Magazin

2011.02.05. 13:03

Szolnokon a Balatonból kiemelt német vadászgép - fotók

Igazi ritkasággal, egy különleges repülőgép darabjaival bővült a Szolnoki Repüléstörténeti Múzeum kiállítása. Az 1944-ben lezuhant, és 1996-ban a Balatonból kiemelt német éjszakai vadászrepülőgép, a Ju-88G-1-es különlegessége, hogy ebből a típusváltozatból ez az egyetlen maradt fenn az utókorra.

Baranyi György

1944. december 5-e reggele, Magyarország. Az égbolton a német légierő, a Luftwaffe Ju-88G-1-es vadászgépei Siófok környéki szovjet csapategységet, köztük páncélosokat támadnak. Bár ez a Junkers géptípus éjszakai vadászfeladatokat látott el, de ezek a II. világháború előrehaladtával egyre ritkábbak lettek, a gépeket nappal vetették be, főként földi célpontok ellen.

Az egyik gépben a pilóta Helmut Buder főhadnagy, parancsnok, a radarkezelő Gottfried Jentsch hadnagy és a rádiós Hans Bohler altiszt éppen támadásba lendül, amikor a szovjet légvédelmi tűz eltalálja, s a vadászgép a Balatonba vágódik. A repülőből egyedül Jentsch hadnagy tud kiugrani, és gumicsónakkal (amely a túlélőkészlet része volt) partot ér. A többieket eltűntként tartják nyilván.

— A Ju-88G-1-es gépet balatoni hullámsírjából 1996. július 12-én emelték ki Tóth Ferenc, a Magyar Roncskutató Egyesület tiszteletbeli elnöke, Punka György repüléstörténész és Bruckner János búvár vezetésével — mondja Magó Károly zászlós, a Szolnoki Repüléstörténeti Intézet munkatársa, roncskutató.
[caption id="" align="alignleft" width="290"] Bruckner János (balról) és Tóth Ferenc egy roncs feltárása közben (fotó: www.magyarbuvar.hu)
[/caption]
— A Komárom-Esztergom megyei Héregre került, ott kezdte el Bircsák Károly repülőgép-restauráló műhelyében a gép felújítását német megrendelésre. A törzs felújítása el is készült, és Németországban állították ki.
[caption id="" align="alignleft" width="350"] Magó Károly zászlós a Balatonból kiemelt német vadászgép függőleges vezérsíkjával
[/caption]
A felújítás során azonban nagyon sok olyan eredeti alkatrész maradt meg, amit nem használtak fel. A németeknek ugyanis egy teljesen felújított állapotú gép kellett, ezért lecserélték azokat a lemezeket, amik tönkrementek. Az eredeti alkatrészekből pedig Magyarországon nem állítottak ki még egyetlen darabot sem. Nem csoda, hogy Magó Károlynak mindez felkeltette az érdeklődését.

A Ju-88G-1-es vadászrepülőgép adatai

Motor: BMW-801D kétsoros csillagmotor, 1700 LE

Fesztáv: 20,08 méter

Hosszúság: 14,36 méter

Súly: 8600 kilogramm

Személyzet: 3 fő

Maximális sebesség: 460 km/h

Szolgálati csúcsmagasság: 8500 méter

Hatótávolság: 2480 kilométer


— A héregi üzemben dolgozó barátommal, Hetzmann Gáborral vettem fel a kapcsolatot, és az ő közvetítésével sikerült elérni, hogy Karcsi bácsi fia, ifj. Bircsák Károly átadott a szolnoki repülőmúzeumnak különleges és értékes darabokat. Hozzánk került a farokrészből az, amelyen a horogkereszt és a gép gyári száma is látható, aztán az orr-részből, a pilótafülke oldalából darab, a pilótát védő, kilenc centiméter vastag páncélüvegből egy rész.
[caption id="" align="alignleft" width="350"] A gép páncélüvege kilenc centi vastag
[/caption]
Ezeket állítjuk ki a tavasszal. Elképzelhető, hogy a jövőben még más darabjai is kerülnek Szolnokra a gépnek.
Magó Károlytól megtudtuk azt is, a Ju-88-as éjszakai változata annyira elismert volt a németek között, hogy a legeredményesebb német úgynevezett ász pilóták egy része ilyennel repült. A Ju-88-as egyébként több feladatot töltött be, sok mindenre használták: bombázónak, felderítőnek, éjszakai vadásznak. Nagyon jól sikerült repülőgépről van szó, amely végigharcolta jóformán a II. világháborút. Az éjszakait ugyan nem, de a Ju-88-as különböző típusváltozatait a Magyar Királyi Honvéd Légierő is használta, felderítő és bombázó feladatra.

A roncs egyben a gép történetét is elmeséli

Magó Károly elmondta, általában a németeknél a II. világháborús gépeket kétféleképpen szokták kiállítani: roncs állapotban, illetve teljesen felújítva. Ám olyan országokban, mint mondjuk Anglia, ahol megengedhetnék az anyagiak azt, hogy felújítsák a gépeket, szintén állítottak ki olyan gépet, egy teljes négymotoros bombázót, ahogy az a vízből előkerült. Ám azt is tudni kell, hogy ha egy repülőgépet roncsként állítanak ki, akkor az a roncs nem csak a repülőgépet mutatja be, hanem annak az egy gépnek a sorsát, történetét is. — Mi pedig ezekkel a darabokkal ennek a Ju-88-as gépnek a történetét is idehoztuk a múzeumba — hangsúlyozta Magó Károly.

 

Fesztáv: 20,08 méter

Hosszúság: 14,36 méter

Súly: 8600 kilogramm

Személyzet: 3 fő

Maximális sebesség: 460 km/h

Szolgálati csúcsmagasság: 8500 méter

Hatótávolság: 2480 kilométer A roncs egyben a gép történetét is elmeséli Magó Károly elmondta, általában a németeknél a II. világháborús gépeket kétféleképpen szokták kiállítani: roncs állapotban, illetve teljesen felújítva. Ám olyan országokban, mint mondjuk Anglia, ahol megengedhetnék az anyagiak azt, hogy felújítsák a gépeket, szintén állítottak ki olyan gépet, egy teljes négymotoros bombázót, ahogy az a vízből előkerült. Ám azt is tudni kell, hogy ha egy repülőgépet roncsként állítanak ki, akkor az a roncs nem csak a repülőgépet mutatja be, hanem annak az egy gépnek a sorsát, történetét is. — Mi pedig ezekkel a darabokkal ennek a Ju-88-as gépnek a történetét is idehoztuk a múzeumba — hangsúlyozta Magó Károly. Magó Károly zászlós a Balatonból kiemelt német vadászgép függőleges vezérsíkjával A gép páncélüvege kilenc centi vastag Bruckner János (balról) és Tóth Ferenc egy roncs feltárása közben (fotó: www.magyarbuvar.hu) -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!