Szolnok

2020.01.31. 19:00

Vasúttörténeti előadás várta a könyvtárba látogatókat

„Megyénk vasúttörténete dióhéjban” címmel tartott kedden előadást a szolnoki Verseghy Ferenc Könyvtárban Szikszai Mihály, főlevéltáros.

Szoljon.hu

Fotó: Mészáros János

Az interaktív időutazás egészen a 19. század elejéig repített vissza minket, amikor is Angliából elindult világhódító útjára egy új közlekedési forma: a vasút. Ennek a forradalomnak az egyik első úttörője George Stephenson volt, akinek a neve a gőzmozdony feltalálásához kötődik. Az első vasútvonal is természetesen a szigetországban épült meg, mely Stockton-t és Darlington-t kötötte össze.

Néhány évvel később, egészen pontosan 1836-ban már kishazánkban is felvetődött a vasúti pályák építésének ötlete. Ennek első lépése volt az első vasúttörvény, mely a pozsonyi országgyűlésen született meg. Az első vasútvonal Pest és Vác között húzódott, amit 1846. július 15-én adtak át, a megnyitóünnepség azonban tűzvész miatt elmaradt.

Fotó: Mészáros János

Itt kapcsolódik be a történetbe Szolnok, hiszen a következő vonal már a főváros és megyeszékhelyünk között biztosított közlekedési lehetőséget. A vonalat 1845-ben kezdték el építeni, két évvel később pedig már át is adták, ezúttal már nagy ünneplés közepette, amivel az elmaradt ünnepséget próbálták feledtetni. Az első járat 1847. szeptember 1-jén indult el, reggel kilenc órakor, „fedélzetén” 700 emberrel, köztük Kossuth Lajossal, István főherceggel vagy Széchenyi Istvánnal. Az építések nem álltak meg, hiszen az 1850-es években tovább folytatták a vonal kiépítését, egészen Debrecenig.

Ami Szolnok vasútállomásait illeti, először a jelenlegi Indóház épületét használták erre a célra, melyet Zitterbach Mátyás, építész tervezett. Érdekesség, hogy Ferenc József 1876-ban és 1890-ben járt ezen a pályaudvaron, míg Erzsébet királyné szalonkocsija 1887-ben állt néhány percet itt.

Néhány évvel később egy új, modernebb épület építését célozta meg a város, melynek tervezésére Pfaff Ferenc kapott megbízást, 1906-ban. Erről a pályaudvarról tudni kell, hogy a második világháborúban súlyos bombázás érte, a felvételi épület mellett egészen pontosan öt bomba csapódott be. Az anyagi kár meglehetősen magas volt, 772 teher és 51 személyvagon veszett oda – ismertette a részleteket Szikszai Mihály.

Fél évszázaddal később, 1956. január 11-én ismét új – a jelenleg ismert – vasútállomás építésébe kezdtek Szolnokon, melyet Bebrits Lajos, közlekedés- és postaügyi miniszter ünnepélyes kapavágással nyitott meg. Az országban dúló forradalom miatt azonban az építkezések leálltak, végül csak 1975-ben adták át, ami akkoriban kimagaslott fejlettség tekintetében Közép-Európa városainak pályaudvarai közül.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában