Közélet

2007.10.17. 08:47

Nem jár tovább Karcag és Tiszafüred között a kis-piros?

Az üzemszünetre ítélt vonalakról még folynak a tárgyalások, de egy nem hivatalos lista szerint a Karcag-Tiszafüred szárnyvonal is veszélyben van. A térségben élők szerint azonban nagy szükség lenne vonatközlekedés fennmaradására.

SZOLJON

— A kistelepülésekről vonattal még mindig kényelmesebben és gyorsabban lehet eljutni a városba, mint busszal — panaszkodnak az érintettek. A 23 éves karcagi Kovács Gabriella rendszeresen ezzel a vonattal jár Tiszafüredre:
— Szeretem a kis pirost, Egerbe a főiskolára is mindig ezzel közlekedtem. Igaz, hogy nem vagyunk sokan, de sokkal kényelmesebb, pontosabb, mint a busz. Nem is beszélve arról, hogy Karcagon az állomás közelében lakom, a munkahelyem Füreden is sokkal közelebb van a vasúthoz, mint a buszhoz. Nem értem, miért akarják ezt megszüntetni, amikor a térségi önkormányzatok most harcolnak azért, hogy az Inter City Karcagon is megálljon.

Hét pár vonat naponta

A Tiszafüred és Karcag között naponta hét vonatpár jár. A 45 kilométeres távolságot valamivel több mint egy óra alatt teszi meg a kis piros motorvonat. A 3 óra 30 perckor induló első szerelvényt kivéve az utasok száma 10 és 50 közötti. A legforgalmasabb szakasz a karcag-kunmadarasi. Autóbusz szintén hét pár jár naponta a teljes érintett szakaszon, e mellett Karcag és Kunmadaras között további 29, az ellenkező irányban 20 járat szállítja az utasokat, Kunmadaras és Tiszaszentimre között pedig irányonként még két-két busz megy minden nap. A busz másfél óra alatt ér Füredről Karcagra.

Jakab Sándor kunmadarasi nyugdíjas már ingyen utazik. — Az árakat nem tudom, csak azt, hogy ezzel a vonattal rendszeresen meg tudom látogatni a gyerekeimet. Az állomáshoz közel lakom, így csak kisétálok és felülök rá. Sokkal hamarabb ott vagyok náluk, mint ha busszal kacskaringóznék, „minden fánál megállnék”. Busszal kétszer annyi idő alatt jutok el Karcagra. Őszintén remélem, ez csak egy kósza hír, hiszen már egy éve is ígérték és mégis utazunk a „kis pirossal”.

— A vasúti szárnyvonalak tervezett megszüntetése a már amúgy is hátrányos helyzetű kistelepüléseket még nehezebb sorsra kárhoztatja — véli Tiszaszentimre polgármestere. Koczúrné Tóth Ibolya érdeklődésünkre elmondta, hogy a községbe vezető közutak állapota tragikus, az infrastruktúra fejlesztésére pénz hiányában egyelőre nincs remény. A buszjáratok lassúak és zsúfoltak, így a szentimreiek, ha például kórházba kell menniük, szívesebben utaznak vonattal. Ez kényelmesebb és gyorsabb is a buszon való zötyögésénél. A polgármester egyébként tavaly október óta próbálja elérni a vasúttársaságnál, hogy az állomás épületét bérbe vehesse az önkormányzat, ám eddig nem járt sikerrel. Kellene pedig a jó gazda a vasútállomás környékén, amely meglehetősen elhanyagolt. Hasonló a helyzet Tiszaszőlősön, ahol Kerekes András polgármester szavai szerint áldatlan állapot uralkodik a vasút környékén.

— Az állomás épületét vandál kezek tették tönkre, nincs világítás, a terület gyomos-gazos. Mi tiszaszőlősiek szintén átvennénk az állomás épületét egy jelképes összegért, ennek fejében rendben tartanánk a területet. A településen élőknek szomorú hír a vasút tervezett megszüntetése, hiszen sok általános és középiskolás diák tanul a szomszédos Tiszafüreden, de a karcagi kórházat is kényelmesebben el lehet érni vonattal — tette hozzá a polgármester. A megyei közgyűlés elnöke már egy évvel ezelőtt kezdeményezte, hogy a képviselőtestület vegye fel napirendjére a vasúti mellékvonalak kérdését.

— Rendkívül sajnálatosnak tartom, hogy immár konkrét veszélybe került a Karcag-Tiszafüred vasúti szárnyvonal — mondta el érdeklődésünkre Fejér Andor. — A közgyűlés idén júniusban és szeptemberben is tárgyalt erről. Szomorú, hogy nem tudtunk egységes határozatot hozni. Kiálltunk ugyan a szárnyvonalak megmaradása mellett, ám az MSZP-frakció nem csatlakozott hozzánk, mondván, nincs napirenden a további vasúti vonalak megszüntetése. Sajnos bebizonyosodott, hogy mégis napirenden van. Ráadásul épp azt a tiszafüredi kistérséget sújtja a tervezet, amely a legelmaradottabb minden területen. A személyszállítás vasútról közútra való átterelése is kérdéses ezen a területen, hiszen az utak rendkívül rossz állapotban vannak. Még a 2007-2017 közötti közútfejesztés sem érinti a térséget, a következő nyolc évben a tervek szerint csupán a Kunhegyes-Abádszalók közötti 15 kilométernyi utat újítják fel — tette hozzá a közgyűlés elnöke.

Magyar Béla, a Jászkun Volán Zrt. helyközi személyszállítási üzletág igazgatója úgy véli, a társaság képes ellátni az esetlegesen megnövekvő feladatokat. Mint elmondta, a térségben megfelelő sűrűségű az autóbuszközlekedés. Egy-egy járat esetében azonban indokolt lehet a kapacitás növelése nagyobb jármű beállításával. Járatsűrítésre tehát nem lesz szükség, a menetrendet azonban korrigálni kell majd, hiszen a kora reggeli órákban nem lehet autóbusszal eljutni Karcagról Tiszafüredre. Magyar Béla hozzátette: amennyiben végleges döntés lesz a szárnyvonal megszüntetéséről, a közlekedési társaság pontos utasszámlálást végez, valamint egyeztet az érintett települési önkormányzatokkal és a kistérségi társulással annak érdekében, hogy valamennyi fél számára elfogadható megoldás szülessen. A Jászkun Volán azt is megvizsgálja, hogy szükség van-e új, a vasútállomásokhoz közelebbi megállók létesítésére, illetve a már meglévők áthelyezésére.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!