genderkérdés lett a chips

2018.02.06. 12:27

Kifejezetten nőknek készítene tortillát a Doritos

Speciálisan nőknek szánt változattal rukkol elő a Doritos, a Pepsi érdekeltségébe tartozó népszerű tortillák gyártója. A bejelentést máris kritizálták egyes női szervezetek, mert szerintük az ötlet idejétmúlt nemi sztereotípiák fenntartásához járul hozzá.

Rágcsálnivalóinak speciálisan nőknek szánt változatával rukkol elő a Doritos, a Pepsi érdekeltségébe tartozó népszerű tortillák gyártója. Kérdés persze, hogyan alakítják ki a marketingkampányt ott, ahol a törvények tiltják a reklámok tartalmának nemi megkülönböztetésre helyezését. A Doritosnál ugyanis azt is elárulták, mi a titok a rágcsálnivaló-iparba berobbanó bejelentés mögött – számol be róla az Independent.

A nők legszívesebben a nyilvános helyeken is úgy fogyasztanák a chipseket és a tortillákat, mint a férfiak, de általában nem merik – ez az egyik tanulsága annak a piackutatásnak, melyet a Doritos kapcsán rendelt meg a márkát birtokló Pepsi. Ez önmagában csak féleredmény lenne, ha nem sikerült volna megtalálni, mi ennek az oka. De úgy tűnik, ez sem titok többé, a cégnél pedig elképesztő innovációban látják a megoldást.

A piackutatás eredménye szerint a nők elsősorban azért nem eszik úgy, vagy egyáltalán sehogy, nyilvános helyeken a chipset, mert az túl nagy zajjal jár. A széleskörű felmérés során kiderült: alapvető metodológiai különbség van a rágcsálnivalók fogyasztása esetében a férfiak és a nők eljárásai között. A nők ugyanis nem hajlandók lemondani a kicsi falatok jelentette ízélményről sem, de annak jobb eléréséhez, a tortilla vagy a chips darabkákat apróbb darabokra kell roppantaniuk, és azokat tovább rágniuk. Ez azonban olyan zajjal jár, amelyet legtöbbjük kellemetlennek talál, és gyakran ezért nem is fogyasztanak ropogtatni-valókat nyilvános helyen.

S ha még ez nem lenne elég, a chips harapás közben törik, az apróbb darabok összeszedése – a zacskó aljából a morzsalék felszínre hozatalával együtt – és elfogyasztása pedig elkerülhetetlenné teszi, hogy az ujjak hegye nyállal kenődjön össze. Ezt a nők szintén kényelmetlennek találják. De a legfontosabb oka a chipstől való nyilvános tartózkodásnak mégis csak az, hogy hangos.

A kutatás eredménye azonnali cselekvésre ösztönözte a vállalatot. A mostani bejelentés szerint, új megoldású csomagolással, kisebb – a nők szájüregének méretéhez igazított – darabokkal töltött zacskók megjelenése várható. Ám ha ez nem lenne elég, a Doritos részéről azt ígérik, ezek – pontosabban elfogyasztásuk – halkabbak lesznek, mint a mostani, unisex, de könnyen lehet, hogy valójában látens módon a férfiakra optimalizált változatok.

Egyelőre azonban sem a Doritos, sem a Pepsi részéről nem közöltek információt arra vonatkozóan, mikortól és hol lehet majd kapni a nőbarát rágcsálnivalókat. A helyzetet tovább bonyolíthatja, hogy egyes, a női egyenjogúság kérdésével foglalkozó szervezetek kritikával éltek a chipsügyi bejelentés kapcsán. Ezek között elhangzott az is, ami szerint a gyártónak ez az ötlete az idejétmúlt nemi sztereotípiák fenntartásához járul hozzá, amivel a vállalat fontos fogyasztói csoportot veszíthet el, nevezetesen épp a nőkét.

Emellett voltak olyan hölgyek, akik az online közösségi felületeken adtak hangot észrevételüknek, miszerint a piackutatás eredményei rájuk egyszerűen nem érvényesek, és igenis szeretik hangosan ropogtatva és ujjukat nyalogatva elfogyasztani a rágcsálnivalót, ahogy a férfiak. Van, aki hozzáteszi: ez egyszerűen az etikett, és nem társadalmi nemek kérdése, és a Doritosnál sem kellene abból genderkérdést csinálni.

Az Egyesült Királyság piaca ezen felül is kemény dió lehet a Doritos és a Pepsi számára. Az országban ugyanis épp a közelmúltban fogadták el az új reklámtörvényt, amely alapján a reklámok koncepciói nem épülhetnek nemi sztereotípiákra vagy nemi megkülönböztetésre. Egyelőre nem tudni, a Doritosnál hogyan veszik majd ezt az akadályt, a kifejezetten nőknek kifejlesztett és nekik ajánlott rágcsálnivalóikkal.

Borítókép: Illusztráció

Forrás: Shutterstock/PhotoMediaGroup

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!