JÁSZKUNSÁG

2021.05.20. 11:25

A digitális oktatás alatt eszközökkel is segítették a családokat

A hátrányos helyzetű gyermekek és fiatalok felzárkózását segítő első tanodákat a rendszerváltás környékén nyitották meg, azóta közel kétszáznyolcvan ilyen intézményt tartanak számon az országban. Elsődleges céljuk a korai iskolaelhagyás megakadályozása, a tanórákon kívüli komplex foglalkozások segítségével. Két éve, 2019-től már az állam is támogatja a tanodák működését, melyre a jelenléti oktatás hiánya után még inkább szükség van.

Munkatársainktól

– A járványhelyzetben felerősödött a tanodák szerepe, hiszen ebben a célcsoportban rendkívül fontos a napi szintű kommunikáció, a különböző élethelyzeti problémák megoldása, amely minden családnál érezhető volt – mondta az elmúlt időszak tapasztalatairól dr. Molnár Beáta, a szolnoki Széchenyi tanodát működtető Contact Mentálhigiénés Konzultációs Szolgálat elnöke.

A tanodák 2020 utolsó negyedévében eszközöket szereztek be, és helyeztek ki családokhoz annak érdekében, hogy a távoktatást laptopokkal, illetve táblagépekkel is segíteni tudják.

Mindenkit felvettek középiskolába

– Mindenkit megviselt az online oktatás, volt, akit nagyon rosszul érintett. Ezért igyekeztünk hozzájárulni, hogy minél gördülékenyebben vegyék az akadályokat az érintettek.

Segítségnyújtásunk szerteágazó, volt akit papíralapú feladatokkal segítettük, de olyan is, akikkel elektronikus csatornákon tartottuk a kapcsolatot, és telefonon is segítséget nyújtottunk az oktatás terén.

Emellett támogattuk a családok mindennapi életét is. Mindebben az iskolák is együttműködőek voltak, hiszen érdekükben állt a minél gyorsabb, hatékonyabb ismeretátadás. A járványhelyzetben is tudtuk kiscsoportos foglalkozásokkal támogatni a fiataljainkat, ebből adódóan minden Széchenyi-tanodás gyermekünket felvették középiskolába – számolt be a pozitív eredményekről az elnök.

Szolnokon több szervezet is támogatja a tanulókat

A megyeszékhelyen jelenleg négy tanoda működik.

A Széchenyin kívül a szandaszőlősi a Miért Ne Közhasznú Humán Szolgáltató Alapítvány fenntartásában, illetve az Újvárosi Tanoda, amelyet a Foglalkoztatási Célú Non-profit Szervezet működtet. Ezek az intézmények halmozottan hátrányos helyzetű, többnyire általános iskolás korú gyermekeknek nyújtanak délutáni foglalkozásokat.

Muraközy Éva magyar szakos pedagógus a Széchenyi Tanodában naponta segít az oda járó gyerekeknek a tananyag elsajátításában. Képünk tegnap délután örökítette meg a tanárnőt a diákokkal
Fotó: Mészáros János

Néhány évvel ezelőtt, 2018-ban pedig megkezdte működését a Lépcsőfok Tanoda, amely a Szolnoki Szolgáltatási Szakképzési Centrum arra rászoruló középiskolásait segíti.

Élelmiszercsomagokat is osztottak a Jászságban

A jászberényi „Helyet” Alapítvány fenntartásában működő Kis-Csillag Tanoda három pedagógusa jelenleg negyvenkét tanulóval dolgozik, elsőtől nyolcadik osztályig. Igyekeztek alkalmazkodni a járványhelyzethez, bár nem volt egyszerű átállniuk a digitális oktatásra. A családokkal online tartották a kapcsolatot, ehhez azonban nem minden feltétel volt adott. A hátrányos helyzetű fiatalok és családok számára komoly nehézséget jelentett, hogy sokan nem rendelkeztek a tantermen kívüli oktatáshoz szükséges digitális eszközökkel.

Felvételünkön Balogh-Vass Csilla mentor (jobbra) épp természetismeretet tanul Ocskay Viktóriával a szolnoki Széchenyi Tanodában
Fotó: Mészáros János

– Tavaly a digitális felkészítés során kétmillió forintot nyertünk a Belügyminisztérium pályázatán táblagépek, laptopok beszerzésére. Ezeket az eszközöket kiadtuk a családok részére. Volt olyan család, ahol hét gyermeknek kellett megoldani a digitális oktatását – mondta el érdeklődésünkre Gáspár Csaba, a tanoda szakmai vezetője.

Ezenfelül az alapítvány a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel és helyi áruházláncokkal együttműködve a járványhelyzetben is rendszeresen segítette élelmiszercsomaggal a programjaikban részt vevő, rászoruló családokat. A tanoda szakmai vezetője kiemelte, a tantermen kívüli online oktatás után a tanulás segítése került előtérbe.

Több esetben tapasztalták, hogy lazább volt a kontroll, ami a diákok tanulmányi eredményében is megmutatkozott.

Volt, aki félévkor megbukott, míg korábban ez nem volt jellemző. Természetesen jeles bizonyítvánnyal is büszkélkedhettek. Már készülnek a nyári tematikus táborokra, melyek programjaiba idén több kirándulást terveznek. A bezártság után szeretnék kinyitni a világot a gyerekek számára.

A tanárok személyes jelenléte már nagyon hiányzott az eredményes tanuláshoz

Az ország legszegényebb településén már a kétezres évek elején felismerték a tanórán kívüli oktatás-nevelés, valamint a hasznos időtöltés fontosságát, azóta működik tanoda Tiszabőn. Fenntartását 2016-ban vette át a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Délutánonként nyolc-tíz pedagógus, illetve gyógy- és fejlesztőpedagógus segít a felzárkózásban a gyerekeknek.

– Harminc diák jár hozzánk rendszeresen, jelenleg öt-hat fős kiscsoportokban, forgórendszerben tanulnak. Az általános iskola negyedik osztályától a középiskolásokig hétköznap délután fél kettőtől délután fél hatig fogadjuk a tanulókat, a középiskolásoknak szombat délelőtt is tartunk foglalkozásokat – tájékoztatta lapunkat Kubicsek Judit, a Ma­gyar Máltai Szeretetszolgálat Tiszabői Általános Iskola igazgatója.

A tiszabői gyerekek a digitális oktatás alatt feladatlapok segítségével tanultak, a tanodában most már azonnali segítséget is kapnak a megoldásokhoz.

– Úgy látjuk, hogy a digitális oktatás után még inkább szükség van erre a fajta segítségre, hiszen a tanári jelenlét már nagyon hiányzott az eredményesebb tanuláshoz – mondta a tapasztalatokról az iskolaigazgató.

 

Ezek is érdekelhetik