2018.04.27. 13:50
Túlterheltek a szervizek, ezért várunk hetekig az autójavításra
„Várólisták” alakultak ki az autószervizekben. Akár hetekbe is beletelhet, mire a tulajdonosok visszakapják leadott autójukat, vagy egyáltalán leadhatják javításra. A megyei műhelyekből átlagosan három-négy dolgozó hiányzik. Az autószerelőszakma nem igazán vonzza a fiatalokat, akiket igen, vagy saját vállalkozásba kezdenek, vagy mérnöknek tanulnak tovább.
A megyei műhelyekből átlagosan három-négy dolgozó hiányzik.
Fotó: Mészáros János
– Három hete vittem be az autómat a szervizbe, sebességváltó gonddal. Azóta is bent van még, nagyon nehéz a családnak így, kocsi nélkül szervezni a hétköznapokat – bosszankodik a szolnoki Molnár Árpád. Nem ő az egyetlen.
– A kocsim egyik lengéscsillapítójának cseréjére jelentkeztem be a minap ahhoz az autószerelő barátomhoz, akivel évek óta szervizeltetem huszonéves járművemet – meséli kálváriáját Mészáros Béla.
– Korábban kivételezett velem, és rendre előrevett a javításra várók listáján. Ezúttal azonban kertelés nélkül elmondta, egy hétig, de akár kettőig is eltarthat a szerelés, mivel halomban állnak a felújítandó autók a telepén. A többi barátjáé is. Nem tehettem mást, kivártam az időmet: majd’ egy hónap múlva szólt, hogy kész a kocsi…Épp jókor, mert a feleségemé is elromlott, úgyhogy azt is le kellett adni, újabb egy hónapra… – panaszolja.
– A munkaerőhiány az oka, ahogy az országban mindenhol – indokolja a hosszú várakozási időt Törőcsik László, az egyik szolnoki műhely tulajdonosa.
– Naponta harminc autót hoznak be hozzánk, vagyis százharminc-százötven autót öt nap alatt. Eleve tizenöt műszaki, és tíz- tizenöt szerviz van mindennap beírva. Ekkora a túlterheltség – mondja a vállalkozó, aki hozzáteszi, jelenleg is négy autószerelői állást hirdetnek, jelentkező viszont nincs.
– Mi is szívesen bővítenénk a céget még tizenhat beállással, de nem tudjuk emberekkel feltölteni a műhelyt. Egyszerűen nincs utánpótlás. Már húsz- harminc éve is tehetséges, okos fiatalok kellettek ehhez a szakmához, ma pedig már, amikor az autóban számítógépes rendszer is működik, a feladat még összetettebb. Magasabb szintű tudásra van szükség, és egy életen át kell tanulni, hogyan működik egy autó.
– Ezek a fiatalok, akik ma tanulják ezt a szakmát, inkább továbbtanulnak mérnöknek. Elszívja őket az autógyártás, például a kecskeméti Mercedes-gyár – vélekedik a szakember, hozzáteszi, az autószerelői munka még összetettebb lesz, hiszen az elektromos autók és a hibridek térnyerésével még bonyolultabbá válik az autók javítása.
– Előjegyzés van nálunk is már egy jó ideje. Egy-másfél hétre tudunk vállalni munkát – ezt már az egyik kisújszállási autószalon tulajdonosa, Sándor Ferenc mondja.
– Ez jóval lerövidülhetne, mert a munkaterület megvan, viszont a szakember hiányzik. Három embert fel tudnánk venni, de a fő probléma az, hogy gyakorlott szakember nem létezik. Inkább tovább megy egyetemre, így fizikai munkát sem kell végeznie. Akik kikerültek a szakmából, azok vagy külföldre mentek, vagy magánvállalkozók lettek – teszi hozzá.
A szakember a probléma gyökerét az oktatásban látja. Szerinte sok az elmélet és kevés a gyakorlat. Ezért saját programot dolgozott ki és összefogott az általa képviselt autómárkával a helyzet megoldására.
– Minden iskola kap egy autót, melyet valójában nem lehet üzembe helyezni, de a gyakorlati célra alkalmas. A márka ad oktatási anyagot, képzési programot, a diákok számítógépes távoktatással tanulhatnak. A túrkevei Ványai Ambrus Szakközépiskola elsőként csatlakozott a programhoz, ami egyre népszerűbb. Gyárlátogatásokra, kiállításokra visszük majd a gyerekeket. Vannak kihelyezett tanfolyamok, például a műhelyünkben is volt oktatás – sorolta a lehetőségeket Sándor Ferenc.
Már tanulóból is kevés van a Jászkunságban
– Hozzánk most mintegy ötvenen jelentkeztek autószerelőnek – akik beírták ezt a szakot, de ténylegesen csak huszonheten jöttek – mondja Szabó Andrásné, a Szolnoki Szakképzési Centrum Baross Gábor Gépipari, Közlekedési Szakképző Iskolájának vezetője. – Mindenkit felvettünk, még a gyengébb képességűeket is. Ez azzal is járhat, hogy a feladatokat nem mindenki tudja majd teljesíteni, ezért még ennél a létszámnál is kevesebb végzősünk lehet majd – vélekedik az igazgató.
– Látjuk, hogy hiány van autószerelőből, hiszen folyamatosan keresnek bennünket a szervizek, hogy végzősöket fogadnának. Minden gyerekünk „kint van” tanulószerződéssel. Vannak olyan diákjaink, akik leérettségiznek, és felnőttoktatásban visszajönnek autószerelőnek.
– A másik megoldás még az lehetne, hogy azoknak a diákoknak, akik leérettségiztek, de valamiért kimaradtak a felsőoktatási felvételi körből, felajánlani ezt a lehetőséget. Ugyanis két év alatt, nappali rendszerben megtanulhatja az autószerelői szakmát, ami nagyon keresett most. Ha ez sikerülne, akár két év után már érezhetően javulhatna ez a helyzet –
tette hozzá Szabó Andrásné.