2022.05.07. 11:25
A kultúra otthonaként kelt új életre a régi kunszentmártoni zsinagóga
Közel nyolcvan éve már, hogy nem hangzott el ima a kunszentmártoni zsinagóga falai között. A minap tartott könyvbemutatóval egybekötött megemlékezésen Róna Tamás főrabbi szólt a Teremtőhöz. A rendezvényen az épület tervezőjéről és az egyediséget kölcsönző elemekről is beszámolt Sipos Anna művészettörténész.
Sipos Anna művészettörténész kutatási eredményeiről is beszámolt a könyvbemutatón Fotó: P. Pusztai Nóra
A „Köttön Vezér” Honismereti, Hagyományőrző és Városvédő Egyesület könyvbemutatóval egybekötött megemlékezésre invitálta az érdeklődőket. A szervezet vezetője, dr. Barna Gábor Sipos Annával, A kunszentmártoni zsinagóga és tervezője, Dobovszky József István című kötet szerzőjével beszélgetett.
A templomot ugyanis éppen száztíz éve építették.
– A művem szakdolgozatnak készült. Az építész személyét érdekesnek találtam, tudtam, hogy vele szeretnék foglalkozni, bár akkor még csak felületesen ismertem az életművét. Amikor a kiemelkedőbb alkotásait kerestem, rögtön rájöttem, hogy a kunszentmártoni zsinagóga különleges az életében, ami a kutatás során be is bizonyosodott. Nevéhez számos református templom tervezése köthető, de zsinagógáról csak erről az egyről tudni – magyarázta kutatásának alapjairól Sipos Anna művészettörténész.
A könyv templomokat ábrázoló képei elárulják, sok közös elem van a tervekben. A szerző úgy véli, a kunszentmártoni épület esetében a tervező a keresztény templom formából indult ki.
– A fő homlokzatra két tornyot is tervezett, külső járatlan szemlélőnek egy katolikus templomnak is tűnhet. A részletformák – a torony tetején a Dávid-csillag, illetve a belső kialakítás – bizonyítják, hogy zsinagógáról van szó – emelte ki a legfontosabb elemeket. Az építés körülményeiről kevés információ maradt fenn.
– A datáláshoz, így a tervezés és elkészülés időpontjaihoz egy korabeli építési lap adott támpontot. Ebben maradt meg a kivitelezés hirdetménye, innen sejthető, hogy 1911 elején kezdődött a munka és 1912-ben készülhetett el. A város egy távolabbi telket ajánlott fel támogatásként, végül annak pénzbeli értékével segítették az építkezést – mesélte kutatásai alapján.
Az említett években Lechner Ödön nyomán a magyaros szecesszió virágzik, ám már megjelenik a modernizmus is. Nem burjánzik a növényi ornamens, mindössze néhány helyen, például a karzatot tartó oszlopfőn jelenik meg a szegfű és a szív motívum. A homlokzaton is letisztultak a díszek.
– Egyedülállóak a kerámiamozaikok. Ezt inkább helyi jellegzetességnek tulajdonítom, hiszen a városban több ház falán felfedezhetőek a mázas kerámiák, Dobovszky viszont más épületén nem alkalmazta. Ezek feltehetően Bozsik Kálmán műhelyében készülhettek – mondta.
A művészettörténész hangsúlyozta, az épület értékét egyedisége adja.
A közösség történetét is felidézték
Az eseményen a holokauszt emléknapja alkalmából Róna Tamás főrabbival emlékeztek meg a kunszentmártoni áldozatokról. Dr. Barna Gábor felelevenítette a zsidó közösség történetét.
A népcsoport első nyomai a tizennyolcadik századig nyúlnak vissza. A Jászkunság tilalmazta a letelepedésüket, vándorkereskedők voltak. A tizenkilencedik század első harmadában viszont már huszonhárom család élt Kunszentmártonban – tekintett vissza dr. Barna Gábor.
– A zsinagógában volt a gettó 1944-ben, innen Kecskemétre, majd Auschwitzba kerültek a zsidók, alig néhányan térhettek vissza. Az ötvenes években volt még egy időszak, amikor megnőtt a városban a számuk, Budapestről tizennégy családot telepítettek ide – részletezte, majd hozzátette: ez idő tájt a zsinagógában a hitélet megszűnt, az épület üresen állt, majd a kommunista párt kiutalta ÁFÉSZ-raktárnak.
A rendszerváltásig bútorboltként funkcionált, ekkor vásárolta meg a község.
– Ekkoriban kezdett idejárni az ELTE kórusa, meglátták a fantáziát az épületben. Az imádság helyére a kultúra költözött – számolt be dr. Barna Gábor.