2018.06.01. 19:58
Semmi sem védi a szolnoki taxisokat a támadásoktól
Húsz késszúrást szenvedett az a taxis, akit egyik utasa támadott meg az elmúlt napokban Budapesten. A sofőr életét szerencsére sikerült megmenteni, a rendőrök pedig elfogták a feltételezett támadót. Hogy mennyire vannak kitéve a szolnoki taxisok hasonló eseteknek, és hogy hogyan tudnak ezek ellen védekezni, ennek jártunk utána.
Igaz Gábor azt mondja, a nagyon veszélyes környékre inkább ki sem megy.
Fotó: Csabai István
– Egyik kollégámat egy szerződéses katona támadta meg sok évvel ezelőtt. Egy riasztópisztolyt szegezett rá, és a bevételt követelte.
– De volt olyan is, akit elraboltak, elvették a pénzét, az autóját pedig beledobták a Tiszába – meséli Kohári István, az egyik szolnoki taxitársaság vezetője.
– Mindenkiben van egy kicsi félsz, de szerencsére ma már nem jellemző, hogy megtámadják a sofőröket itt, Szolnok környékén – vélekedik.
– Én be sem engedem az autómba azt az utast, ha úgy ítélem meg, hogy nagyon rossz állapotban van, például ittas – mondja egy másik társaságnál dolgozó sofőr, Kucsara Edmond.
Azt is elárulta, hogy a kilencvenes évek közepén, amikor még nem URH-val, hanem CB-rádión kommunikáltak, ha baj volt, külön jelszót használtak a szolnoki taxisok.
– „Hármas brake.” Utóbbi angolul féket jelent. Ezt bemondtuk, és megadtuk a helyszínt. Az összes taxis ott termett egy pillanat alatt.
– Ma már nincs meg az az összetartás sajnos, mint akkor volt. Így ez most már nem működik.
– Én pedig nagyon ki sem megyek olyan környékre, amiről tudom, hogy veszélyes – veszi át a szót Igaz Gábor.
– A testi épségem fontosabb – teszi hozzá.
– Taxisnak lenni annyit jelent, hogy az ember nem fél a saját árnyékától – hangsúlyozza Juhász József, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók megyei szervezetének ügyvezetője.
– Akinek olyan alantas szándékai vannak, hogy sok pénzt akar zsákmányolni egy sofőrtől, csalódni fog. A taxis csak éppen annyit tart magánál, hogy vissza tudjon adni az utasnak. Ha több összegyűlik, leadja.
A szakember azt is elmondja, a rutinos sofőrök már tudják, hogyan előzhetik meg a bajt.
– Már az sem véletlen, hogy nem engedi a háta mögé ülni az utasát, inkább maga mellé ülteti. Ezzel máris jobban szemmel tudja tartani. Nem kevés esetben a taxis fölhangosítja az üzemi rádiót is, így az utas látja, hogy kommunikál, folyamatosan kapcsolatban van a központtal.
– Aztán itt van a biztonsági öv kérdése. A taxisnak nem kötelező bekötnie magát, ha utast szállít. Ez azért van, hogyha támadás éri, könnyebben el tudjon menekülni.
– Bár ez utóbbi kérdéseket vet fel, mert ha baleset van, az ütközéskor semmi nem védi meg. Kétélű fegyver ez... – teszi hozzá a szakember.
Máshol nagyobb védelmet kapnak
– Külföldön például plexiüveg veszi körül a sofőröket, így védekeznek a támadások ellen – meséli Juhász József, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók megyei szervezetének ügyvezetője.
– Többször próbálkoztunk már itthon is ennek a bevezetésével, de azért nem lehet, mert itt nem egységesek a taxik, mint például Londonban, Magyarországon mindenféle autótípust használhatnak a taxisok.
– Képtelenség volna annyiféle és annyi méretű védelmi eszközt legyártani – hangsúlyozza a szakember.
Hozzátette, a fegyverhasználatot sem engedélyezik, az ilyen típusú kezdeményezéseket azonnal leállította a hatóság. Úgy véli, nem is baj, hiszen visszájára is fordulhatna a dolog.
Egy erősebb fizikumú támadó ugyanis akár a sofőr ellen is fordíthatja a kicsi, zárt térben a fegyvert.