2023.04.12. 11:25
Emberi maradványokat találtak egy lezuhant repülőgép összepréselődött roncsai között
Egyedülálló, második világháborús roncsleletre talált rá nemrégen Varga László, a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoportjának egyik tagja. Mint arról hírportálunknak Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár történésze, a Magyar Roncskutató Egyesület munkatársa beszámolt, első alkalommal bukkantak magyar felségjelzésű Focke-Wulf gyártmányú FW-190-es csatarepülőgép roncsaira hazánkban. A feltárt repülőgép darabjai között feltehetőleg Sztrókay Géza szakaszvezető maradványait is megtalálták.
Összesen 3 jelentősebb lelet került elő az FW 190-es csatarepülőgépből
Forrás: Magyar Honvédség
A Laczkó Dezső Múzeum önkéntes fémkereső csoport megfelelő engedélyek birtokában olyan régészeti tárgyak után kutat, amit átadhat a múzeumnak. Miután az Ajka melletti szántóföldre beszerezték a szükséges engedélyeket, először néhány alumínium darabot találtak – adta hírül a Magyar Honvédség.
– A múzeum munkatársai rögtön Pálffy Sándorhoz, a Magyar Roncskutató Egyesület alelnökéhez irányítottak, aki azt mondta: könnyen lehet, hogy a darabok repülőgépből származnak. Aztán az első szelepfedél darabnál már a konkrét típust is be lehetett azonosítani. Mivel a fémkeresés hadikutatásra bennünket nem jogosít, ezért átadtuk a feltárást az egyesületnek. Egyébként munkám során először bukkantam ilyen nagy jelentőségű leletre – mondta Varga László.
Az összegyűlt leletek alapján az HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum szakmailag indokoltnak tartotta a feltárást, melyhez a szükséges engedélyeket Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár történésze a Magyar Roncskutató Egyesület nevében szerezte be. A munkálatokat tavaly december elején kezdték el több szervezet támogatásával és együttműködésével. A feltárás régészeti módszerekkel zajlott, annak érdekében, hogy minden információt dokumentálni lehessen. A gép által ütött krátert a háború után betemették, hogy ne zavarja a terület művelését, és amit haszontalannak ítéltek a helyi lakosok, azokat bedobálták a gödörbe. A feltárás során minden roncs az eredeti helyén maradt, ügyelve arra, hogy rekonstruálni lehessen a gép becsapódásának körülményeit és betemetés idejének megfelelő állapotot. Ezzel láthatóvá vált a több évtizeddel ezelőtti események utolsó mozzanata, ami a gazdag leletállománynak köszönhetően igen látványos és a különböző alkatrészek, például kormánylapok, a szárny darabja, vagy a motortartóbak jól felismerhetőek.
FW 190-es csatarepülőgépből Magyarországon eddig összesen három jelentősebb lelet került elő, mindegyik német felségjelzéssel. Mivel ez a repülőgép magyar, így a lelet rendkívül értékes. Ha pedig hozzátesszük, hogy a repülőgép szinte minden részéből, a légcsavar-agytól elkezdve a motoron keresztül a sárkány különböző szerkezeti eleméig kerültek elő darabok, akkor elmondhatjuk, hogy ez a roncs nagyon komoly leletnek számít
– ismertette a lelet fontosságát Magó Károly zászlós.
A történész elmondta azt is, hogy a feltárás során emberi maradványok is előkerültek. Mivel ezeket a maradványokat a roncs összepréselődött darabjai között találták, csakis a pilótáé lehettek, akinek személyét azonban teljes bizonyossággal még nem lehet megállapítani.
– A személyi azonosítást csak közvetett bizonyítékok alapján tudjuk megtenni, mert közvetlen bizonyítékok nem kerültek elő. Mivel a repülőgép szárnyán megtaláltuk a magyar felségjelzést, így biztos, hogy egy olyan magyar pilótát kell keresnünk, aki itt zuhant le valahol a környéken. Tanulmányokból tudjuk, hogy Herenden és környékén két ilyen gép zuhant le. Abban az esetben, hogy ha sikerül minden adatot kikutatni, akkor lehet azonosítani a pilótát. Ez a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum felügyeletével zajlik majd, és hosszú folyamat lesz. A jelenlegi kutatások alapján mindenesetre nagy valószínűséggel úgy tűnik, hogy ez a gép Sztrókay Géza szakaszvezetőé volt – magyarázta Magó Károly.