SZOLNOK

2018.03.30. 11:27

A Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában próbálnak haladni a korral

„Senkit nem hagyunk hátra!”, „Mindenki jó valamiben…” – e jelmondatok szellemiségében tanítanak már két éve a szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában. A KIP, vagyis a Komplex Instrukciós Program egy olyan tanítási módszer, mely a Nemzeti Alaptanterv megtartása mellett a tanulók sikeres fejlődését, sokoldalú képességfejlesztését garantálja.

Molnár-Révész Erika

„– Tulipán, tulipán, tavaszi tulipán! Tulipán! Minden gyerek vár!… ” – olvassa az imént csoportban alkotott versikét az elsős Anna, a szolnoki Szent-Györgyi Albert Általános Iskolában. Az osztály másik csoportja színes illusztrációt rajzolt a költemény mellé.

– Használtunk táblagépet is, laptopon pedig zenéket szoktunk keresni, ugyanis a ritmus az alapja szinte mindennek. Az interaktív táblát is szoktuk használni helyesírást és beszédkészséget fejlesztő feladatokra – magyarázza az osztályfőnök, Rézművesné Mihalovics Ildikó.

Az intézménybe két éve vezették be a bonyolultnak hangzó, de a diákok körében annál inkább kedvelt „Komplex Instrukciós Programot”, vagyis a KIP-et. Lényege, hogy az osztályt bizonyos órákon csoportokra bontják, és érdekes, nagy kreativitást igénylő feladatokat kell így megoldaniuk. Akár táblagép segítségével is.

– A mai téma: „Ballag már a vén diák” hiszen ők már nyolcadik osztályosok – ezt már a végzősöknél mondja a magyartanár, Marik Tamásné Darázs Mariann. A diákok itt is csoportbontásban oldottak meg feladatokat.

– Nekünk egy köszönőlevelet kellett írni a szüleinknek, hogy miért vagyunk nekik hálásak – meséli Menkó Noémi.

A nyolcadikos Ábel Ferenc mutatja a feladatot. Csoportja osztálykirándulást szervezett
Fotós: Molnár-Révész Erika

– Tanulás, tisztelet, figyelem – ilyen szavakat kellett gyűjtenünk, majd ezekből levelet írnunk a leendő nyolcadikosoknak – mondja a másik csapat tagja, Tompa Henrietta.

– Nekünk pedig egy osztálykirándulást kellett szerveznünk – mutatja a táblánál az erről készült rajzos meghívót Ábel Ferenc.

Ezután a csoportfeladatokból következő egyéni feladatokat kell megoldani, melyek a tanulók képességeihez igazodnak. A lényeg, hogy a tananyaghoz kapcsolódó, mégis életszerű példákon keresztül fejlődjön a kommunikációs, problémamegoldó és íráskészségük.

– Könnyebben és gyorsabban megértjük így a tananyagot. Ráadásul ezek a feladatok összehangolnak bennünket, és szebben tudjuk kifejezni magunkat. Ez nagyon fontos egy felvételinél vagy egy állásinterjúnál – mondja Henrietta.

– A különböző feladatoknál a vezetői szerepek is mindig változnak – hangsúlyozza a magyartanár. A KIP-es órákon rendszeresen használják a modern technika vívmányait is.

– Gyakorlatilag egy új oktatási módszerről van szó, amely próbálja a hagyományos oktatás hibáit kiküszöbölni. Tapasztalatunk, hogy a gyerekek nagyon szeretik ezeket az órákat – mondja Szappanos Józsefné, az iskola igazgatója. Hozzáteszi, az új módszerrel az eddig alulmotivált gyerekek érdeklődését is sikerült felkelteni, a tehetséges tanulóink pedig új oldalukat mutathatták meg.

– A mai iskolarendszer egyik legnagyobb hibája az, hogy egyre több az iskolarendszerből kieső gyerek. Aki egy alacsonyabb képzettséggel jutott be az iskolába, az a mai tapasztalatok szerint legalább olyan rossz, vagy még rosszabb helyzetben hagyja el az iskolát.

– Ez a program lehetővé teszi, hogy a tehetséggondozás és a felzárkóztatás is párhuzamosan történjen, olyan sokirányú képességeket fejlesszünk, melyekkel minden gyermek boldogul a jövőben – tette hozzá az intézmény vezetője.

Az egyik telefonos szolgáltató két éve kilencvenhat darab táblagépet adományozott az iskolának. Emellett több mint hetven tanulói laptop, interaktív táblák és normál számítógépek is rendelkezésre állnak a modern oktatáshoz – a többi a pedagógusokon és persze a gyerekeken múlik…

Szabad a választás

A meglévő Nemzeti Alaptanterv mellett bármelyik iskola alkalmazhatja a KIP-et is.

– Ez egy Amerikából származó módszer, melyet dr. K. Nagy Emese dolgozott át a magyar viszonyokra húsz éve, és azóta folyamatosan fejlesztik. Mára a KIP-nek országos hálózata van, hiszen az évek során több iskola csatlakozott a módszerhez.

– A bevezetés minden iskola saját döntésén alapul. Kezdetben több energiát kell belefektetni. Stílust kell váltania a pedagógusnak ezeken az órákon, hosszabb a felkészülési idő.

– Az órákon viszont háttérbe kell húzódni, megfigyelő szerepbe kell helyezkedni a nevelőnek – mondta a módszerről Szappanos Józsefné, a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola igazgatója.

Az intézmény a megyében elsőként csatlakozott a programhoz, és jelenleg három tankerületi iskola felkészülését segíti a tankerületben. Már a második évben elnyerte a Minősített KIP-iskola és a Digitális Iskola címet.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában