2019.02.17. 11:25
Sokan várják a kátyúzást, a tartós javítások márciusban kezdődnek
Az idei tél sem kímélte az utak burkolatát, emiatt egyre több a kátyú és a repedés az aszfalton. A szakemberek ilyenkor Jász-Nagykun-Szolnok megyében is csak a kisebb, helyi javításokat tudják elvégezni, a tartósabb munkákra az időjárás miatt márciustól októberig van lehetőség. Idén eddig kétszázharminchat tonna aszfaltot dolgoztak be a kátyúkba.
Minden évben visszatérő probléma a kátyúgond Képünk csak illusztráció
Fotó: Csabai István
– Ezen a télen is sok kárt okozott a fagy az aszfaltban, egyre kátyúsabbak az utak – panaszolta Kovács Péter. – A megyében több helyen látni, hogy megrepedt a burkolat, nőttek az úton található lyukak, és tartok tőle, hogy ha nem hozzák rendbe, akkor további károkra lehet számítani – mondta a kisújszállási férfi.
– A megyei közutakon a költségvetési forrásokból megvalósuló útfelújítási programokon kívül a társaságunk számára biztosított éves forrásokból a lokális és nagy felületű javításokat ütemezetten végezzük idén is – tájékoztatott a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztálya.
– Ezek során tavaly mintegy 9629 tonna aszfaltot használtunk fel Jász-Nagykun-Szolnok megyében, és ebben az évben hasonló nagyságrendű aszfaltmennyiséggel tervezünk. Az idei január ebben a megyében is csapadékos volt, így a keletkezett burkolathibák javítására eddig csak korlátozottan nyílt lehetőségünk. A jászberényi, szolnoki, kisújszállási és tiszafüredi mérnökségeinken is több brigád végez ilyen munkákat. Idén eddig mintegy kétszázharminchat tonna aszfaltot dolgoztunk be a kátyúzási munkáink során. Jelenleg hidegaszfalt felhasználásával tudunk lokális javításokat végezni, a tartósabb javítások márciustól októberig zajlanak majd. Itt is fontos szempont, hogy a munkákat a legforgalmasabb szakaszokon végezzük el első körben, ezt követik az alacsonyabb forgalmú mellékutak – tették hozzá.
A téli időszakban a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül. Erre az elmúlt hetekben is számos alkalommal volt példa. A társaság elmondta, a téli időszakban is folyamatosan, ütemezetten végeznek lokális burkolatjavítási munkákat. Erre viszont csak akkor van lehetőség, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet nulla fok feletti.
– A téli hónapokban alapvetően speciális kátyúzó-anyagot használunk, egyes kiemelt útszakaszokon pedig korlátozottan télen is végzünk tartósabb, melegaszfaltos javításokat – közölték. – Ezekben a hónapokban is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk lokális javítási munkákat, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget.
Hozzátették, a tartósabb és hatékonyabb munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg. Tavaly például az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indították el, melynek során mintegy hatvanegy és fél kilométernyi utat újítottak fel a megyében. Az említett program 2019-ben is folytatódhat, így további hetvenegy kilométernyi úthálózat újulhat meg.