1830

2023.10.14. 11:25

Bevált az új orvosi ügyeleti rendszer? Ezek a mentőszolgálat tapasztalatai a Jászkunságban

Szeptember elsején Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is elindult az új, egységes ügyeleti rendszer, ami az Országos Mentőszolgálat tapasztalatai szerint eddig hatékonyan, panaszmentesen működik. Amennyiben mégis probléma adódna, az ügyeleti hívás rögzített hangfelvétele jogszerűen kikérhető.

Molnár-Révész Erika

Forrás: Illusztráció

Fotó: Shutterstock.com

Az ország hat vármegyéje után szeptember elsejétől a Jászkunságban is bevezették az új orvosi ügyeleti rendszert. Kilenc településen: Szolnokon, Jászberényben, Mezőtúron, Karcagon, Törökszentmiklóson, Kunszentmártonban, Tiszafüreden, Kunhegyesen és Jászapátin háziorvosi ügyelet működik, amennyiben pedig éjjel van probléma, négy helyszínen – Szolnokon, Jászberényben, Karcagon és Tiszafüreden – éjszakai ügyelet is van.

Jász-Nagykun-Szolnok vármegye egységes alapellátási ügyeleti rendszerében eddig 2878 ellátást végeztünk, 2139 beteget valamelyik ügyeleti telephelyen láttak el, 359 esetben ment ki az ügyelet a beteghez, 383 esetben telefonos tanácsadás történt, 82 beteget kellett mentővel kórházba szállítani

– tájékoztatott az eddigi számokról Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.

Ügyeleti időben, súlyos panasz esetén először a 1830-as telefonszámot érdemes tárcsázni. A telefonszám a teljes ügyeleti időszakban, hétköznap 16 és 8 óra között, szombat-vasárnap, ünnepnapon egész nap hívható.

– Az ügyeleti ellátással kapcsolatos hívások elsődlegesen a 1830-as számon, illetve egyes esetekben a 112-es segélyhívó számon érkeznek be. Ezeket az ügyeleti feladatok ellátására delegált mentésirányító munkatársunk veszi fel, aki kikérdezési protokoll alapján dönti el, hogy mi a legmegfelelőbb ellátás a beteg számára. Ez lehet telefonos szakorvosi konzultáció, ügyeleti telephelyi ellátás, ügyeleti helyszíni ellátás, vagy indokolt esetben mentőegység riasztása – sorolta a szóvivő.

GYÕRFI Pál ,győrfi pál,győrfi
Győrfi Pál elmondta, tudomásuk szerint eddig vármegyénkben is minden szempontból jól vizsgázott az új ügyeleti rendszer
Fotó: Szigetváry Zsolt / Forrás: MTI

Mint azt kérdésünkre válaszolva elmondta, amennyiben a koordinátor úgy dönt, hogy az ügyeletes orvoshoz irányítja a panaszost, annak is megvannak a szabályai. Például, az ügyeletes orvosnak be kell mutatkoznia, és nem csak a diszpécser, ő is eldöntheti, hová irányítja tovább a beteget.

– Az ügyeletes orvos bemutatkozik, és szükség esetén tanácsadást végez a kompetenciájának megfelelően. Emellett rögzíti a tanácsadás tényét és eredményét az EESZT, vagyis a Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér rendszerében, visszakereshető módon. Ha a telefonos tanácsadás nem elegendő, akkor ügyeleti egység, vagy mentőegység indítása mellett dönt, vagy a beteget ügyeleti telephelyre, sürgősségi osztályra irányíthatja. Az orvosi konzultáció hanganyagát rögzítik, jogszerűen hozzáférhető – válaszolta ezzel kapcsolatos kérdésünkre Győrfi Pál.

Eddig kizárólag pozitív visszajelzést kapott az Országos Mentőszolgálat

Mint azt Győrfi Páltól, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjétől megtudtuk, tudomásuk szerint eddig vármegyénkben is minden szempontból jól vizsgázott az új ügyeleti rendszer.

– Jász-Nagykun-Szolnok vármegyéből az egységes alapellátási ügyeleti rendszer vonatkozásában eddig kizárólag pozitív visszajelzéseket kaptunk, sem a betegektől, sem az önkormányzatoktól, sem a felügyeleti szervek részéről nem érkezett hozzánk panasz, kritika. Tudomásunk szerint betegeink a számukra legmegfelelőbb ellátásban részesülnek és a hatékonyabb ellátás-szervezés következményeként a sürgősségi betegellátó rendszer egészére vonatkozóan is racionálisabb működés figyelhető meg – mondta a tapasztalatokról a szóvivő.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában