2017.07.27. 17:30
Kevesebb tragikus baleset történne, ha a sofőrök figyelembe vennék a KRESZ-t
Halálos baleset történt július 15-én Szolnokon, a Thököly út és Szántó körút kereszteződésében. A közlekedési jelzőlámpák sárgán villogtak. Az elsődleges adatok szerint az egyik gépjármű vezetője nem adta meg az elsőbbséget a védett útvonalon közlekedőnek, ez okozta a tragédiát...
A megyeszékhely biztonságos járműforgalmát városszerte közlekedési jelzőlámparendszer segíti. Sok esetben – iskolai időszakban reggelenként és délutánonként, más esetben, gyenge forgalomnál, vagy például, mint ezúttal is, motoros felvonulás folyamatának biztosítása érdekében – villogó sárgára állítják a berendezéseket.
Halálos baleset Szolnokon
A villogó sárga fényt a nagyobb útkereszteződések és veszélyes kanyarok esetén a veszélyre felhívó jelzésként használják. Ilyenkor a jelzőtáblák adnak egyértelmű útmutatót a közlekedőknek, azt figyelmen kívül hagyva komoly balesetek keletkezhetnek.
Az általunk megkérdezett járművezetők szerint a villogó sárga jelzőlámpa mellett a legveszélyesebb kereszteződések Szolnokon épp a Thököly út–Szántó körúti csomópont. Továbbá a belvárosi vásárcsarnoknál, illetve az Ady Endre út–Szolnok ispán körút találkozásánál vannak.
– A McDonald’s-nál, a Bajcsy-Zsilinszky útnál és a piacnál lévő kereszteződéseknél szoktak veszélyes helyzetek adódni, balesetek előfordulni, amikor sárgára van állítva a jelzőlámpa – erősítette meg az elmondottakat Tóth Sándor, a Hatnégyes Taxi ügyvezetője is.
– Behajtanak fékezés nélkül a kereszteződésbe, talán nem veszik észre a jelzőtáblát, vagy elméláznak, ki tudja. Sokan rutinból vezetnek, de nem mindenki rendelkezik kellő helyismerettel. Az is elő szokott fordulni, hogy egy autós akkor is megáll, ha neki van elsőbbsége, és integet a keresztirányú forgalomnak.
– Azt gondolom, ez a legveszélyesebb, mert a többiek ilyenkor mind őrá várnak, ebből szintén adódnak balesetek – mutatott rá a szolnoki taxis.
– A járművezetőink tapasztalatai szerint a megyeszékhelyen több problémás csomópont van, ahol a nem „professzionális” sofőrök rossz döntéseket hoznak – válaszolt érdeklődésünkre Menkó Mihály, a KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. forgalmi igazgatója.
– A Thököly útinál az lehet a gond, hogy egyesek rutinból vagy „meggyőződésből” vezetnek, s rosszul tudják, hogy melyik a védett út. A Bajcsinál, illetve az Ady Endre út–Szapáry út kereszteződése, illetve a Szabadság térnél, a Zagyva-hídról a Tisza-hídra, valamint a belváros felől a Zagyva-hídra történő felhajtás is nagy figyelmet vár el az autósoktól, ha azokban a csomópontokban sárgán villog a jelzőlámpa.
– Itt kell hangsúlyozni, hogy ahol körforgalmak épültek, ott csökkentek a balesetek. Ez a megállapítás érvényes Szolnok külterületére, illetve a megyeszékhely közeli településre is. Így például a MOL-benzinkúti turbókörforgalom esetében, a zagyvarékasi Peti csárdánál és a Törökszentmiklósról Tiszapüpökire vezető útnál.
„Kevesebb lenne a baleset, ha a forgalomban résztvevők a KRESZ-t figyelembe véve közlekednének”
– mondta el munkatársai észrevételeit is Menkó Mihály.
[embed]http://gph.is/1Oqjms2[/embed]
– A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei-, valamint a Szolnok Városi Baleset-megelőzési Bizottság is rendszeresen elemzi a személyi sérüléssel járó balesetek körülményeit, okát, sőt, azok bekövetkezésének idejét és helyszíneit is – adott tájékoztatást megkeresésünkre Szabó Zita alezredes, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
– A bizottságok rendszeresen üléseznek, ahol megtárgyalják a megállapításokat, és azt, hogy mit lehetne tenni a balesetek megelőzése érdekében. A baleseti adatok és a rendszeres elemzések határozzák meg, hogy a rendőrség mely területeken ellenőriz többször és visszatérően.
– Számos országos és megyei programot lehetne felsorolni az elalvásos balesetek megelőzésére kitalált kávéosztásos akcióval kezdődően az óriásplakát-kampányokon, a kerékpárosokat és gyalogosokat célzó láthatósági eszközök osztásáról szóló tevékenységeken át a gyalogos-átkelőhelyek biztonságát megcélzó rendezvényekig, vagy az idei év „Tiéd a döntés” – Mese a halálról az élőknek! elnevezésű projekt is ide sorolható.
[embed]]
– Akadt idő, amikor a lakosságot kérdeztük meg a sebességmérő pontok felállításának helyéről. A rendőrség saját észlelése, valamint az elemzés adatait figyelembe véve, forgalomszervezési javaslattal élhet és él is az út üzemeltetője, így az adott önkormányzat vagy az állami Közút NZrt. felé.
– Így tanácsokat tehet közúti jelzőtáblák elhelyezésére, hiányzók pótlására, körforgalom kialakítására, jelzőlámpák telepítésére stb. Ezen feladatát a közlekedésrendészeti szakterület rendszeresen végzi. Azonban a forgalomszervezési és forgalomtechnikai kialakításokat, feladatokat nem a rendőrhatóság végzi – hangsúlyozta Szabó Zita.
A rendőrségi szóvivő mindehhez hozzátette: baleseti gócpontokról megyénkben nem beszélhetünk. Félrevezető lehet egy kereszteződésben történt sérüléses balesetek számát vizsgálni, hiszen sokszor anyagi káros balesetek is történnek, melyeket nem jelentenek minden esetben a rendőrség felé – adott magyarázatot az alezredes asszony.
Czakó Nóra, Kovács Berta, Mészáros Géza