Közélet

2008.09.05. 14:04

Tizenhat milliót fogott a Kánikula-kommandó Szolnok megyében

Véget ért a fogyasztóvédők nyári, Kánikula kommandó nevű átfogó ellenőrzése. A megyei hatóság tizenhat millió forintos bírságot rótt ki a szabálytalankodó kereskedőkre, forgalmazókra.

Rimóczi Ágnes

— Bosszant, amikor egy vendéglátóhelyen nincsenek normálisan feltüntetve az árak — meséli egy fiatal családanya. A szolnoki Káliné Krisztina elmondása szerint az idei családi nyaralásán többször szóváltásba került eladókkal. — Dühít, ha nincs kiírva, mennyibe kerül egy sült hús vagy egy pohár üdítő. Úgy tudom, az ártájékoztatás elmulasztása szabálytalan — tette hozzá a fiatalasszony.

Vége a több napon át hirdetett ''csak ma'' akciónak

Szeptember elsejétől változtak a fogyasztóvédelmi jogszabályok. Ennek értelmében számos területen szigorúbban ellenőriznek a szakemberek. Még nagyobb figyelmet fordítanak a fiatalok védelmére (alkohollal, cigarettával való kiszolgálás). Az ügyfélszolgálatoknál heti egy nap hosszított nyitva tartást kell bevezetni. Kiemelten figyelik a tisztességtelen kereskedelmet (pl. egy cég napokon keresztül hirdeti a „csak ma” akciót). Természetesen a szigorodnak a bírságok is. Korábban nem volt alsó és felső határ, mostantól lesz. Természetesen az arányosság elve szerint róják ki a büntetéseket, mely tizenötezer forinttól akár kettő milliárdig terjedhet.

— Így igaz. Az árakat megfelelően kell feltüntetni, a fogyasztók által is jól látható helyen. — Ha ezt elmulasztja a kereskedő, szabálytalanságot követ el. A nyári ellenőrzések során sok ilyen hiányossággal találkoztunk — mondta el érdeklődésünkre dr. Boieru Ildikó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság megyei kirendeltség-vezetője kiemelte, ezek mellett problémaként merült még fel a kategóriába sorolás, a vásárlók könyvének és panaszfórumoknak a nem megfelelősége.

— A vizsgálatok fő irányvonala a vendéglátóegységek, valamint a szálláshelyek voltak. A legtöbb ellenőrzést ilyen egységekben végeztünk. A megyében 361 vendéglátóhelyet vizsgáltunk, ebből 227 esetben tapasztaltunk hiányosságot. Bár a szám magasnak tűnik, az adat mégis kedvezőbb a tavalyihoz képest. Úgy látszik, a kereskedők egyre jogkövetőbbek. A hiányosságok sem túl komolyak. Előfordult, hogy nem volt teljes a panaszfórum, vagy nem tüntették fel, hogy az egység milyen kategóriába sorolható, de lejárt szavatosságú termék sehol sem volt. Ez pozitív. Volt néha, hogy bizonyos italokat szűken mértek, de a nyugtaadással már kevés helyen volt probléma — sorolta a vizsgálatok tapasztalatait a szakember. Dr. Boieru Ildikó hozzátette, minden esetben kötelezték a kereskedőt a hiányosság megszüntetésére, 188 esetben bírságot is kiszabtak.

Az ellenőrzések során kiemelt figyelmet fordítottak a szálláshelyekre is. — A megyében 32 ilyen kereskedelmi egységet vizsgáltunk. A kifogásolási arány itt magasabb, 71 százalék volt — emelte ki a vezető. Itt is kisebb hiányosságok voltak. Így például nem tüntették fel az osztályba sorolást, nem voltak egyértelműek a szobaárak, vagy a szolgáltatások megnevezése. — Indokolt esetben büntetést róttunk ki, és köteleztük az illetékeseket a hiányosságok pótlására. Visszajelzések alapján tapasztaljuk, hogy a kereskedők törekszenek a hibák rendbehozatalára — mondta a szakember.

A hatóság egyébként a taxiszolgáltatásokat is ellenőrizte, vizsgálták a strandcikkek forgalmazását, valamint a vásárokat, piacokat is figyelték. Az átfogó nyári akció során mintegy tizenhat millió forintos bírságot róttak ki a fogyasztóvédelmi hatóság munkatársai.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!