2018.02.26. 19:50
Sissi királynét sokan várták a szolnoki állomáson, mégsem láthatta senki
Sissi különleges vonatát lényegében senki sem csodálhatta meg annak idején, amikor az a szolnoki állomáson is felbukkant egy alkalommal. A királyné ugyanis többnyire inkognitóban utazott.
Erzsébet királyné szobra a portugáliai Funchal-ban 2017. június 17-én.
Forrás: Shutterstock
„…Királyné ő felsége mult hétfőn [1887. május 16.] reggel 8 órakor Herkules fürdőről jövet átutazott a szolnoki állomáson. A külön udvari vonat 15 percig állott Szolnokon.
A vasút igazgatóság részéről intézkedések tétettek, hogy ő felsége reggeli nyugalma ne háboríttassék, s így az állomás a közösség elől elzáratott. Sokan azok közül kik a felséges asszonyt látni óhajtották, csalódva állottak meg az állomásépület zárt ajtói előtt.
Kíváncsiságuk azonban egyébként sem nyert volna kielégítést, mert ő felsége kocsijának ablakai le voltak függönyözve s a kíséret sem szállott ki, hanem a vonaton költötte el a reggelit…”
Ez a rövid híradás a Szolnoki Híradó nevű újság 1887. május 22-i számában jelent meg. Egy szemfüles riporter ugyanis felfedezte, hogy Erzsébet királyné különvonata a szolnoki pályaudvaron haladt át, sőt, negyedórát itt várakozott.
A királyné többnyire inkognitóban utazgatott. Az utazások híre azonban kiszivárgott! A korabeli sajtó is írt róluk: hová utazik; hol száll meg.
Végül is a közhírré tett látogatások ismertetése okozta a halálát is, amikor a Genfi-tó partján egy anarchista megölte.
A gyilkos az újságból – no meg a szálloda igazgatójának fecsegéséből – tudta meg Sissi pontos útvonalát.
Erzsébet utazásaira külön udvartartást vitt magával: főudvarmestert, udvarhölgyet, fésülködőnőt, felolvasót (az ő dolga volt az órákig tartó fésülködés közben felolvasni). Az utazásokat pedig az útimarsall szervezte, aki a tervezett útvonalat előzőleg bejárta, a szállodákat megtekintette.
A királyné sűrűn látogatott Herkulesfürdőre, ami akkoriban a Monarchia elitjének kedvelt fürdőhelye lett.
Erzsébet egyre jobban megkedvelte a vonaton történő utazást. (A leggyakrabban használt pályaudvarokon külön királyi várót rendeztek be az uralkodócsalád számára például Bp.-Nyugati és Gödöllő állomásokon is!)
Pedig a vasúton való közlekedés veszélyei a királyi szerelvényt sem kerülték el!
Frisnyák Zsuzsa: Az udvari vonatok és a vasútüzem című tanulmányában írja: 1889-ben a frankfurti összekötő hídon az udvari vonat néhány vagonja kisiklott.
A leghátul haladó poggyászkocsi szaladt le a sínekről, majd ezt követte még két poggyászkocsi. A királyné hamar visszanyerte nyugalmát. Egy órai veszteglés (műszaki mentés) után tovább haladtak úti céljuk felé.
Az udvari vonat összeállításánál a vasút csupán három feltételt szabott meg. A mozdony után a szolgálati vagon következett; az első udvari kocsit egy kézifékes kocsi előzte meg; és az utolsó kocsinak is kézifékest alkalmaztak.
A háború után eltűnt az országból
Az 1896-os millenniumra végül a MÁV elkészített egy igazán különleges és látványos udvari vonatot.
Külön hálószobája, öltözőszobája, szalonja volt Ferenc Józsefnek és Erzsébetnek is. Az udvartartás számára természetesen külön kocsikat rendeztek be.
Volt étkezőkocsi, konyha, dohányzószalon. A vagonokban villamos áram szolgált világításra és gázfűtést használtak. Az étkezőkocsi mennyezetét pedig Lotz Károly festménye díszítette.
Ez a szerelvény azonban az első világháború után eltűnt az országból.