ható bestsellert csinált, ami sok fontos adatot, de sok kitalált dolgot is tartalmaz.

– A történettudomány akkor jár el helyesen, ha ezt a történetet kemény forráskritikával szemlélve egyúttal összeveti a régészeti forrásokkal is. Ezek így együtt érvényesek, de biztosan így sem fogunk eljutni a szkítákhoz.

– Itt éltek ők is, ahol most mi élünk, erről Kovács Péter mostani szép kiállítása is tanúskodik, de rokonainkat, őseinket nem közöttük kell keresnünk.

Szathmáry István

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!