Nagykörű

2017.09.28. 14:00

Maguknak készítettek tankönyvet Nagykörűben a pedagógusok

Saját készítésű könyvből is tanulhatnak a gyerekek a nagykörűi iskolában. Az oktatási anyagon három pedagógus két évig dolgozott, egy éve használják a gyerekek és persze maguk a pedagógusok is.

A tudástárat tanórákon forgathatják hasznosan a gyerekek és pedagógusaik

Fotó: Kovács Mihály

Sok helyen okoz fejtörést a pedagógusoknak, hogyan ismertessék meg a gyerekekkel településük történelmét, hagyományait, kulturális emlékeit, művészeik alkotásait. Erre a kérdésre adott újszerű választ Nagykörű iskolája. Nagyné Baráth Ágnes, a Petrovay György Katolikus Iskola igazgatója a könyv születéséről beszélt.

– Volt egy elképzelésem ­arról, hogy szükség lenne a gyermekek által is könnyen befogadható, képi anyagokkal gazdagon illusztrált átiratára Sziráki Sándor munkásságának, aki több könyvet is írt már Nagykörű történetéről – mondta Nagyné Baráth Ágnes, a nagykörűi Petrovay György katolikus iskola igazgatója.

– Másrészről pedig volt szándék arra, hogy minden diákunk ismerje meg Berze-Nagy Ilona Lábuk nyomát elmosta a víz című könyvét, melyben az író nagykörűi legendákat dolgoz fel. És ha már készítünk egy kiadványt, amelyben benne van településünk történelme és irodalma, akkor már legyen benne az állat- és növényvilága is – tette hozzá.

Az ötlet megvalósításához egy pályázat szabad kezet adott. Három elkötelezett pedagógus kétévnyi áldozatos munkájának eredményeként a tavalyi tanévben kezdték használni a gyerekek a könyvet.

Lőrinczné Szilágyi Erzsébet Judit írta a település természeti környezetét és régészeti emlékeit, Veresné­ ­Németh Judit az irodalmi emlékeit, Nagyné Baráth Ágnes pedig Nagykörű hely- és az iskola történetét taglaló részeket.

– Az volt a célunk, hogy a gyerekek a tanórán is használhassák a könyvet. Hivatalosan végül is nem tankönyv lett a több mint 200 oldalas kiadvány, hanem „tudástár”. Ennek jogi, engedélyeztetési okai voltak.

A tudástárat tanórákon forgathatják hasznosan a gyerekek és pedagógusaik
Fotós: Kovács Mihály

Főleg ötödik osztályban hon- és népismeretórán forgatják a diákok, de a könyvek a tanáriban bármely pedagógusunk számára elérhetőek, így bárki bármely tanórára beviheti azokat, ha úgy érzi, az aktuális tananyaghoz hozzá lehet kapcsolni valami helyi vonatkozású ismeretet is.

És ezt nagyon sűrűn meg is teszik a kollégák. Én például gyakran beviszem történelemórára, amikor tanítok egy adott korszakot, megnézzük a gyerekekkel, hogy abban az időben Nagykörűn mi történt – folytatta az igazgató.

A kiadvány borítójának megtervezésére a gyerekeket kérték fel, az elkészült alkotásokból végül egy alsós kislány, Balázs Fanni rajzára esett a választás, melyen Nagykörű nevezetességei szerepelnek: a templom, az Illés-kő, a valaha volt monostor, a Tisza és persze cseresznyefák.

– A gyerekek elveszettek, ha nincs igazi gyökerük, ahonnan táplálkozhatnak. Az volt a célunk, hogy legyen egy olyan ismeretrendszerük, kötődésük a helyhez, ahol felnőttek, amiből aztán később táplálkozhatnak – mondta az igazgató.

Kovács Mihály

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!