Közélet

2008.02.27. 12:28

Száguldás két keréken

- Első és legfontosabb, hogy mielőtt felülünk a motorra egy szakemberrel nézessük meg - kezdte a szolnoki Kovács István, aki nemcsak motorozik, de autó-, és motorszerelő is

Hutter Zsófi

- A műszaki ellenőrzés elhagyása balesetveszélyes lehet. Gumik, fékek, olaj, fények, láncok. Mind-mind olyan részei a motornak, melyekre rá fér az ellenőrzés. Emellett arról sem szabad elfeledkezni, attól függetlenül, hogy süt a nap és jó idő van, az aszfalt még ugyanolyan hideg. Ráadásul poros is, ami szintén azt eredményezi, hogy nincs tapadása a guminak. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy aki ősztől tavaszig nem motorozott, annak a reflexei is tompulnak, és kell egy kis idő, míg felveszi a ritmust, hozzászokik a forgalomhoz. Persze személyfüggő, hogy ez kinek mennyi időbe kerül.

Balesetek 2007-ben

2007. év szeptemberéig motorkerékpárral közlekedve baleset okozójaként egy fő veszítette életét, kettő súlyosan sérült, míg vétlenként egy fő halt meg. Többek között szerepet játszott ezekben a balesetekben a sebességhatárok be nem tartása, ezért a Szolnoki Rendőrkapitányság az illetékességi területén ősztől korszerűbb sebességellenőrző berendezést helyezett üzembe. Ez a műszer alkalmas álló és menet közben való mérésre, egyaránt használható nappali és éjszakai viszonyok között is. A készülék videofelvételt készít a szabálysértésről, amelyen felismerhető a jármű vezetője is.

Mint azt Kovács István elmondta, motorozás közben nagyon fontos, hogy ne csak magukra figyeljenek a motorosok, hanem az őket körülvevő forgalomra. Széles látókörrel kell rendelkezni, és figyelni az autósok reakcióját. Semmiképpen sem elhanyagolható az óvatosság, és a körültekintés.
- Tavasszal, a jó idő beköszöntével egyre inkább tapasztalható, hogy megjelennek az utakon a kis-, és nagymotorok, ezekben az időszakokban megnövekszik a motoros balesetek száma is. Megyénkben átlagosan évente körülbelül 30 motoros baleset töréténik - tudtuk meg Szabó Zita r. főhadnagytól, a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletesétől. - Gyakran tapasztalható, hogy túllépik a megengedett sebességet, zavarják a forgalom többi résztvevőjét, valamint szabálytalanul közlekednek. Legtöbb esetben a fiatalok kaszkadőri tudásukat is a városi forgalomban fitogtatják, egykerekeznek, melynek oka a figyelemfelkeltés. Minden évben felhívjuk a lakosság, illetve a motorral közlekedők figyelmét, hogy vannak olyan helyek a megyében, ahol mások veszélyeztetése nélkül is gyakorolhatnak.
- Az a véleményem, hogy sokkal veszélyesebbnek állítják be a motorosokat, mint amilyenek - mondta el Pásztor Tamás, egy szolnoki motoros. - Ma is levezettem kétszáz kilométert, rengeteg motorossal találkoztam, de egyet sem véltem eszetlenül száguldozónak. Szerencsére manapság a közlekedésben is sokkal jobban elfogadtak minket, az autósok is lehúzódnak, ha látják, hogy jövünk. Régen ez még nem így volt. Tapasztalataim szerint egyre több fiatal engedheti meg magának a nagyobb motorokat. Ami nem is baj, hiszen számos veszélyhezet kerülhető el a nagyobb nyomaték vagy a jobb fékek miatt. Szerintem a kismotorosok sokkal inkább veszélyben vannak, de ettől függetlenül a nagymotorokat is ésszel kell használni. Igazából a ma kapható kisebb, kezdőknek ajánlott motorok közül is a legtöbb tudja lazán a 200-210 km/h-ás tempót, ugyanakkora az esély a balesetre egy ilyen motorral is, szóval igazából itt minden a fejben dől el. Az elmúlt években egyre népszerűbb lett a pályán való motorozás is, bár ennek elég magasak a költségei, és sokakat ez visszatart.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!