Közélet

2015.01.31. 18:37

Leviszi az árakat az olcsóbb benzin?

Sokan boncolgatták a napokban, miért nem csökkent például a kenyér ára, ha olcsóbb a szállítás. A fuvardíjakat vajon csökkenti-e a benzinár mérséklődése?

Kovács Berta

– Az közismert, hogy a teherfuvarozás díjai beépülnek a termékek árába, az viszont nincs a köztudatban, hogy nem minden üzemanyagár-emelkedés vont maga után fuvardíj emelést – mutatott rá Juhász József, a Közúti Közlekedési Szolgáltatók Szövetségének megyei képviselője. – Tudni kell azt is, hogy a fuvarozó vállalkozó évente maximum egyszer tud árat emelni. Egy építőiparban dolgozó kollégánk 2008 óta nem emelt fuvardíjat, sőt kérésre engedett belőle! Ha készít év elején egy kalkulációt, megad egy árat, a partnerek nem fogadnák el, ha év közben módosítgatná azt. A szállítás költségeit pedig nyilvánvalóan nemcsak az üzemanyag ára terheli, hiszen a vállalkozót az adóktól az elektronikus útdíjig egyéb költségek is sújtják, amiket nem tud azonnal beépíteni a fuvardíjba. Ráadásul az üzemanyag ára nem csökken olyan mértékben, mint ahogy az említett költségek nőnek. Sokan ezt nem is tudják kigazdálkodni, nem véletlen, hogy az utóbbi időszakban a belföldi fuvarozást végzők köre egyharmadával csökkent. Talán a nemzetközi fuvarozást végzők azok, akik reálisabb fuvardíjakat alkalmazhatnak.


– Hiába olcsóbb a benzin, sajnos én sem tudom a fuvardíjat csökkenteni, jelenleg is öt-hat évvel ezelőtti árakon dolgozom – nyilatkozta egy költöztetéssel, fuvarozással foglalkozó szolnoki vállalkozó, Háfra József. – Az autó üzemben tartása is túl sokba kerül, ha javíttatni kell valamit, igencsak a zsebbe kell nyúlni. Hét-nyolcezer forint egy szervizelési óradíj, az alkatrészek is nagyon drágák, például az én autómba egy gyújtáskapcsoló is 185 ezer forint plusz áfa. Egy új autó árát pedig 5-6 év alatt is képtelenség kitermelni, ezért dolgoznak sokan régi, rozoga járművekkel. Többen abba is hagyják, inkább elmennek kamion- vagy buszsofőrnek.


A taxis fuvardíjak sem csökkennek. Az egyik szolnoki társaság munkatársa elmondta, már így is nyomott áron dolgoznak, kevés a fuvar és nagy a konkurencia. Ha előre tudni lehetne, hogy a benzinárak tartósan csökkenni fognak, akkor talán tudnának ezzel számolni. De az alkatrészektől kezdve a taxióra átállításáig komoly kiadásokkal kell számolniuk, az utast pedig csak az érdekli, hogy olcsó legyen a fuvar.


– A taxisok is csak évente maximum egyszer engedhetik meg maguknak a tarifa módosítását, már csak a taxióra átállításának költségei miatt is – magyarázta Juhász József. – Elmegy a szervizbe, ahol átállítják neki a taxiórát, ezzel egy időben köteles hitelesíttetni, s az órára rákerül a NAV plombája – ez mind jelentős költséggel és persze időkieséssel jár. Tudni kell, hogy Budapest mellett több nagyvárosban is hatósági díjszabást alkalmaznak, amely nem is teszi lehetővé az árak ad hoc módosítását, hisz az önkormányzat szabja meg. A hatósági ár bevezetése Szolnokon is felmerült, miután egyes „mezítlábas", azaz társasághoz nem tartozó taxis elrugaszkodott fuvardíjára számos panasz érkezett, de a hatósági árak bevezetését ugyanannyian ellenezték, mint pártolták. A taxi társaságok viszont szigorú önkontrollt alkalmaznak, önköltséghez közeli árakat állapítanak meg, azt remélve, hogy így talán sikerül megtartaniuk az utazóközönséget.

Nem tudni, meddig tart a csökkenés

– A fuvardíjak meghatározásánál a BI-KA Logisztika Kft. figyelembe veszi az üzemanyag árak alakulását, mely jelenleg ugyan csökkenő tendenciát mutat, de azt nem lehet meghatározni, hogy ez mennyi ideig lesz tartós – tájékoztatott Bagi Barbara Anna, a belföldi és nemzetközi szállítmányozást is végző, szolnoki székhelyű BI-KA Logisztika Kft. PR és kommunikációs csoportvezetője. – A fuvardíjak kalkulációja során több tényező is meghatározó szerepet játszik: például számolni kell többek között az útdíjak és a biztosítási díjak emelkedésével, illetve a 2015. január 1-től hatályos német minimálbér törvény miatt megnövekvő bérköltségekkel is.

Ezek is érdekelhetik