ENSZ Modellezés

2020.02.10. 07:00

A venezuelai válságra is keresték a megoldást a szolnoki Vargások

Az ENSZ működésébe és a világ konfliktusainak folyamataiba tekinthettek be a napokban a Varga Katalin Gimnázium diákjai.

Hartai Gergely

A Varga Katalin Gimnáziumot hat diák képviselte a szlovákiai programon, melyen az ENSZ közgyűlést modellezték

Forrás: Beküldött fotó

A fiatalok különböző országokat képviselve, bizottságokba rendeződve vitatták meg a nemzetközi szervezet tagállamainak problémáit, mint például a venezuelai válság helyzetét, az óceánok és a tengerek védelmét.

– A szlovákiai Túrócszentmártonban rendezett program az ENSZ közgyűlésének modellezéséről szólt. A Varga Katalin Gimnáziumot most először hívták meg erre az eseményre – indította gondolatait Koller Beáta, az intézmény történelem–angol szakos tanára. Hozzátéve, hogy a program lényege nem más volt, minthogy az Egyesült Nemzetek Szervezetét megismertessék a diáksággal, és azzal, milyen globális kihívásokkal foglalkozik a szervezet. Arról is tájékozódhattak a fiatalok, hogy miként lehet a különféle régiók és országok között háborúmentesen, tárgyalások útján megoldani a konfliktusokat.

– A gimnáziumot hat, 10. és 11. évfolyamból érkező diákkal képviseltük, akik tapasztaltak már az efféle programokban. Hiszen részt vettek már az Európai Parlament modellezése kapcsán nemzeti és nemzetközi gyűlésen egyaránt – taglalta a pedagógus.

Koller Beáta hozzáfűzte, a mostani ENSZ modellezésen olyan világszerte ismert problémákkal foglalkoztak a tanulók, mint a venezuelai válság, vagy éppen az óceánok szennyezettsége. Voltak azonban olyan témák is, amelyek bár nem feltétlenül napjainkat jellemzik, hatásuk mégis máig érezhető. Ilyen például a boszniai háború. A konfliktussal az eseményen külön bizottság foglalkozott.

Emellett izgalmas kihívással néztek szembe a résztvevők a „futurisztikus bizottságban” is. Itt nem egy valós, hanem egy kreált problémával kellett foglalkozniuk. Ennek témáját az adta, hogy Törökországban a jövőben egy nacionalista csoport jön létre, amely átveszi a hatalmat az ország felett.

A fiatalok különböző országokat képviselve, bizottságokba rendeződve vitatták meg az ENSZ tagállamainak problémáit
Fotó: Facebook/MarMun2020

– A diákok nagyon jól érezték magukat, rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk tőlük. A program ráadásul angol nyelven folyt, így a nyelvtudásuk is sokat fejlődött – tudtuk meg.

A január 24–25-én lezajlott ENSZ „modellezésből” másfél napon át a bizottsági ülések zajlottak, ahol határozati javaslatokat alkottak a tanulók. Míg a közgyűlés programja fél napot vett igénybe. Javaslataikat ilyenkor szavazták meg vagy vetették el. Az ENSZ közgyűlésének modellezéséhez még novemberben kapták meg a témákat a Vargás diákok. Ekkor választhatták ki, hogy melyik bizottságban szeretnének szerepelni.

– Profi szervezésű programon vagyunk túl! A szervezők egy honlapot is készítettek, ahová a bizottsági témákhoz nagy mennyiségű forrásanyagot tettek fel. Ezzel is megkönnyítve a diákok felkészülését – hívta fel a figyelmet Koller Beáta.

A Varga Katalin Gimnáziumot hat diák képviselte a szlovákiai programon, melyen az ENSZ közgyűlést modellezték
Fotó: Beküldött fotó

Az iskolát Túrócszentmártonban Dömök Eszter Brenda, Gulyás Eszter Csenge, Kenyeres Emma, Da Cunha Carvalho Szabina Tamara, Hovodzák Orsolya és Korpás László képviselték. Őket Koller Beáta és Kéri Judit pedagógusok kísérték el.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában