2019.07.28. 19:00
Leszálljon a biciklis a zebránál?
Úgy tűnik, a megyeszékhelyen sokakat foglalkoztat a kerékpáros közlekedés. Legutóbbi kétkerekűekről szóló cikkünk kapcsán több felvetés is érkezett olvasóinktól. Az egyik ilyen, hogy tisztázzuk le, hol és hogyan közlekedhetnek a bringások Szolnok utcáin.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
— Az a baj, hogy nagyon sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a biciklivel közlekedőkre is ugyanúgy vonatkozik a KRESZ – panaszolta József, egyik szolnoki olvasónk. — Össze-vissza kerékpároznak, járdán, úton, gyalogátkelőhelyen, amerre éppen dolgunk van. Néha még a gyalogosokat is lecsengetik, ha útban vannak.
— Természetesen bőven akad kivétel is, akik a szabályok szerint közlekednek, de sajnos néha úgy érzem, ők vannak kevesebben. Talán éppen azért, mert ők ott és úgy mennek, ahogy kell, ezért nem zavarják sem az autósokat, sem a gyalogosokat…
Néhány kérdéssel megkerestük a megyei rendőr-főkapitányságot, hogy segítsenek eligazodni a szabályok között.
A város egyik kritikus helye a Boldog Sándor István körút piaccal szemközti járdaszakasza. A buszmegállótól a belváros felé haladva nap mint nap gondot okoznak egymásnak a közlekedők.
— Az a szakasz gyalog- és kerékpárút, tehát a gyalogos, a kerekesszék és a kétkerekű kerékpár közlekedésére kijelölt út. Ha a gyalogos és kerékpáros forgalmat burkolati jel választja el, akkor mindenki csak a számára kijelölt részen közlekedhet max. 20 km/h sebességgel — kaptuk a választ.
Az idevonatkozó rendelet azt is leírja: „A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.”
A másik sarkalatos pontja a bringázásnak a gyalogos-átkelőhely, és hogy vajon minden esetben le kell-e szállni a bicikliről, ha zebrán halad át a kerékpáros. A KRESZ-ben nincs egyértelmű szabályozás erre vonatkozóan. Az azonban biztos, hogy mivel az átkelőhely a gyalogosoké, így a bringásnak csak abban az esetben jár az elsőbbség, ha leszáll a kerékpárjáról és azt tolva megy át a zebrán.
De mi a helyzet az olyan átkelők esetében, ahol a gyalogosok számára kijelölt szakasz mellett párhuzamosan kerékpáros átvezetés halad?
— A kerékpáros a fent említett esetben, ha van jelzőlámpa, akkor annak zöld jelzésekor a felfestett gyalogos-átkelőhely melletti kerékpáros átvezetésen felülve, hajtva közlekedhet — tudtuk meg a rendőrségtől.
Hozzátették azonban, ha a jelzőlámpa sárgán villog, esetleg egyáltalán nincs is, akkor a kerékpárosnak is a KRESZ jelzőtáblák az irányadók.
Vegyük példának a képen látható kereszteződést. Itt a kerékpárosnak „Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblája van, ami azt jelenti, hogy a keresztirányú járműforgalom részére meg kell adni az elsőbbséget, és csak utána indulhat el a kerékpárját tekerve a gyalogos-átkelőhely mellett felfestett átvezetésen.
Ha azonban olyan helyen szeretne átmenni, ahol nincs „Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtábla és „Kerékpár út vége” jelzőtábla sem, akkor a kerékpárosnak van elsőbbsége a biciklit hajtva is.
Összességében tehát elmondhatjuk, hogy nem kell minden esetben leszállni a kerékpárról, ha a bringás az út egyik oldaláról át szeretne jutni a másikra. Azonban nagyon fontos, hogy áthaladás előtt mindig megbizonyosodjon arról, megkapta az elsőbbséget, ahogy az is, hogy a biciklizéssel ne zavarja a forgalom többi résztvevőjét, tehát sem az autósokat, sem a gyalogosokat.
A csengő is kötelező kellék
A látni és látszani elv a kerékpárosok esetében is nagyon fontos. Ezért a közúti közlekedésben részt vevő kerékpárt az alábbiakkal kell felszerelni:
- könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb kezelőszerveinek működtetését
- két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat
- hangjelző berendezéssel, amely csak csengő hangot adhat
- egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával
- egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával
- elöl egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel
- legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy a gumiabroncsokon