jászkunság

2019.01.08. 06:56

Az új, egységes és ingyenes adatbázis megkönnyíti a használtautó-vásárlást

Januártól indul az ingyenes, egységes járműszolgáltatási platform, amelyen keresztül rendszám alapján lekérdezhetővé válik a használt autók előélete.

Czakó Nóra

Használt autók esetében ezentúl több adathoz hozzáférhetünk

Fotó: Csabai István

Míg néhány évvel ezelőtt nagyjából nyugodt szívvel vásárolhattunk használt autót, ma már csak úgy érdemes, ha elkérjük a rendszámot a jármű előéletének lekérdezéséhez.

Még biztosabb, ha vásárlás előtt átvizsgáltatjuk a kiszemelt járgányt márkaszervizben. Előbbit körülbelül hatszáz forintért tehetjük meg, utóbbit pedig pár tízezerért. Ami, ha egy több millió forintos járművet nézünk, nem olyan nagy kiadás.

Az újítással némi terhet levesz a vevők válláról a kormányzat, hiszen több nyilvántartás adatait egyesíti az új adatbázis, amely ügyfélkapuval vagy mobilos alkalmazással válik elérhetővé.

A közúti közlekedési, a kötvény, a közúti járműelőélet és a kárnyilvántartások adatai is egy helyre kerülnek. Ahogyan az eredetiségvizsgálatkor készült fotókat is meg lehet tekinteni januártól.

Péntek Lászlótól, a szolnoki Nesztor-Autó tulajdonosától megtudtuk, hogy a rendszám segítségével eddig is lekérdezhettük az adott gépkocsi kilométeróra-állását, illetve hogy terheli-e valamilyen banki hitel a járművet. Most azonban egyesítik az adatbázisokat, így több információhoz lehet majd hozzáférni, ráadásul ingyen.

– Nagyon hasznosnak tartom ezt a rendszert, hiszen így egy pillanat alatt meg tudunk győződni az autó előéletéről – mondta Péntek László.

– Gyakorlatilag megállok egy gépkocsi előtt a telepen, beütöm a rendszámot a telefonomba, és már látom is a fontosabb adatokat. Mindenképp érdemes használni ezt lekérdező szolgáltatást, de eddig nem sok magánszemély élt a lehetőséggel.

– Szinte csak a felvilágosultabb, fiatalabb generációra volt jellemző, ha nagyobb értékű autót vettek, most viszont hátha többen használják majd. Az új rendszer, azonkívül hogy óriási segítséget nyújt a vásárláshoz, a kilométeróra-visszatekeréseket is visszaszoríthatja, hiszen így nehezebb lesz manipulálni.

– Ez pedig nagyon fontos, hiszen ezt lehet a legkevésbé ellenőrizni. Azt ugyanis, hogy volt-e törve az autó, egy jó szakember meg tudja állapítani, de azt, hogy visszatekerték a kilométerórát, például 500 ezerről 180 ezerre, senki meg nem állapítja.

Rostás Attila, a szolnoki Juvenal Kft. értékesítési vezetője is nagyon jó kezdeményezésnek tartja a járműszolgáltatási platformot, mind a vásárlók, mind a kereskedők szempontjából. Szerinte viszont felmerül a kérdés, hogy nem sért-e személyiségi jogokat főleg az új GDPR-törvény értelmében.

Használt autók esetében ezentúl több adathoz hozzáférhetünk
Fotó: Csabai István

– Ha bárki lekérdezheti bármilyen jármű előéletét, akkor például ha van egy ötéves autóm, de nem akarom eladni, nem feltétlenül szeretném, hogy lássák, mikor volt utoljára műszaki vizsgán vagy hány kilométert futott már – vélekedett Rostás Attila.

– Ettől függetlenül szükség van erre az adatbázisra, hiszen napi szinten találkozunk olyan esetekkel, hogy valakinek megtetszik egy autó, megveszi, és utána hozza be hozzánk állapotfelmérésre, vagy hogy lekérdezzük az előéletét.

– Ha azonban elterjed az új rendszer, hátha többen élnek majd ezzel a lehetőséggel. Ez az adatbázis ugyanis nyújt egy támpontot az átlagembernek, hogy még mielőtt pénzt ad az autóért, legalább a fontosabb információkat megtudja a járműről.

– Ráadásul az új rendszer sok rosszabb minőségű, manipulált vagy korábban sérülést szenvedett autót kiszűr majd, és kevesebb lesz a kilométeróra-visszatekerés. Tehát ez egy nagy előrelépés a piac tisztasága felé is.

A hatóságoknak is szigorúbban kellene fellépni

Rostás Attila szerint arra is nagy szükség volna, hogy a kilométerórával való trükközéseknek valódi jogi következményei legyenek.

– Az óra visszatekerésénél a legtöbb baj abból adódik, hogy az autó új tulajdonosa azt hiszi, csak 140 ezer kilométert futott a jármű, ezért nem végezteti el azokat a karbantartásokat, amelyekre szükség lenne egy valójában 290 ezer kilométert futott autónál, így például fél év múlva tönkremegy a motor.

– Valamilyen szinten ezt legalább kiküszöböli ez az új rendszer, de a hatóságoknak is szigorúbban kellene fellépni a trükközések ellen – hangsúlyozta.

Péntek László pedig úgy gondolja, hogy mivel a legtöbb használt autó külföldről érkezik, az európai információkat is össze kellene hangolni, de mivel minden országban más rendszert használnak, ez nem egyszerű feladat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában