EGY KIS MÚLTIDÉZŐ

2018.03.23. 19:55

Évekig tartott, mire a jászberényiek kijárták, hogy vasút vezessen át a városon

„Jászberény városa sincs többé sártenger által izolálva a világtól. Városunk közelében naponta fütyül már a gőzmozdony, mintegy arra buzdítva, hogy: ébredjünk, s lépjünk a tevékenység terére, mert ma már nem egyszerű alföldi sárfészek, de világ-várossá lettünk egyenes összeköttetésben lévén Európa első városai-, s országaival.

Szikszai Mihály

Jászberény vasútállomása az 1900-as évek elején

Most már itt az alkalom az előhaladásra. Adja a magyarok istene, hogy a kor intő szavát megértve, s a kínálkozó alkalmat felhasználva városunk ugy anyagilag, mint szellemileg naponta gyarapodjék…”

A Jászkun Figyelő nevet viselő korabeli sajtótermék oldalain jelent meg ez a tudósítás pontosan 145 éve, 1873. március 16-án, abból az örvendetes alkalomból, hogy átadták a Hatvan–Szolnok közt megépített vaspályát.

A Hatvan–Szolnok vasútvonal építése hosszú vajúdás után kezdődött el. A Pestről Jászberényen át Miskolc irányába vezető vaspálya nyomvonalát ugyanis már 1840-ben kijelölték. Csakhogy az akkori elképzelésekből nem lett semmi. Pestről inkább a fontos tiszai sókikötő és átrakó, Szolnok felé vezették el a síneket.

A szabadságharc után Jászberény közvetlen összeköttetése a fővárossal elképzelhetetlennek tűnt. A Jászság központjában élők abban reménykedhettek, hogy az északi hegyvidéket az alföldi részekkel összekötő sínpár a városukon halad keresztül.

Ismét felcsillant a remény, amikor Hatvan pályaudvarára megérkezett az első gőzmozdony. Minden követ megmozgattak, hogy Hatvan és Szolnok vasúti összeköttetést kapjon, méghozzá Jászberényen keresztül.

Jászberény vasútállomása az 1900-as évek elején

Ebben az időben Jászberény országgyűlési képviselője Sipos Orbán volt, aki sokat tett a vasút kiépítéséért. Jelentős szerepet játszott abban is, hogy 1868. december 5-én elfogadták a XLIX. törvényt, amely kimondta a Hatvan–Szolnok vasútvonal kiépítését.

1869-ben azonban az eredetitől eltérő elképzelés ötlete vetődött fel! Szolnok helyett ugyanis Ceglédig tervezték a vasútvonalat. Szolnok kikapcsolása komoly sérelmet jelentett Jászberénynek, gazdasági életét veszélyeztették.

A Jászkun Kerületek székhelye legolcsóbban a szolnoki kincstári szálházból szerezhette be a tüzelő és az építkezési faanyagot. Jászberényben a hírre óriási felháborodás tört ki. Népgyűlést szerveztek, amelyre hazahívták, Sipos Orbánt is, aki a következő szavakat intézte a helyiekhez:

„Attól függ vasutunk létesítése…, hogy Jászberény polgárai mily erényt fejtenek ki. Hogy a vasútra vonatkozó törvény végrehajtassék nem egyesek vagy pártok érdeke, ez mindnyájunk ügye, azért szívvel lélekkel kövessenek el minden kitelhetőt a polgárok, hogy a vasúttól el ne üttessünk.”

A lakosság folyamodványt intézett a képviselőházhoz, valamint a közmunka- és közlekedésügyi miniszterhez, hogy a vasutat Szolnok felé vezessék.

Sőt, a jászberényiek 120 tagú küldöttséget választottak, tagjai feladatul kapták a képviselőház meggyőzését. 1870 januárjában a küldöttség Pestre utazott, ahol ötfős csoportokban keresték meg a képviselőket és megkísérelték megnyerni ügyüknek. Tervezték, hogy a királyhoz is delegációt menesztenek! Sipos Orbán több alkalommal felszólalt az országgyűlésben a vasút mellett.

Végül a képviselőház február 3-án megszavazta az 1868/XLIX. törvénycikk végrehajtását, amely szerint a hatvan-jászberényi vasútvonal az eredeti irányban Szolnok felé épült ki. A jászberényiek miután értesültek képviselőjük sikeres tevékenységéről, a város határában fáklyás menettel várták.

Jászberény vasútállomása
Forrás: vfmk.hu/ Képeslaptár

A „Jászság fővárosa” kapott vasutat! Jobban megvizsgálva a kialakult helyzetet, megállapíthatjuk, hogy végül is ez az elágazás nyitotta meg azoknak a vonalépítéseknek a sorát, amelyek végül a szolnoki vasúti csomópont és közvetve a város megyeszékhelyi státuszának kialakulásához vezettek. A szolnoki csatlakozás azonban sehogy nem akart kialakulni!

A város vezetői sajnálták azt a területet, ahol ma vezet Újszász irányába a sínpár, ugyanis a gazdák legjobb földjei feküdtek itt. Inkább azt javasolták, a település keleti részén vezessék a vaspályát. Csakhogy ez forgalmi szempontból nem felelt meg, mivel így a vonatok kezelése nehézkessé válhatott.

De a szolnokiak csak nem tágítottak! Így a kérdést végül a Közlekedési Minisztérium akkori tanácsosa, Hieronymy Károly döntötte el a következő szavakkal:

„…Ami ellenben a nevezett város közönségének mellékelten visszazárt az iránti folyamodványát illeti, hogy a hatvan–szolnoki vasútvonal beágazása a szolnoki állomásnál ne nyugatról, hanem keletről, vagyis az állomásnak Debreczen felőli részén történjék: sajnálattal kell kijelentenem, hogy a város eme kívánságát szemben azon nehézségekkel, melyek e részben fennforognak, s a mellékelt jegyzőkönyv szerint a bejárásnál is tüzetesen kifejtettek, nem teljesíthetem…”

Így azután 1871 augusztusában Hatvannál megkezdték a vasútépítést. Az eredeti sínek még Angliában készültek, a váltók egy grazi gyárban, de a fordítókorongokat már magyar műhely készítette: a GANZ gyár. Az első gőzmasinák Hatvant elhagyva Monostor, Tápiógyörgye, Újszász állomásokon álltak meg a szolnoki végállomásig.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!