2018.07.26. 11:29
Milliós károkat okoznak az órák visszatekerésével
Szigorítana az unió a szabályokon a kilométeróra-visszatekerések megfékezése érdekében, ez ugyanis jelenleg reneszánszát éli. Főleg a magánszemélyek által külföldről behozott autók esetében érdemes résen lenni. Egy vevőt több millió forinttal is megkárosíthatnak azok az autónepperek, akik csalnak a Nyugat-Európából behozott használt autók kilométerórájával.
Az állapotfelmérés nagyon fontos az autóknál – mondja Sávai Imre, a Nesztor-Autó Kft. szervizvezetője
Fotó: Csabai István
Az Európai Bizottság felmérése szerint az EU-ban forgalomba kerülő használt autók felének visszatekerték a kilométeróráját, amivel járművenként átlag 2000–5000 euró simlis áremelést érnek el.
Míg a nemzeti használtautó-értékesítésben részt vevő járművek 5–12 százalékánál fordul elő a kilométeróra visszatekerése, a határokat átlépőknél 30–50 százalék ez az arány.
Péntek László, a szolnoki Nesztor-Autó tulajdonosa megerősítette, hogy a külföldről behozott autók jelentős részénél egyértelműen visszatekerik a kilométerórát. Mint mondja, napi szinten előfordul, hogy amikor meg akarnak venni egy autót, elbizonytalanodnak, mert úgy gondolják, hogy háromszor annyit futott, mint amit a kilométeróra mutat.
– 2012-ben vezették be Magyarországon, hogy minden tulajdonos- és üzembentartó-váltásnál, illetve a műszaki vizsgák után is rögzítik a járművek kilométeróra-állását, melyet le is lehet kérdezni. Ez azért jelentősen csökkentette a visszatekerések számát – világított rá Péntek László.
– Azért folyamodnak ehhez a módszerhez bizonyos kereskedők, hogy eladhatóvá tegyék az autókat, ugyanis a több mint kétszázezer kilométert futott járművek iránt nagyban visszaesik az érdeklődés.
– A visszatekeréssel viszont jelentős összeggel becsaphatják a vevőket. Előfordulhat ugyanis, hogy hárommillióért vesznek meg egy autót, ami csak másfél milliót ér – magyarázta.
Tóth Krisztián, a szolnoki Ring Autóház Kft. kereskedésvezetője is azt tapasztalja, hogy 2012 óta drasztikusan csökkentek a visszatekerések a Magyarországon forgalomban lévő autók esetén. Ez már szinte csak az import autóknál fordul elő, és főként a prémium kategóriás járműveknél gyakori.
– Úgy gondolom, hogy az Európai Unió minden tagországa harcol ez ellen, és elsősorban a nyugatról keletre érkező autók esetében vannak problémák – fejtette ki a szakember.
– Több márka esetében az országok szervizhálózata közös rendszert használ. Így Magyarországon is utána lehet járni például annak, hogy egy adott járműnél fél évvel ezelőtt Németországban hány kilométert rögzítettek a szervizelése során.
– Ha viszont nincs ilyen közös rendszer, akkor csak a szervizkönyvre lehet hagyatkozni, vagy ha végeztek az autón garanciális javítást külföldön, az szerepel egy hozzáférhető rendszerben. Ilyenkor ugyanis szintén rögzítik a kilométeróra-állást.
– Sokszor tapasztalható, hogy az első Magyarországon elvégzett műszaki vizsgán már sokkal kevesebb kilométer van az autóban, mint fél évvel korábban egy Németországban történt javítás esetében – árulta el.
– Az ügyfeleink által beszámítandó gépjárműveknél, amit nekünk kellene megvenni, nem találkozunk olyannal, amelynek visszatekerték a kilométeróráját.
– Nagyon sok olyan autó van viszont, amit az ügyfelek megvesznek valahol, és utólag hozzák be állapotfelmérésre. Ilyenkor tízből öt autónál érdekes az óraállás – ezt már Rostás Attila, a szolnoki Juvenal Kft. értékesítési vezetője mondta hírportálunknak a témával kapcsolatban.
– A márkakereskedőknél nem jellemző a kilométeróra-visszaállítás, mert garanciát kell adniuk az általuk értékesített autókra. A külföldről behozott járművek esetén viszont tízből öt vagy hat tekert órájú.
– Főként a prémium kategóriás járműveknél vetik be ezt a trükköt, mert azokat olyan minőségű anyagokból gyártják, hogy az autó külső-belső állapota nem tükrözi, hány kilométert ment már, és így nagyobb haszonnal értékesíthetik.
Németországban ugyanis, ha valaki naponta pár száz kilométert ingázik az autópályán, az a gépkocsi műszaki állapotán nem látszik, sem az üléskárpit, sem a kormány kopása nem tükrözi a valós kilométeróra-állást.
A gyártók sokat tehetnének
– A vevő esetleg csak úgy tudja elkerülni, hogy átverjék, ha vásárlás előtt kér egy alapos műszaki átvizsgálást valamelyik szervizben. Ezt azonban kevesen teszik meg. A legjobb viszont szerintem az lenne, ha a gyártók olyan kilométerórával látnák el az autókat, hogy abba ne lehessen semmilyen módon belenyúlni – véli Péntek László.
Tóth Krisztián szerint a külföldről behozott használt autóknak érdemes mindig utánanézni, mert márkától függetlenül vagy megtalálható az egész szerviztörténete az európai rendszerben, vagy nyomon tudjuk követni az esetleges garanciális javításkor rögzített kilométeróra-állásokat.