2018.03.05. 13:51
Itt egy csomó ok, miért ne használja indokolatlanul a ködlámpát
A közlekedéssel foglalkozó internetes fórumok gyakori témája a ködlámpa indokolatlan használata. A kérdés éles vitákat szül, sokan félreértelmezik a KRESZ ide vonatkozó szabályát, mások extra rendelkezéseket is kerítenek mellé. De most akkor mikor is használjuk a szóban forgó világítást?
Sokan indokolatlanul használják a ködlámpát. Képünk illusztráció.
Forrás: Shutterstock
– A hatályos KRESZ szerint ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Így felelt a kérdésre Bana Béla szakoktató, a Magyar Autóklub Szolnoki Kirendeltségének elnöke.
– Sajnos a közlekedési szabály igen szűkszavúan fogalmaz. Ezért olyan nagy a bizonytalanság a kérdésben. Ráadásul mindenki hozzáteszi a saját elképzelését. Ezért látni sokszor az utakon olyan járművezetőket, akik indokolatlanul használják a ködlámpát – magyarázta Bana Béla.
– Gondolhatnánk, hogy esetleg véletlenül maradt bekapcsolva, de az első és a hátsó ködlámpáknak külön-külön visszajelzője van a műszerfalon. Így egyértelműen látszódik használatuk. Mindebből arra következtetek, hogy a ködlámpák indokolatlan használatának nagy része valószínűleg a helytelen jogszabály értelmezésen alapszik – tette hozzá a szakember.
Szerinte a ködlámpák nagyon hasznosak, ha megfelelő körülmények között használják ezeket. Például nagy ködben vagy sűrű hóesésben. Más időjárási és látási viszonyok között viszont rendkívül károsak lehetnek.
A hátsó ködlámpák ugyanis általában négyszer akkora teljesítményű izzókkal működnek, mint a helyzetjelző lámpák. Emellett a lámpatestet is úgy alakították ki, hogy szélesebb területet világítsanak meg.
Éppen ezért, ha indokolatlanul használjuk őket, az rendkívül zavarja a mögöttünk közlekedőt. Hisz a ködfényszórók a nagyobb fényerejük miatt elvakítják a szemből érkező, de az előttünk haladó autóst is.
Az intenzív hátsó világítás pedig elvonja a mögöttünk közlekedő járművezető figyelmét és eltelíti a látóterét is, így balesetveszélyes is lehet. A szóban forgó fényszórók indokolatlan használata ráadásul önmagában szabálysértés, ezért a rendőrség büntetheti is.
– Szoktam mondani, hogy a ködlámpát nem minden ködben indokolt használni és nem csak ködben lehet bekapcsolni – árulta el az Autóklub szolnoki elnöke.
– Meteorológiailag ugyanis többféle ködöt különböztetünk meg, azok intenzitása azonban rendkívül széles skálán mozog. Amikor például az orrunkig sem látunk, nyilván szükség van az erősebb világításra.
– A kisebb sűrűségű ködben azonban, amikor több száz méterre is ellátunk, ráadásul lakott területen belül közlekedünk, indokolatlan a használatuk. Ilyenkor ugyanis csak maximum 50 km/h sebességgel haladhatunk, és ehhez a sebességhez teljesen felesleges a ködlámpa és egyben szabálytalan is.
– A kisebb sűrűségű ködben az egyszerű kivilágítás, a tompított fényszóró is elegendő, sőt az a megfelelő. Nem kell még ráerősíteni, ugyanis nem látunk vele jobban, csak elvakítjuk a többi közlekedőt – mondta Bana Béla. Viszont a sűrű ködön kívül a hátsó ködlámpát akkor is célszerű felkapcsolni, ha például szakad az eső és autópályán közlekedünk.
Különösen akkor, ha az engedélyezett sebességnél lassabban haladunk. Így ugyanis messzebbről is észrevesznek minket. Emellett nagyon sűrű, intenzív hóesés esetén szintén indokolt lehet a ködlámpa használata.
– Tapasztalataim alapján itt, az Alföldön, lakott területen belül, éves viszonylatban kevés alkalommal, öt-tíz esetben ad okot az időjárás a ködfényszórók indokolt használatára.
– Tovább szűkítheti az alkalmazás számát, hogy még ezekben az esetekben is figyelemmel kell lenni a közlekedés többi résztvevőire. Összességében tehát elmondhatjuk, hogy a szóban forgó fényszórónak csak a neve ködlámpa. Ez azonban nem fedi le a teljes alkalmazási területét, feladatát és felhasználhatóságát – foglalta össze Bana Béla.
Mindig van annyi fény, hogy lekövessük az előttünk haladó kocsit
A ködfényszórók használatával kapcsolatban a rendőrség két fontos dologra szeretné felhívni a közlekedők figyelmét. Az egyik, hogy arra is fordítsanak gondot, hogy a lámpatestek mindig tiszták legyenek és jól működjenek.
– Olyan időjárási viszonyok között, amikor sózzák az utakat, vagy a hó és a jég olvadása miatt saras az út felülete, könnyebben koszolódnak a lámpatestek – mondta honlapunknak Dávid Mónika őrnagy, a megyei baleset-megelőzési bizottság titkára.
– Sajnos, a járművezetők későn szokták észrevenni, hogy azért nem elég jó a lámpa fénye, mert koszos.
– Éppen ezért azt tanácsoljuk, hogy még indulás előtt mossák le a lámpatesteket. Ha pedig ezt elmulasztották és útközben tapasztalnak problémát, akkor álljanak meg egy benzinkúton és ott tisztítsák meg őket, hogy jól láthatóak legyenek. Természetesen ez vonatkozik a szélvédőkre, az elöl és hátul lévőre is, valamint az oldalsó visszapillantó tükrökre.
– A másik fontos dolog, amire szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy ha kialakul egy járműsor, tehát ha közvetlenül egymás mögött haladnak a gépkocsik, semmi esetre se használjuk a ködlámpát.
– Még akkor se, ha rosszak a látási körülmények, mert nagyon elvakítja az előttünk haladó járművezető szemét és zavaró is. Mivel az előttünk közlekedő gépkocsi biztosít annyi fényt, hogy le tudjuk követni, ez esetben teljesen felesleges a ködlámpa használata – hangsúlyozta Dávid Mónika.