Kovács Liliána

2019.11.21. 06:00

Olvasni vagy nem olvasni?

 „Bezzeg az én időmben!” A régről ismerősnek hangzó, panaszkodó hangvételű mondat mellé már újabbak is bekerültek a köztudatba az utóbbi években: „Ez a siralmas PISA-felmérés…” vagy „Minden negyedik ember Magyarországon funkcionális analfabéta”.

Széchenyi István Gimnázium

A klasszikus műveltség nyelve a latin, amiből régen érettségizni is kellett, manapság pedig már a saját anyanyelvükön sem értenek a diákok. A statisztika az átlagot mutatja, tehát nem tudhatjuk pontosan, melyik város melyik iskolája hányadik helyen áll a rangsorban. Azt viszont tudjuk, hogy az olvasási szokások jelentősen megváltoztak.

Talán nem azon kellene vitázni, hogy mi legyen a kötelező olvasmány az iskolákban, vagy hogy a klasszikusok manapság mennyire aktuálisak, inkább azt kellene észrevenni, hogy a bolygón élő sok millió faj közül egyedül csak az ember képes olvasásra. A tudósok szerint az agyunk olvasásért felelős része már látható módon visszafejlődik a XXI. században. Az olvasásra nem nyűgként kellene tehát gondolnunk, sokkal inkább mint egy különleges adottságra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!